Acuzații noi pentru Boeing: Piese neconforme și înregistrări falsificate

Acuzații noi pentru Boeing: Piese neconforme și înregistrări falsificate
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Un angajat al Boeing susține că în avioanele 737 Max au fost montate piese necorespunzătoare, arată un raport al comisiei de anchetă din Senatul american. Șeful companiei și-a pregătit răspunsul.

Boeing a încercat să ascundă Administrației Federale a Aviației din Statele Unite faptul că folosea piese necorespunzătoare, mutându-le și falsificând înregistrările, susține Sam Mohawk, un angajat care lucrează în departamentul de control al calității din Renton, Washington, și care a depus mărturie despre practicile din cadrul companiei, potrivit CNN.

Președintele Boeing, Dave Calhoun, urmează să răspundă acestor noi acuzații marți, în prima audiere a comisiei din Congresul SUA.

Viteza și profitul, mai importante decât siguranța

În remarcile pregătite, divulgate marți dimineața de senatorul democrat Richard Blumenthal, care prezidează comisia, acesta îl acuză pe Calhoun că a pus profiturile înaintea siguranței avioanelor și că a condus o companie în care cei care își exprimau îngrijorările privind siguranța se confruntau în mod regulat cu represalii, în ciuda afirmațiilor contrare ale conducerii.

ADVERTISING

"Aceasta este o cultură care continuă să prioritizeze profiturile, să depășească limitele și să-și ignore angajații. O cultură în care cei care vorbesc sunt reduși la tăcere și marginalizați, în timp ce vina este împinsă sub preș. O cultură care permite represalii împotriva celor care nu se supun liniei. O cultură care are nevoie disperată să fie remediată", se arată în declarațiile de deschidere pregătite de Blumenthal.

Blumenthal mai arată că el și alții au sperat că Dave Calhoun va schimba în bine cultura și practicile de la Boeing, când a preluat mandatul de CEO în ianuarie 2020.

Un amplu document de cercetare pregătit de consilierii comisiei atestă existența mai multor semnale de alarmă trase din interiorul Boeing.

Unii dintre avertizori și-au împărtășit îngijorările în mod public. Printre aceștia se numără și Sam Mohawk, care a spus că, în iunie 2023, când FAA a notificat Boeing că va inspecta fabrica din Renton, compania le-a cerut angajaților să mute majoritatea celor 60 de piese neconforme într-o altă locație pentru a le ascunde de inspectori. Multe dintre acestea au fost aduse înapoi, dar unele s-au pierdut, a afirmat Mohawk.

ADVERTISING

El susține, de asemenea, că Boeing le-a spus angajaților în august 2023 să șteargă înregistrările despre piesele neconforme, lucru de care el s-a plâns conducerii, dar Boeing nu a luat nicio măsură.

Asistentii au notat că avertizorii conturează "o imagine îngrijorătoare a unei companii care acordă prioritate vitezei de producție și reducerii costurilor înainte de asigurarea calității și siguranței aeronavelor".

La o audiere din 17 aprilie, inginerul Boeing Sam Salehpour a mărturisit că Boeing produce avioane defecte.

"Am serioase îngrijorări cu privire la siguranța aeronavelor 787 și 777 și sunt dispus să îmi asum riscuri profesionale pentru a vorbi despre ele", a spus Salehpour în declarația sa de deschidere. "Am fost ignorat. Mi s-a spus să nu provoc întârzieri. Mi s-a spus direct să tac", a mai spus el.

Cum răspunde șeful Boeing

Audierea de marți a subcomisiei permanente pentru investigații a Senatului este intitulată "Cultura de siguranță compromisă a Boeing". Este cea mai recentă audiere a Congresului din acest an pe problemele de siguranță la Boeing, dar e prima dată când Calhoun depune mărturie în cei peste patru ani de conducere a companiei cu probleme. Alături de el se va afla Howard McKenzie, inginer-șef al Boeing.

ADVERTISING

Potrivit mărturiei obținute de postul american de televiziune, președintele Boeing va recunoaște problemele care țin de cultura companiei, dar va respinge acuzațiile privind răzbunarea împotriva angajaților care au făcut dezvăluiri despre siguranță.

"S-au spus multe despre cultura Boeing. Am auzit aceste îngrijorări rostite tare și clar. Cultura noastră este departe de a fi perfectă, dar luăm măsuri și facem progrese. Înțelegem gravitatea și ne angajăm să mergem înainte", va spune Calhoun în discursul difuzat luni de Boeing.

Remarca "departe de a fi perfectă" reprezintă o subestimare masivă a situației critice în care se află compania, notează CNN. Boeing a devenit ținta mai multor investigații federale și audieri ale Congresului după ce explozia în zbor a ușii unui avion Boeing 737 Max al companiei Alaska Air a creat o gaură imensă în fuzelaj, dar și în reputația companiei.

Administrația Federală a Aviației din Statele Unite a ordonat Boeing să-și îmbunătățească problemele de siguranță înainte de a relua producția, iar companiile aeriene nu mai pot obține la termenele stabilite avioanele pe care le-au comandat. Acest lucru a contribuit la creșterea tarifelor pentru pasageri.

Calhoun va nega, totodată, afirmațiile avertizorilor și ale lui Blumenthal cu privire la represaliile împotriva celor care ridică probleme de siguranță.

Șeful Boeing le va cere însă scuze rudelor victimelor celor două accidente fatale ale avioanelor 737 Max. 346 de persoane au murit în accidentele din 2018 și 2019 din Indonezia și Etiopia, ceea ce a determinat ținerea la sol a avionului timp de 20 de luni pentru a remedia un defect de proiectare care a cauzat prăbușirile.

Președintele Boeing intenționează să le ceară, de asemenea, scuze pasagerilor și echipajului zborului Alaska Air. Experții spun că a fost un noroc că incidentul din ianuarie nu s-a soldat cu victime.

Aceasta ar putea fi singura dată când Calhoun depune mărturie pe Capitol Hill. El a anunțat că intenționează să se pensioneze înainte de sfârșitul acestui an. Succesorul său nu a fost încă ales.

Ce urmează pentru Boeing

Dincolo de audierea de marți și de numeroasele investigații federale, compania s-ar putea confrunta în continuare cu răspunderea penală în procesul inițial de certificare a lui 737 Max.

În ianuarie 2021, Boeing a acceptat o perioadă de probațiune, ceea ce a amânat orice urmărire penală pentru acele acuzații și care ar fi scutit compania de răspunderea penală în accidente. Însă incidentul din 5 ianuarie de la bordul zborului Alaska Air s-a petrecut cu doar câteva zile înainte de încheierea perioadei de probațiune.

Departamentul de Justiție a notificat Boeing în luna mai că face obiectul urmăririi penale. Compania a negat că incidentul Alaska Air ar fi încălcat acordul de urmărire penală amânată și contestă orice potențială răspundere penală în instanță.

T.D.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇