Pentru a nu pierde miliarde de la UE, Guvernul dă undă verde defrișărilor în arii protejate pe traseul Autostrăzii Sibiu-Pitești

Pentru a nu pierde miliarde de la UE, Guvernul dă undă verde defrișărilor în arii protejate pe traseul Autostrăzii Sibiu-Pitești
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Guvernul intenționează să declare Autostrada Sibiu-Pitești proiect major de importanță națională, pentru a putea continua lucrările pe sectoarele care traversează arii naturale protejate.

Decizia ar permite exproprieri și defrișări în Parcul Național Cozia și în siturile Natura 2000 Cozia și Cozia-Buila-Vânturarița, unde sunt necesare aproximativ 13 hectare de teren pentru stabilizarea versanților și construcția infrastructurii, anunță Profit.

Executivul argumentează că, fără aceste derogări, România riscă să piardă finanțarea nerambursabilă de 17 miliarde de lei destinată secțiunilor 2 și 3 ale autostrăzii, aflate în zone cu restricții de mediu. Totodată, statul ar fi obligat să plătească despăgubiri constructorilor pentru rezilierea contractelor.

Proiectul, cel mai important tronson al coridorului european „Transcarpați”, are o valoare totală estimată la 5,5 miliarde de euro.

În nota de fundamentare, Guvernul afirmă că actul normativ „nu produce impact asupra mediului”, deși scopul principal este chiar obținerea derogărilor de mediu. Este posibil ca formularea să fie o eroare de redactare, care ar putea fi corectată înainte de adoptarea oficială, eventual după consultarea societății civile, notează sursa citată.

    Conexiune cu Vestul Europei

    Autostrada Sibiu-Pitești, cu o lungime totală de 123 de kilometri, include nouă tuneluri, două ecoducte, viaducte și poduri peste Olt și alte cursuri de apă. Secțiunile 1 și 5 sunt deja deschise circulației, iar secțiunea 4 este finalizată în proporție de 85%.

    Recent, România a contractat un împrumut de 500 de milioane de euro de la Banca Europeană de Investiții pentru acoperirea contribuției bugetare, urmând ca un al doilea împrumut similar să fie contractat anul viitor.

    Autostrada face parte din coridorul european Rin-Dunăre, care leagă portul Constanța de frontiera de vest, și este considerată esențială pentru conectivitatea economică a României și a Uniunii Europene.

    Derogările propuse ar permite continuarea lucrărilor în zone unde legislația actuală interzice construcțiile, cu excepția celor care țin de securitatea națională sau de prevenirea calamităților naturale.


    În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇