Cel mai mare furnizor al Boeing a livrat ani la rând piese cu defecte, a dezvăluit un fost șef al echipei de verificare a calității de la compania respectivă.
Santiago Paredes, care a lucrat între anii 2010 și 2022 la Spirit AeroSystems, cel mai mare furnizor al Boeing, a spus că a atras atenția în mai multe rânduri asupra defectelor grave cu care piesele erau livrate către Boeing.
Acesta a spus că era ceva obișnuit să găsească "de la 50 până la 100-200 de defecte la fuzelajele care erau livrate către Boeing" și că s-a simțit amenințat pentru că și-a exprimat îngrijorarea cu privire la aceste probleme, relatează The Guardian.
"Am găsit o mulțime de elemente de fixare lipsă, multe piese îndoite, uneori chiar piese lipsă", a spus Paredes, care a condus o echipă de verificare de la capătul liniei de producție 737 Max, într-un interviu pentru BBC și CBS.
Doar cifrele contau
"Nu doreau decât să plece produsul. Nu-i interesau consecințele livrării unor fuzelaje proaste. Se interesau doar de îndeplinirea planurilor, a programului, a bugetului… Dacă cifrele arătau bine, starea fuzelajelor nu prea conta”, a afirmat el.
Paredes se simțea de multe ori sub presiune pentru a fi mai puțin riguros în timpul inspecțiilor și a fost poreclit "showstopper" (cel care opreşte spectacolul - n.red.), pentru că a încetinit ritmul de fabricație arătându-și îngrijorările.
"Mereu făceau tam-tam în legătură cu ceea ce găseam, întrebau de ce mă tot uitam", a spus el. În cele din urmă, un manager i-a ordonat să schimbe modul în care erau raportate defectele pentru a reduce numărul problemelor înregistrate.
Când a protestat față de schimbare, a fost retrogradat și mutat într-o altă parte a operațiunilor fabricii Spirit. "Am simțit că sunt amenințat și sancționat pentru că am ridicat îngrijorări", a spus el.
După ce rolul său în companie s-a schimbat, Paredes a depus o plângere la departamentul de resurse umane și i-a scris directorului executiv al Spirit, spunând că "și-a pierdut încrederea" și subliniind că este "ultimul său strigăt de ajutor".
Plângerea lui Paredes a fost parțial acceptată, ceea ce l-a determinat să-și recâștige poziția de șef și să-și recapete diferențele salariale. Cu toate acestea, el a părăsit la scurt timp compania Spirit.
Un purtător de cuvânt al Spirit AeroSystems a declarat pentru BBC că firma contrazice cu tărie acuzațiile lui Paredes. "Ne apărăm ferm împotriva afirmațiilor sale", a adăugat acesta. Boeing nu a comentat.
Boeing și Spirit, sub presiune
Este prima oară când Paredes a vorbit public pe această temă. Acuzațiile sale au fost incluse ca mărturie într-un dosar juridic depus de acționarii nemulțumiți de Spirit, care acuză compania că încearcă să acopere deficiențe frecvente şi grave de calitate. Spirit AeroSystems a transmis că nu este de acord cu acuzațiile formulate.
În ianuarie, Boeing și furnizorul Spirit s-au aflat sub presiune după ce desprinderea unui panou de uşă de pe un avion 737 MAX 9 aflat în timpul zborului a atras atenţia sporită a autorităţilor de reglementare faţă de producătorul de avioane american.
Investigatorii au descoperit că ușa avionului a fost montată inițial de Spirit și ulterior îndepărtată de personalul Boeing pentru a se ocupa de piesele defecte.
În 2018 și 2019, două avioane Boeing 737 Max s-au prăbușit, iar 346 de oameni au murit în aceste accidente.
Dezvăluirile lui Paredes survin după ce Sam Salehpour, un inginer de la Boeing, a spus că firma a folosit scurtături la fabricarea avioanelor 777 şi 787 Dreamliner şi că riscurile ar putea deveni catastrofale pe măsură ce avioanele îmbătrânesc.
"Am văzut literalmente oameni sărind pe piesele avionului pentru a le alinia. Sărind în sus şi în jos, deformaţi piesele astfel încât găurile să se alinieze temporar… şi nu aşa se construieşte un avion", a arătat inginerul, într-o plângere adresată Administraţiei Federale a Aviaţiei, depusă în ianuarie şi făcută publică în aprilie.
În total, Salehpour a spus că problemele la care a făcut referire implică peste 400 de modele Boeing 777 şi 1.000 de Boeing 787.