Când toată țara se pregătea de weekend-ul prelungit de Rusalii (mai puțin, probabil, contabilii, căci prima zi după Rusalii este chiar „Sfântul 25”!), au apărut în Monitorul Oficial două noi ordonanțe de urgență (OUG nr. 69 și 70), ambele cu impact semnificativ pentru contribuabili.
O analizez aici pe cea de-a doua, OUG nr. 70/2024 privind implementarea RO e-TVA.
Ce este RO e-TVA și de ce a dezlănțuit furia contabililor împotriva ministrului Boloș?
RO e-TVA nu e mare lucru, este un decont de TVA (adică o declarație fiscală) pe care însă nu o depune contribuabilul la ANAF, ci ANAF o trimite contribuabilului pe baza munților de date colectate în prezent din:
- RO e-Factura. By the way, în cealaltă OUG, Guvernul prevede că raportările în RO e-Factura pentru B2C devin obligatorii de la 1 ianuarie 2025, deci e clar că nu vor avea o bună parte din informațiile necesare în luna iulie…
- RO e-Transport (cum or face asta, că acolo sunt valori estimate, valoarea putând depinde de data livrării?),
- RO e-Sigiliu (și asta e o chestiune nouă, dar iarăși nu înțeleg relevanța menționării aici, acesta fiind un sistem de monitorizare a transportului),
- RO e-SAF-T. Și aici firmele mici au obligația de a depune această declarație tot de la 1 ianuarie 2025…
- RO e-Case de marcat electronice (AMEF), și această legislaţie fiind modificată vineri,
- Sistemul informatic integrat vamal (care numai integrat nu e!)
- Alte sisteme informatice proprii ale Ministerului Finanțelor.
Ce face contribuabilul cu decontul ăsta, decont ce ar trebui trimis de ANAF până pe 20 ale lunii următoare perioadei fiscale (luna sau trimestrul anterior)?
Nimic, că doar contabilii contribuabililor nu completează D300 (decontul de TVA) pe baza datelor de la ANAF, ci pe baza documentelor justificative ale contribuabilului.
Vor apărea, inerent, diferențe între RO e-TVA și D300.
Ce se întâmplă în acest caz? Dacă diferențele din compararea rând cu rând a celor două sunt semnificative (>20%, nu mai puțin de 1.000 lei), ANAF trimite contribuabilului, nu mai târziu de 5 ale lunii următoare, un formular electronic de notificare denumit „Diferențe operațiuni impozabile RO e-TVA” (va fi aprobat prin ordinul Președintelui ANAF în 10 zile).
Nu e clar dacă diferențele luate în calcul sunt cele la total sau pe unul dintre rânduri…
Evident, ANAF poate trimite astfel de notificări și dacă diferențele sunt sub pragul de materialitate, în baza analizei de risc (care cum se face? Nu știm!). De ce oare s-au mai introdus pragurile de materialitate?
Contabilii contribuabililor vor trebui să răspundă în maxim 10 zile prin completarea unei Note justificative privind diferențe RO e-TVA (formular ce urmează de asemenea să fie aprobat prin ordinul Președintelui ANAF în 10 zile), iar dacă nu răspund sau răspund în ziua a 11-a, amendă! De la 2.000 la 10.000 lei.
Evident, toate astea înseamnă muncă suplimentară pentru contabili (fie interni, fie angajați ai firmelor de contabilitate) care nu numai că vor trebui să proceseze documentele justificative ale contribuabililor pentru care lucrează, dar vor mai trebui și să completeze note justificative, note ce vor putea fi completate doar după ce analizează și văd de unde vin diferențele (dacă pot identifica sursa!).
Citeşte integral opinia semnată de Gabriel Biriș / RO E-Bătaie de Joc pe Curs de Guvernare