Locul în care oamenii plătesc tot ce au pentru mașini vechi chiar și de 24 de ani

Locul în care oamenii plătesc tot ce au pentru mașini vechi chiar și de 24 de ani

Automobilele vechi de care se descotorosesc țările dezvoltate ajung în târgurile auto din Africa, unde oamenii strâng din greu bani ca să-și cumpere o marcă cunoscută. Această tendință lasă fără rezolvare o problemă stringentă.

Din sutele de mașini parcate în șir într-un târg auto din Africa de Vest, unele găsesc repede cumpărători, altele stau nemișcate și câțiva ani. Un Ford Escape din 2008 produs în SUA se vinde cu vreo 4.000 de dolari, o sumă atractivă pentru mulți oameni din Benin. Mașinile americane sunt mai ieftine decât alte mărci în Africa, unde multe automobile pe care lumea civilizată nu le mai vrea încep o a doua viață, relatează CNN.

Registrul auto din SUA arată că SUV-ul cu 14 ani vechime a avut trei proprietari în Virginia și Maryland și are 403.200 de kilometri la bord. Acest Ford Escape a trecut printr-o rechemare în service din cauza unei probleme la servodirecție, dar, spre deosebire de alte mașini din târg, a ajuns aici într-o stare relativ bună pentru că nu a fost implicat în accidente.

Numeroase mașini ajung în fiecare an în această parte a Africii din țările europene, Japonia, Coreea de Sud și Statele Unite. Iar multe din acestea sfârșesc în Benin, unul dintre cei mai mari importatori din Africa de mașini second-hand.

ADVERTISING

Experții se așteaptă ca livrările de mașini folosite în porturile din vestul Africii să crească pe măsură ce statele occidentale trec la automobilele electrice.

Faptul că aceste țări și-au impus obiective agresive de a-și împinge cetățenii spre vehicule electrice nu înseamnă că mașinile cu motor termic care poluează ies din circulație. Multe sunt transportate la mii de kilometri distanță în țări precum Benin, unde populația este în creștere și, implicit, și cererea de pe piața auto.

Această tendință are, însă, ca efect mutarea problemelor de mediu în țările sărace și mai vulnerabile la criza climatică, subminând încercările de a reduce încălzirea globală.

Cererea a explodat

Piața auto de mașini second-hand a crescut cu aproape 20% între 2015 și 2019, interval în care au fost exportate peste 4,8 milioane de unități. S-a constatat o ușoară scădere în 2020, când a început pandemia, dar cifrele au început să urce destul de rapid apoi, a declarat Rob de Jong, un oficial care se ocupă de Programul de Mediu al Națiunilor Unite (UNEP).

Exporturile auto americane totalizează în jur de 18% din piața auto second-hand, potrivit datelor UNEP. Mașinile din SUA au căutare în toată lumea, inclusiv în Orientul Mijlociu și în America Centrală, dar se vând bine și în Nigeria, Benin și Ghana.

ADVERTISING
FĂRĂ SCURTĂTURI. Ajungem departe

Unele sunt mașini recuperate din accidente, altele din zone inundate sau care sunt, pur și simplu, vechi și luate pentru piese. Altele sunt atât de uzate, încât nu se mai vând în SUA, iar dealerii scapă de ele la un preț convenabil.

"Multe sunt sedanuri Hyundai, Toyota de doi până la cinci ani. Cele mai multe mașini aduse aici sunt economice", explică Dmitri Șibarșin, director de marketing la West Coast Shipping, o companie de importuri auto. Firma lui e specializată în mașini scumpe, dar aduce și modele mai ieftine.

În majoritatea țărilor africane, precum Kenya și Nigeria, peste 90% din mașini și camioane sunt second-hand aduse din străinătate. În Kenya, parcul auto s-a dublat la fiecare opt ani - străzile care altădată erau goale au fost ocupate de mașini, iar ambuteiajele au devenit obișnuite.

ADVERTISING

S-a ajuns aici pentru că mașinile second-hand sunt la mare căutare. "E o populație foarte tânără care devine tot mai înstărită în fiecare zi. Primul lucru pe care și-l doresc, atunci când își permit, este să se poată deplasa", explică Etop Ipke, președintele Autochek Africa, o platformă auto online.

Spre deosebire de Statele Unite, Europa și multe țări din Asia, puțini cumpărători din Africa au acces la credite, așa că doar cei bogați își permit mașini noi. "Acesta este motivul fundamental pentru care nu reușim să îmbunătățim calitatea. Nu e ca și cum oamenii vor să conducă mașini uzate: e o problemă de accesibilitate", punctează Ipke.

Cererea de mașini second-hand ar putea exploda în viitor, pe măsură ce vehiculele electrice care câștigă teren în Europa, SUA și alte zone ale lumii împing aceste automobile în țările africane. Aproape una din cinci mașini vândute la nivel global în 2023 va fi una electrică, comparativ cu mai puțin de 5% în 2020, potrivit Agenției Internaționale de Energie. China, Europa și SUA conduc piața electricelor, arată datele acestei instituții.

Din perspectiva UNEP, nu toate mașinile cu motor termic provoacă îngrijorare, ci cele mai vechi, care poluează mai mult și sunt cele mai nesigure, spune De Jong.

Adevărul pe care îl știe orice samsar: fiecare mașină are clientul ei

Acolo unde se vinde un Dodge Charger vechi de 16 ani sunt șanse mari să fie probleme cu poluarea și cu siguranța auto. Chiar și în Benin, unde se caută mașini second-hand, aceasta a stat doi ani până și-a găsit un cumpărător. Iar în fața lui se afla un Ford Winstar de 24 de ani, adus din SUA anul trecut. E o variantă ieftină pentru un cumpărător care nu-și permite o mașină mai nouă.

Mașinile americane și cele din Canada sunt foarte atractive pentru importatori, chiar și dacă au fost implicate în accidente, spune Abdul Koura, un samsar care are 30 de mașini în târgul auto Fifa Park. "Le repară și le revând ca să facă profit", explică el.

Victor Ojoh, un samsar nigerian care activează în același loc, spune că-ți poate zice de unde vine o mașină după problemele pe care le are: "Alea care scot mult fum sunt din SUA. Mașinile din Canada sunt de obicei inundate și încep să aibă probleme electrice."

Problema cu fumul e larg răspândită aici: multe autoturisme nu mai au catalizatorul care filtrează emisiile poluante. Această piesă conține metale prețioase, precum platina, și se vând cu 100 de dolari pe piața neagră. Unele mașini sunt livrate fără catalizator, susține Ojo.

Milioanele de mașini transportate în Africa și Asia din Europa, SUA și Japonia sunt poluante și nesigure, potrivit UNEP. "Deseori cu componente defecte sau lipsă, scot fum toxic, cresc poluarea și subminează eforturile luptei împotriva schimbării climatice", arată organizația.

Reglementările privind reducerea poluării și creșterea siguranței mașinilor importate din Occident sunt în general slabe, dar au început să fie întărite în ultimii ani. În 2020, Benin și alte 14 state membre ale Comunității Economice din blocul statelor vest-africane au stabilit un set de reglementări comune privind emisiile auto, inclusiv o limită de zece ani vechime pentru mașinile second-hand, însă nu se știe cât de strict sunt respectate.

Oficialii UNEP poartă discuții cu autoritățile din SUA și UE pentru impunerea unor noi reglementări asupra exporturilor de mașini vechi către statele în curs de dezvoltare, dar discuțiile sunt la început.

Creșterea importurilor de mașini vechi și poluante reprezintă o problemă la fel de mare pentru țările dezvoltate, precum și pentru cele în curs de dezvoltare unde sunt conduse, subliniază De Jong. "Astăzi, odată cu schimbarea climatică, nu mai contează unde sunt produse emisiile poluante. La Washington sau în Lagos, nu-i nicio diferență", subliniază el.

Deocamdată un cumpărător sărac din Benin nu poate visa la o mașină nouă sau la una electrică. Ceea ce l-a adus în târgul auto este tocmai lipsa de opțiuni și el știe bine că își poate cumpăra doar ceea ce îi permite bugetul limitat. Iar vânzătorii știu la fel de bine că fiecare mașină din târg își va găsi un cumpărător, mai devreme sau mai târziu.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇