Ministrul Barbu merge mai departe: Toate produsele românești să aibă o plafonare de adaos comercial de maxim 20%

Ministrul Barbu merge mai departe: Toate produsele românești să aibă o plafonare de adaos comercial de maxim 20%
Susține democrația
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Ministrul Agriculturii, Florin Barbu, merge mai departe cu noua ordonanţă privind plafonarea adaosului comercial la alimentele de bază, care va fi gata în două săptămâni şi va include toate alimentele produse în România.

El îşi propune ca toate produsele româneşti, care sunt procesate cu materie primă din România, să aibă o plafonare de adaos comercial de maxim 20%. Pentru că acum produsele de import sunt mai ieftine, iar motivul ar fi adaosul mai mic decât la cele româneşti.

”În două săptămâni ordonanţa va fi finalizată, va fi pusă în dezbatere publică şi ne dorim, aşa cum ne-am dorit şi la ordonanţa privind plafonarea adaosului comercial la celelalte 21 de produse alimente de bază, ca românii cu venituri mici şi medii să aibă acces la alimente de bază de calitate, româneşti, cu preţuri corecte. În ordonanţă vor fi incluse toate alimentele produse în România”, a spus ministrul, miercuri seară, la Prima News.

ADVERTISING

El a precizat că perioada de valabilitate a plafonării va fi stabilită împreună cu procesatorii şi retailerii.

”Nu am fi intervenit niciodată cu un act normativ dacă ar fi o piaţă stabilă şi dacă preţul alimentelor româneşti la raft ar fi corect”, a menţionat ministrul Florin Barbu, citat de News.ro. 

”Ne dorim ca toate produse româneşti, care sunt procesate cu materie primă din România, să aibă o plafonare de adaos comercial de maxim 20%. Ne dorim să protejăm acest produse româneşti şi nu ne mai dorim să vedem adaos comercial pe produsele româneşti de 60%, 70%, 80%,  iar cele din import să aibă un adaos de 15 sau 16%”, a subliniat ministrul.

ADVERTISING

El a dat exemplul magiunului de Topoloveni, care avea un adaos comercial de aproape 100%, iar magiunul din alte state, Grecia sau Franţa, avea un adaos de maxim 25%. ”Asta ne arată că preţul era mai mic la produsele de import cu 7 sau 8 lei”, a explicat Florin Barbu. 

Despre prezenţa acestor produse la raft, ministrul a spus că îşi doreşte ca pe rafturile din supermarketurile din România să intre cât mai multe produse româneşti. Ele vor fi semnalate, iar etichetarea va fi clară, cu ţara de origine. 

Aproape trei sferturi (72.2%) dintre români spun că preferă să cumpere produse româneşti, chiar dacă sunt mai scumpe, iar 62,7% sunt de părere că produsele agricole româneşti sunt mai rare în marile reţele comerciale pentru că acestea preferă produsele din străinătate, conform unui sondaj realizat de INSCOP realizat în februarie.

ADVERTISING

Aceste măsuri de plafonare pot avea efecte adverse în piaţă. Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a avertizat săptămâna trecută că orice plafonare e ineficientă şi produce distorsiuni.

"Am observat aşa numitul „waterbed effect" (efectul patului cu apă), adică o reducere a preţurilor produselor cu adaos comercial plafonat şi o majorare a preţurilor celorlalte produse", spunea Bogdan Chirițoiu.

Cu alte cuvinte, la fel ca o saltea cu apă, când ne așezăm pe o parte, cealaltă crește, pentru că apa trebuie să-și facă loc. La fel, dacă într-o parte au scăzut prețurile în mod forțat, atunci au crescut în alta.

„Pentru categoriile de produse la care este limitat adaosul comercial, ignorăm sau obligăm companiile să ignore realitatea economică și atunci forțăm aceste companii să aleagă alte produse în costul cărora să pună aceste costuri suplimentare. Costurile care în mod normal ar fi intrat în acele prețuri trebuie să-și găsească loc în altă parte și atunci prețurile cresc pentru alte categorii de produse”, a explicat şi profesorul de economie Christian Năsulea, pentru ProTV.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇