Nicuşor Dan a relansat licitația pentru 100 de autobuze electrice. Cel mai devreme vin prin 2025

Nicuşor Dan a relansat licitația pentru 100 de autobuze electrice. Cel mai devreme vin prin 2025

Primăria Capitalei a lansat pentru a patra oară licitația prin care vrea să cumpere 100 de autobuze electrice pentru București. Anterior, procedura a fost anulată de două ori în mandatul Gabrielei Firea și o dată în cel al lui Nicușor Dan.

Cea mai recentă licitație pentru 100 de autobuze electrice (adică a treia) s-a anulat la finalul lunii aprilie 2022.

anulata-autobuze-electrice

Anterior, surse din rândul firmelor care au depus oferte la acea licitație au explicat pentru Spotmedia.ro că PMB putea oricând descalifica toți participanții la procedură. Motivul: instituția condusă de Nicușor Dan voia autobuze electrice dotate cu supercapacitori. Adică un fel de condensatori care să ajute la recuperarea energiei electrice care se consumă în timpul procesului de frânare, în vederea refolosirii acesteia la bordul autobuzului.

Reprezentanții producătorului polonez Solaris susțineau, însă, că - deși PMB nu dădea semne că ar înțelege - tehnologia a evoluat și nu mai e nevoie de acești supercapacitori pe autobuzele electrice. Solaris a explicat pentru Spotmedia.ro că montează supercapacitori pe autobuze hibride și troleibuze și că, în principiu, ii poate instala și pe autobuze cu propulsie pur electrică, dacă PMB insistă. Dar pentru asta ar fi nevoie de o omologare nouă, care ar dura. Iar PMB nu voia să prelungească termenele necesare pentru aceste operațiuni.

ADVERTISING

„Nu e nevoie de modificări radicale în procesul de producție, ca să pui supercapacitori. E nevoie strict de timp ca să facem extensia de omologare. E o documentație, te duci cu ea ... durează.

Numai că Bucureștiul nu a fost de acord. A zis că – la momentul depunerii ofertei – această soluție să fie deja în omologare. Și nu este. Nimeni nu o are în omologare, la acest moment”, a precizat un reprezentant al Solaris pentru Spotmedia.ro, în prima parte a acestui an.

De atunci, PMB a anulat licitația și a relansat-o. Spotmedia.ro a comparat caietul de sarcini de la licitația precedentă cu cel de la procedura abia lansată. Rezultatul: PMB nu le mai impune producătorilor obligația de a instala supercapacitori.

Mai exact, în caietul precedent de sarcini se menționa că „autobuzul va fi dotat și cu supercapacitori pentru înmagazinarea energiei de frânare”.

caiet-de-sarcini-vechi

Iar în varianta actualizată a caietului de sarcini se precizează doar că „se acceptă și oferta în care autobuzul va fi dotat și cu supercapacitori pentru înmagazinarea energiei de frânare”

caiet-de-sarcini-nou

Chiar dacă relansarea licitației este o veste bună, în principiu, bucureștenii n-au motive să aștepte prea curând autobuzele electrice.

ADVERTISING

Potrivit calendarului din Sicap, în iulie 2023 este programată finalizarea etapei de evaluare financiară. Apoi, ar urma deliberarea, atribuirea și semnarea conctratului. Per total - în cazul în care nu apar contestații și procese între participanți și cu PMB - cel mai probabil, contractul s-ar putea semna spre finale anului viitor sau începutul lui 2024.

Iar potrivit graficului de livrare pe care va trebui să-l respecte viitorul cîștigător al procedurii, primul autobuz a veni abia după 11 luni de la semnarea contractului cu PMB. Și doar în a 12 lună vor fi livrate primele 33 de autobuze, care să iasă în trafic.

Cu alte cuvinte, în cel mai optimist scenariu - dacă nu cumva se anulează din nou, pentru a patra oară - această licitație, autobuzele electrice ar putea ajunge la București spre finalul anului 2024 sau chiar în 2025.

Cât de mare e nevoia de autobuze noi, în București

Potrivit unui studiu de oportunitate recent prezentat Consiliului General, STB SA are o flotă foarte îmbătrânită.

ADVERTISING

Aproape 1000 de autobuze sunt fabricate în perioada 2006 -2009 și au normă de poluare Euro 3 și Euro 4.

parc-auto-STB

STB are și cele aproape 400 de Otokare (de a căror funcționare șoferii STB s-au plâns adesea), dar și 130 de Mercedes Citaro noi, hibride, Toate acestea mijloace de transport mai noi au fost cumpărate (dar nu și achitate integral - n.red.) în mandatul Gabrielei Firea.

Anterior, directorul general al STB, Adrian Criț, a precizat pentru spotmedia.ro că achiziția de noi mijloace de transport este singura cale sigură garantată de a asigura condiții mai bune de călătorie pentru bucureșteni.

....

Dacă te interesează, află mai multe despre incapacitatea PMB de a alege un furnizor pentru cele 100 de autobuze electrice

PMB a lansat prima oară o licitație pentru cumpărararea a 100 de autobuze electrice pe 13 martie 2019, când primar general era Gabriela Firea.

S-au înscris atunci la licitație trei producători. Este vorba despre Bozankaya Otomotiv Makina Imalat Ithalat ve Ihracat A.S. (Turcia), SILEO GmbH (Germania) și New Kopel Car Import (societate care reprezintă în România compania chineză BYD).

După aproape 9 luni, PMB a anulat acea licitație, pe motiv că „au fost depuse numai oferte inacceptabile si/sau neconforme".

Mai exact, susținea atunci PMB, reprezentantul producătorului chinez cerea un preț prea mare pe autobuze. Iar turcii și nemții fie veniseră cu autobuze care nu respectau caietul de sarcini, fie n-au răspuns la cererile de clarificare (posibil tot din cauză că autobuzele ofertate nu se încadrau în ceea ce solicitase PMB).

Licitația a fost relansată în martie 2020. Bozankaya Otomotiv Makina s-a înscris din nou. În plus, s-au mai înscris și turcii de la Temsa Ulasim Araclari San Tic AS, dar și societatea Costa Utilaje, în asociere cu chinezii de la Zhengzhou Yutong Bus Co. Ltd.

În iulie 2020, licitația a fost anulată din nou, tot din cauză că ofertele depuse erau neconforme. La acel moment, Asociația Metrou Ușor a apreciat că este rușinos că PMB nu reușește să atragă niciun producător de anvergură la licitații și că nu poate să cumpere odată autobuze electrice, așa cum reușise Primăria Cluj-Napoca.

PMB n-a renunțat, însă. Pe 16 decembrie 2021 a relansat licitația pentru cele 100 de autobuze electrice. S-au înscris 3 firme:

  • Solaris Bus&Coachsp. z. o. o (Polonia)
  • Karsan Otomotiv Sanayi Ve Ticaret A.S (Turcia)
  • Temsa Ulasim Araclari San Tic AS (Turcia)

Primăria a anulat și acea procedură, la finele lunii aprilie 2022.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇