Constructorul chinez de vehicule electrice BYD (Buid Your Dream) a raportat venituri pe 2024 mai mari decât cele ale rivalului Tesla.
Compania din Shenzhen a anunțat că veniturile au crescut cu 29%, ajungând la 107 miliarde de dolari, stimulate de vânzările vehiculelor sale hibride. Veniturile BYD au depășit cele 97,7 miliarde de dolari raportate de Tesla, compania lui Elon Musk, relatează BBC.
Succesul producătorului chinez, de care Elon Musk râdea într-un interviu în 2011, se profilează în timp ce Tesla se confruntă cu o reacție de respingere în întreaga lume din cauza legăturilor miliardarului cu președintele american Donald Trump și în timp ce constructorii auto chinezi sunt afectați de tarifele impuse de țările occidentale.
BYD a vândut anul trecut aproximativ același număr de mașini electrice ca Tesla – 1,76 milioane, comparativ cu 1,79 milioane. Numai că vânzările de mașini hibride ale companiei chineze au atins nivelul record de 4,3 milioane de vehicule la nivel global în 2024.
Iar BYD duce provocarea mai departe: duminică a lansat o mașină la preț mai mic pentru a rivaliza cu Tesla Model 3, multă vreme cel mai bine vândut vehicul electric în China. Modelul său Qin L are un preț de pornire în China de 119.800 de yuani (16.516 dolari), în timp ce versiunea de bază a modelului Tesla Model 3 costă dublu, 235.500 de yuani (32.467 dolari).
BYD caută să se adapteze din mers la schimbarea condițiilor de pe piața autohtonă, unde consumatorii chinezi își reduc cheltuielile din cauza provocărilor economice, printre care criza imobiliară, încetinirea creșterii economice și datoria publică locală mari.
- "Nașul mașinilor electrice": Cum face China legea pe piață și de ce hibridele sunt "calea spre iad"
- The Guardian: China canibalizează piața auto din Europa, iar giganții de pe continent încep să capituleze și să colaboreze cu invadatorul
- Rivalul chinez al Tesla a pus ochii pe Europa
Săptămâna trecută, fondatorul BYD, Wang Chuanfu, a anunțat o nouă tehnologie care ar putea încărca un vehicul electric în cinci minute, un progres notabil în comparație cu timpul de aproximativ 15 minute necesar pentru a încărca o Tesla. Asta după ce în februarie BYD a anunțat că sistemul avansat de asistență la conducere (ADAS), denumit "Ochiul lui Dumnezeu", va fi disponibil gratuit în toate modelele sale.
Acțiunile companiei chineze, care este susținută de veteranul investitor american Warren Buffett, au crescut cu peste 50% până acum în acest an.
În schimb, cota de piață a Tesla în Europa a continuat să se reducă în februarie. Vânzările producătorului american de vehicule electrice (EV) au scăzut pentru a doua lună consecutiv, în pofida creșterii per ansamblu a înmatriculărilor EV pe continent. Vânzările companiei conduse de Elon Musk au scăzut în ritm anual cu 42,6% în perioada ianuarie – februarie în Europa, arată datele Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).
Reacția negativă la nivel mondial împotriva lui Musk și a companiei Tesla a luat amploare de când miliardarul a fost numit șef al Departamentului pentru Eficiența Guvernului (DOGE) al administrației Trump, având ca obiectiv reducerea cheltuielilor guvernamentale federale.
Musk a intervenit și în politica externă și a sprijinit deschis partidul de extremă dreaptă Alternative für Deutschland înainte de alegerile parlamentare din Germania, criticând totodată pe premierul Keir Starmer și autoritățile din România după anularea alegerilor prezidențiale.
T.D.