eMAG Marketplace este locul în care orice antreprenor care vrea să înceapă sau să dezvolte o afacere în online are acces la peste șapte milioane de clienți în regiunea Europei de Sud-Est, într-un mod foarte simplu și fără investiții semnificative în infrastructură.
Iar creșterea de venituri pentru antreprenori este semnificativă, având în vedere că „am creat un pachet de programe care, odată accesate de către selleri, pot susține o creștere accelerată a afacerilor”, spune, într-un interviu acordat spotmedia.ro, Stejara Pircan, Senior VP eMAG România, Bulgaria și Ungaria.
Câteva cifre: acum zece ani, pe eMAG era o ofertă 10.000 de produse, iar astăzi, doar în România, s-a ajuns la peste 22 de milioane de produse. Numărul sellerilor din eMAG Marketplace aproape s-a dublat în ultimii trei ani. Majoritatea sunt antreprenori români. A crescut și numărul de comercianți care folosesc programul cross-border pentru a exporta produse în Ungaria și Bulgaria. Mai mult, prin participarea la campaniile eMAG, sellerii pot vedea o creștere și de patru ori mai mare a vânzărilor la produsele înscrise în campanii.
Iar potențialul de creștere rămâne foarte mare, pentru că piața căreia ne adresăm noi este una încă în dezvoltare, explică Stejara Pircan.
Citește mai jos despre cum poate un antreprenor să beneficieze de oportunitățile și avantajele ecosistemului eMAG Marketplace.
E suficient să intri pe site, pe eMAG.ro ca să vezi că oferta de acolo e din ce în ce mai mare. Sau poate că e doar mai bine organizată. Sau ambele. Pe scurt: câte produse găsești acum pe eMAG? Diferă acest număr de produse, în funcție de țara din care comanzi? E mai bogată oferta pentru un client român, pentru unul din Ungaria sau pentru unul din Bulgaria?
Într-adevăr, gama de produse a crescut de la an la an și asta și datorită celor 56.000 de selleri care vând pe eMAG Marketplace, adăugând constant noi oferte, pentru a răspunde cerințelor consumatorilor. Acum zece ani aveam în ofertă 10.000 de produse, iar astăzi, doar în România, am ajuns la peste 22 de milioane de oferte.
Dacă ne uităm însă către alte piețe mai dezvoltate, cum ar fi Polonia, unde oferta este de 200 de milioane de produse disponibile online, este clar că încă mai este loc de creștere.
Noi ne propunem să creștem gama de produse în continuare cu ajutorul sellerilor din platformă, iar în acest sens facem demersuri pentru a avea un flux de listare rapid și facil.
Câți selleri sunt acum în ecosistemul eMAG? Câți din România, câți din Ungaria și câți din Bulgaria?
Numărul sellerilor din eMAG Marketplace aproape s-a dublat în ultimii trei ani. Majoritatea sunt antreprenori români, iar un aspect important este creșterea numărului de comercianți care folosesc programul cross-border pentru a exporta produse în Ungaria și Bulgaria. În prezent, peste 12.000 de selleri și-au extins afacerea la nivel internațional prin eMAG Marketplace.
Concomitent cu creșterea numărului de selleri care au intrat în platformă, vedem o creștere accelerată și a numărului de produse pe care le listează, semn că au găsit aici un canal suplimentar de vânzare care le oferă mai multe oportunități.
Ce este Marketplace-ul? Și cum a evoluat acest Marketplace (procentul, de la an la an, în ultimii 3 ani)?
eMAG Marketplace este locul în care orice antreprenor care vrea să înceapă sau să dezvolte o afacere în online are acces la peste șapte milioane de clienți în regiunea Europei de Sud-Est, într-un mod foarte simplu și fără investiții semnificative în infrastructură.
Am creat un pachet de programe care, odată accesate de către selleri, pot susține o creștere accelerată a afacerilor. Programul cross-border l-am menționat deja, iar cei peste 12.000 de antreprenori care și-au extins afacerile în Bulgaria și Ungaria au avut vânzări suplimentare de 37%. În cadrul programului cross-border, sellerii beneficiază de traducere gratuită a ofertelor din platformă, de gestionarea relației cu clienții în limba locală și soluții de gestionarea stocurilor și prețurilor dintr-o singură platformă, precum și de opțiune de conversie a prețurilor în monedele locale.
Acestui program i se adaugă cel de Fulfilment, prin care eMAG preia de la selleri toată partea logistică, de la recepționarea mărfii, la depozitare și expedierea către clienți.
Un alt instrument util este eMAG Ads, serviciul de tip pay-per-click ce le poate aduce o vizibilitate cu peste 40% a produselor. Iar prin participarea la campaniile eMAG sellerii pot vedea o creștere și de patru ori mai mare a vânzărilor la produsele înscrise în campanii.
Totodată sellerii își pot înrola produsele în Genius, prin care au acces la o bază de sute de mii de clienți și astfel beneficiază de o conversie mai mare a vânzărilor pentru produsele din program.
Pentru a îi ajuta să maximizeze beneficiile platformei, avem pentru ei o zonă de training în eMAG Academy, unde găsesc sute de tutoriale.
Care sunt, în continuare, perspectivele de evoluție? Cu cât vă așteptați să continue să crească Marketplace-ul?
Potențialul de creștere este foarte mare, pentru că piața căreia ne adresăm noi este una încă în dezvoltare. Pentru a avea o imagine mai clară, ponderea ecommerce din total retail în România este la 10%, în timp ce în Bulgaria și Ungaria se situează în jurul a 8%. Dacă facem o comparație cu țări din Europa Centrală și de Vest cu piețe mai mature, vedem că procentul e de 15% în Polonia și depășește 30% în Marea Britanie.
Astfel, o companie care vrea să-și înceapă sau să-și extindă afacerea în online are șanse de creștere rapidă mult mai mari la noi. Totodată, există încă un potențial insuficient valorificat și din punctul de vedere al numărului de produse disponibile online.
Sellerii care vând pe eMAG Marketplace în România, Bulgaria și Ungaria au înregistrat anul trecut o creștere de 23% față de anul precedent, iar în prezent, 60% dintre unitățile vândute pe eMAG sunt ale sellerilor. Pe măsură ce portofoliul lor va crește, vom vedea rezultate și mai bune.
Tot mai mulți oameni descoperă avantajele de a cumpăra online și de a comanda dintr-o singură aplicație tot ce au nevoie pentru a primi rapid acasă, fără corvoada alergatului prin magazine. Această accesibilitate la o gama diversificată, împreună cu prețurile bune din online și soluțiile de livrare și plată flexibile contribuie la creșterea penetrării ecommerce în România și în regiune.
Ai un produs. Sau o gamă de produse. Cum ajungi să le vinzi pe eMAG? Pentru ce servicii poți opta? Și ce înseamnă pentru tine, seller, să vinzi pe eMAG (din punct de vedere al numărului de clienți la care ai acces, al logisticii etc)?
Procesul de listare este destul de simplu și, în principiu, ai nevoie doar de un laptop conectat la Internet și de datele de înregistrare ale companiei. Procesul de creare a unui cont este intuitiv, iar datele trebuie completate în platforma noastră, iar cei care vor să facă acest pas pot găsi încă de la intrarea pe pagina noastră un tutorial video care îi ghidează.
Imediat după listare, produsele devin vizibile pentru cei peste șapte milioane de activi în România, Bulgaria și Ungaria.
Practic, din acel moment sellerii care fac parte din programul cross-border pot vinde și în altă țară decât cea de origine, beneficiind de traducere gratuită a ofertelor, de gestionarea relației cu clienții în limba locală și soluții de gestionarea stocurilor și prețurilor dintr-o singură platformă, precum și de opțiune de conversie a prețurilor în monedele locale.
Apoi orice seller poate alege să își înscrie produsele în programul Genius, iar noi recomandăm acest lucru, fiindcă Genius este poarta de intrare către o bază de clienți loiali, care comandă frecvent și astfel pot beneficia de vânzări mai mari pentru produsele listate în program.
De asemenea sellerii au la dispoziție opțiunea de a investi în eMAG Ads, programul care le poate aduce o vizibilitate cu 40% mai bună pentru produsele promovate.
Campaniile contribuie și ele la creșterea vizibilității produselor cu care sellerii participă. Aici vorbim de campanii cu voucher de reduceri, dar și campanii în care reducerea de preț e aplicată pe loc, cum este cazul la Revoluția Prețurilor, Crazy Sales sau de Black Friday, ziua cu cele mai multe oferte din an. Peste 12.000 de selleri participă la campanii și beneficiază, în medie, de vânzări de două ori mai mari.
Nu în ultimul rând, ei au opțiunea de a se înrola în Fulfilment, programul prin care ne predau nouă întreaga responsabilitate logistică, ei putând să se concentreze mai bine pe zona strategică.
Dintre agenții economici care devin selleri, câți rămân conectați la Marketplace și aleg să folosească, pe termen lung, serviciile eMAG?
Majoritatea sellerilor care intră în comunitatea noastră rămân pe termen lung, fiindcă acest canal suplimentar de vânzare este aducător de venituri în plus, fără să presupună investiții sau un efort foarte mare din partea lor.
Mai mult, cei care aleg să ne urmeze recomandările și care utilizează mixul de instrumente pe care le punem la dispoziție înregistrează o creștere consistentă a vânzărilor. Avem în continuare în comunitate chiar și selleri care s-au listat în momentul în care am lansat serviciul și ne mândrim cu o rată de retenție sănătoasă.
Știu că ați investit mult în infrastructură, în ultimii ani. Cum arată acum această megastructură logistică pe care se bazează funcționarea eMAG?
Infrastructura este doar unul dintre domeniile cheie în care investim. Astfel am finalizat recent un plan de investiții de 3,2 miliarde de lei, întins pe o perioadă de trei ani, prin care am investit în dezvoltare internațională, tehnologie românească, antreprenoriat, logistică pentru comerț online și investiții în alte verticale de business.
Este adevărat că infrastructura logistică are un rol esențial în economia unui business de ecommerce, fiindcă așteptarea primară a clienților este să beneficieze de livrare rapidă și predictibilă.
În prezent mizăm pe depozitele proprii pe care le-am construit în România și Ungaria, pe care le-am dotat cu tehnologie de ultimă generație. Centrul logistic de la Joița are o suprafață de 250.000 de metri pătrați, iar cel pe care l-am deschis anul trecut în Ungaria este cel mai mare depozit din Europa Centrală și de Est, cu o suprafață de peste 120.000 de metri pătrați. Am investit în robotizare și vedem deja rezultate: am reușit să consolidăm comenzile, adică să grupăm în același colet mai multe produse, iar în același timp ne-am crescut și productivitatea de patru ori.
Le-am oferit clienților mai multă flexibilitate la livrare cu ajutorul rețelei de puncte de livrare în proximitate dezvoltată de Sameday atât în România, cât și la nivel regional. În prezent rețeaua este formată din peste 5.700 de unități, iar planul este ca până la finalul anului să ajungă la 8.500 în România, Ungaria și Bulgaria. Preferința clienților pentru această soluție flexibilă de livrare este în creștere și mai mult de 60% dintre colete sunt ridicate de la locker.
În egală măsură, sellerii care vând pe Marketplace se bucură și ei de avantajele livrării la locker prin prisma numărului tot mare de clienți care folosesc această metodă de livrare, atât local, cât și cross-border.
Sunt câteva lucruri care pe mine, client, mă interesează. Primul este: să găsesc ce caut. Al doilea: să primesc ce am cumpărat în timp util, ca să-l pot folosi. Al treilea: să aibă un preț cât mai avantajos. Și tocmai asupra acestui al treilea aspect vă invit să discutăm, în continuare. Cum se reflectă toate aceste investiții în prețul produselor de care le vinde și le livrează eMAG? Dar în prețul produselor sellerilor? Sau – mai simplu spus: aveți cum să vindeți mai ieftin decât alți comercianți?
Obiectivul nostru este să oferim prețuri competitive pentru clienții noștri, alături de servicii foarte bune. Pentru a îi ajuta pe clienți să aleagă cel mai bun moment de shopping am introdus eticheta Super Preț, care arată produsele cu preț competitiv, prin comparație cu alte oferte disponibile online. Clienții s-au familiarizat deja cu acest instrument, dovadă și faptul că 34% din totalul vânzărilor de pe eMAG sunt generate de produsele cu această etichetă.
Pe parcursul unei luni, derulăm peste 40 de campanii, iar sute de mii de produse din oferta sellerilor beneficiază de reduceri. Produsele sunt semnalizate pe site cu eticheta specifică fiecărei campanii pentru a fi ușor de identificat de către clienți. Pentru a oferi clienților prețuri bune, susținem și noi o parte din efortul sellerilor de a oferi promoții atractive pentru produsele performante.
Am văzut că – de unde la început aveam, pe eMAG.ro meniuri care să ne ajute să găsim produsele dorite – acum și shop-in-shop-urile. Adică zone întregi în care putem să găsim cât mai multe lucruri care ne interesează. Avem Garden Shop, Hair & Make Up Shop ș.a.m.d. Sunt mai multe criterii în funcție de care produsele ajung în atenția potențialului cumpărător, pe eMAG.ro. Dar dacă – dincolo de modalitățile curente standard (să le numim așa) de afișare a produselor la client – eu, seller, vreau să îmi promovez suplimentar produsele pe site, am cum? Dacă da, cum fac? Și la ce rezultate să mă aștept?
Pentru că l-ați menționat, conceptul de shop-in-shop a fost integrat în platformă din vara anului trecut, cu scopul de a simplifica experiența de cumpărare. Astfel, grupăm într-un mod mai structurat produsele din categorii-cheie pentru clienți, astfel încât să aibă o călătorie cât mai scurtă de la intrarea în platformă și până la produsul dorit. Ofertele sellerilor sunt incluse aici și, într-adevăr, este o zonă de expunere bună.
Am menționat deja zona de eMAG Ads, care oferă vizibilitate crescută pentru produsele promovate, Genius, programul nostru vedetă, care le oferă clienților livrare gratuită și oferte exclusive, iar sellerilor vânzări crescute, precum și programul Ads și campaniile.