Ce este „Școala în spital” și ce măsuri promite Ministerul Educației pentru elevii cu dizabilități și nevoi speciale

Ce este „Școala în spital” și ce măsuri promite Ministerul Educației pentru elevii cu dizabilități și nevoi speciale

Ministerul Educației pregătește schimbări în favoarea elevilor cu dizabilități și nevoi speciale, astfel încât aceștia să poată învăța mai ușor.

Radu Szekely, secretar de stat în Ministerul Educaţiei a explicat News.ro ce noutăţi aduce proiectul noii legi a învăţământului preuniversitar „România Educată” aflat în această perioadă în dezbatere publică, referitor la educaţia specială şi educaţia incluzivă destinată copiilor cu dizabilităţi/nevoi speciale, dar şi la posibilitatea profesorilor de a preda copiilor cu afecţiuni cronice internaţi pe o durată lungă în spitale. În acest sens „Şcoala din Spital” este un capitol nou, separat, existent în legea educaţiei.

ADVERTISING

În primul rând, se va înfiinţa Centrul Naţional pentru Educaţie Incluzivă. Printre alte atribuţii, care se regăsesc în Capitolul V al legii, acesta se va ocupa şi de pregătirea profesorilor pentru a lucra cu copiii cu nevoi speciale.

Conform noului proiect, până la începutul anului școlar 2024-2025, ar trebui să se înfiinţeze la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ preuniversitar cel puţin o cameră-resursă pentru copiii cu nevoi speciale.

„Cameră-resursă pentru educaţie specială înseamnă un spaţiu în care copiii cu nevoi speciale, cu anumite deficienţe, tulburări de învăţare pot să îşi desfăşoare activităţile în afara clasei, a colectivului în care sunt integraţi şi unde au evident resurse specifice, sunt şi camere senzoriale, de exemplu, unde copiii se pot linişti, copiii cu autism pot fi duşi pentru a se linişti, pentru a-şi reveni şi pentru a putea ulterior să revină acasă şi să îşi continue activităţile.

ADVERTISING

Acum avem foarte puţine, avem doar în centrele şcolare de educaţie incluzivă, nu  ştiu să existe în alte şcoli, deşi este o investiţie minimă, de câteva mii de euro pentru a crea un spaţiu în care aceşti copii să se simtă în siguranţă şi să poată să-şi revină dintr-o criză pe care ar avea-o sau dintr-un moment în care tulburarea se manifestă mai puternic”, a explicat Radu Szekely.

Atât în învăţământul antepreşcolar, cât şi în cel preuniversitar obligatoriu, legea stipulează asigurarea tuturor condiţiilor necesare astfel încât copiii cu nevoi speciale să poată beneficia de o programă adaptată nevoilor lor. Se pune un accent deosebit pe ajutorul care vine din partea psihopedagogilor. Acesta este însă un capitol delicat, pentru că ţara noastră nu are suficienţi astfel de specialişti, dar Radu Szekely este optimist cu privire la acoperirea acestui deficit în timp.

ADVERTISING

Proiectul de lege mai prevede că toate activităţile şi serviciile de educaţie specială sunt gratuite. Astfel, conform legii, ar trebui ca preşcolarii şi elevii cu nevoi speciale şcolarizaţi în unităţi de învăţământ incluzive sau din unităţile de învăţământ special să beneficieze fie de vouchere educaţionale, fie de asistenţă medicală completă.

„Şi în acest moment, pentru copiii cu nevoi speciale se asigură cazarmamentul cum se spune, cazare şi hrană în şcolile speciale, însă ideea este de a transfera beneficiul tuturor acestor copii care au nevoi speciale şi au nevoie de sprijin suplimentar pentru a participa la educaţie, şi nu de a-l lega de o anumită unitate de învăţământ special.

S-a făcut impactul bugetar, în momentul de faţă sunt aproximatv 100.000 de copii cu nevoi speciale în sistemul de învăţământ, se poate face un calcul, nu toţi vor beneficia de aceleaşi tipuri de vouchere, depinde foarte mult de nivelul de sprijin de care au nevoie, de distanţa de exemplu dintre şcoală şi domiciliu. Vor fi mai multe criterii care vor fi stabilite în metodologie însă impactul bugetar general s-a calculat.

Să nu uităm că pentru aceşti copii care sunt integraţi în învăţământul de masă cu nevoi speciale va creşte substanţial şi coşul standard alocat pe elev şcolii respective astfel încât să se poată acoperi şi cheltuielile cu profesori de sprijin sau cheltuieli suplimentare care apar în acest sens”, a explicat Radu Szekely.

De asemenea, se discută despre școala din spital, un proiect în premieră în educaţia românească. Astfel, elevii cu boli cronice care sunt internaţi pentru o perioadă mai lungă de timp în spital sau care revin la domiciliu pentru continuarea tratamentului vor beneficia de cursuri predate de profesori, cu prezenţa fizică a acestuia sau în sistem online. Şcolile din spital vor fi înfiinţate de către universităţile de Medicină şi Farmacie în cadrul unităţilor sanitare respective.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇