Portul Anvers-Bruges, unul dintre cele mai mari hub-uri de transport auto din lume, a devenit o parcare uriaşă, cu mii de automobile, camionete, camioane şi utilaje grele destinate exportului către SUA rămase pe loc, în contextul noilor tarife comerciale impuse de preşedintele american Donald Trump.
Potrivit datelor oficiale, în primele şase luni din 2025, exporturile de autoturisme şi camionete noi către SUA au scăzut cu 15,9% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
Scăderea s-a accentuat în mai, la o lună după ce Trump a anunţat introducerea tarifelor, transmite Reuters.
- Trump anunță taxe vamale de 30% pentru UE și spune că putea fi mai rău. Val de reacții în Europa
- UE amenință cu represalii comerciale de 72 de miliarde de euro, dacă Trump impune noi taxe vamale
Exporturile de camioane şi utilaje grele – categorie care include tractoare şi vehicule de construcţii – au scăzut cu 31,5%. Aceste echipamente pot depăşi preţul de 100.000 de dolari, iar tariful de 25% impus de SUA a făcut ca transportul lor să devină neprofitabil.
”Perspectivele pentru a doua jumătate a anului rămân incerte”, au transmis oficialii portului, într-un comunicat, subliniind că totul depinde de posibilitatea încheierii unui acord comercial între SUA şi UE până la 1 august.
Constructori auto europeni, precum Volkswagen şi Volvo, sperau la un acord până la expirarea termenului iniţial fixat de Trump, însă negocierile nu au dus la niciun rezultat concret.
Înainte de mandatul lui Trump, exporturile auto către SUA erau taxate cu 2,5%, dar din aprilie, tariful a crescut cu încă 25%, ceea ce a dus la o majorare substanţială a preţului final al unei maşini pe piaţa americană.
”Impactul tarifelor a fost un şoc instantaneu. Spre deosebire de Brexit sau pandemie, unde au existat valuri de adaptare, aici acţiunea a fost bruscă şi gravă, chiar dacă fusese anticipată în discursurile politice”, a declarat Justin Atkin, reprezentantul pentru Regatul Unit şi Irlanda al portului Anvers-Bruges.
Portul nu a oferit un număr exact al vehiculelor blocate, însă a precizat că este vorba de mii de unităţi.
În plus, sunt semne că tot mai multe maşini chinezeşti sunt depozitate în port, un posibil semn al redirecţionării fluxurilor comerciale, în contextul tensiunilor comerciale dintre Beijing şi Washington.
În paralel, problemele din Marea Roşie, precum şi dimensiunile tot mai mari ale navelor din flota globală, au dus la întârzieri în descărcarea containerelor – media de staţionare a crescut la opt zile, faţă de cinci în mod normal.
SUA reprezintă al doilea cel mai important partener comercial pentru portul Anvers-Bruges, după Regatul Unit.
Există indicii că şi exportatorii americani grăbesc livrările, anticipând posibile măsuri de retorsiune din partea UE.
În prima jumătate a anului, volumul importurilor din SUA a crescut cu 17%, în special pe fondul livrărilor mai mari de gaze naturale lichefiate.