În timp ce mașinile diesel sunt mai puțin costisitoare de cumpărat în avans și au un cuplu mai bun, costuri de funcționare reduse, mai puțină întreținere și o economie la combustibil fac din mașinile electrice o achiziție inteligentă.
În situația în care ar exista un număr suficiente de stații de încărcare și dacă acestea ar mai fi și stații de mare putere, o mașină electrică este o mașină care merită analizată.
Diesel | Electric | |
Avantaje | Cost mai mic pe durata de viață decât benzina, dar mai mari decât motorul electric Motor cu durată mai mare decât modelele pe benzină, dar mai mică decât motorul electric Mai eficient (cu aproximativ 25% în comparație cu benzina), ceea ce înseamnă un cost de realimentare mai ieftin Mai puțin CO2 produs ca urmare a eficienței, ceea ce duce la o taxă rutieră mai mică Cuplu sau putere de tracțiune mai mare (pentru o accelerație mai bună) Amortizare mai mică decât motoarele pe benzină sau pe benzină Motoare versatile care pot gestiona diferite tipuri de combustibil (de exemplu, biodiesel în viitor) | Zero emisii (cu excepția energiei generate de furnizarea prin rețea) Costuri mai mici pe durata de viață decât motorina sau benzina Puțină poluare fonică și experiență de conducere calmă și liniștită Fără taxe rutiere sau taxe de congestionare Accelerație instantanee Valoare reziduală ridicată Stimulente guvernamentale și scutiri fiscale aplicabile Costuri mai mici de întreținere (mai ales în comparație cu motoarele cu ardere internă) Abundență de puncte de încărcare - la serviciu, acasă, pe stradă, supermarket etc. |
Dezavantaje | Mai scump decât benzina, prețul combustibilului volatil Mai puțin ecologic - emit oxizi de azot, hidrocarburi și particule care sunt dăunătoare mediului Asigurare mai mare decât pentru motoarele pe benzină Costuri de reparații mai mari decât pentru motoarele pe benzină și motoarele electrice | Preț de achiziție în avans mai mare Autonomie limitată la o singură încărcare la modelele mai vechi Timpi lungi de reîncărcare atunci când utilizați încărcătoare lente |
Achiziția. Prețul cerut inițial al mașinilor diesel și pe benzină este adesea mai mic decât la modelele electrice, din cauza costurilor cu bateriile pentru vehiculele electrice. Mașinile electrice au nevoie de o mulțime de materii prime costisitoare. Lanțul de aprovizionare pentru vehiculele electrice nu este la fel de bine dezvoltat ca în cazul combustibililor fosili.
În plus, vehiculele electrice au sisteme tehnologice mult mai avansate ca standard, deoarece majoritatea producătorilor au produs încă doar un singur model integral electric. Spre deosebire de mașinile diesel care pot fi produse ieftin în masă și au variante mai ieftine disponibile, ”toate ouăle tind să fie puse într-un singur coș cu mașinile electrice”.
Prețurile mașinilor electrice încep din jurul sumei de 20.000 de euro, pentru mașini cu o putere echivalentă cu 80-150 CP și cu o autonomie de minim 150 de km. Mașinile cu costuri de peste 50.000 de euro au o autonomie de peste 300 de km și puteri mari.
Programul Rabla Plus, creat special pentru mașinile electrice, aduce un voucher de 10.000 de euro.
Analizând prețurile de listă pentru un Fiat 500 pe benzină și electric, vedem că aceeași mașină costă cu 136% mai mult fără subvenție și cu 52% mai mult cu subvenție.
Pret de lista (euro fara TVA) | Benzina | Electric |
Fiat 500 | 11.500 | |
Fiat 500 Action e | 27.200 (17.500 – cu subvenţie) |
Consumul de combustibil. Pentru a călători la aceeași distanță, un vehicul electric necesită de 3 ori mai puțină energie decât un vehicul convențional cu motor cu combustie.
Într-o analiză energetică "de la sondă la roată", autovehiculele cu benzină necesită următorii pași: rafinarea țițeiului, livrare, transformarea combustibilului în energie mecanică de către motor.
Eficiența globală a acestui proces este de aproximativ 18-19%.
Fazele legate de vehiculele electrice includ: producția de energie electrică, transportul pe rețea, transformarea de către motor a energiei electrice stocate în baterii în energie mecanică.
În acest caz, eficiența globală se ridică la aproximativ 52%.
Costuri cu energia. Dieselul este cel mai scump tip de combustibil pe care îl puteți pune într-o mașină din cauza cererii mari pe piață, dar și a impozitării mai mari pe care o primește din cauza „murdăriei” percepute.
Un alt motiv este faptul că mașinile diesel sunt în scădere în popularitate, pe măsură ce creșterea popularității vehiculelor electrice și a modelelor pe benzină eficiente cu motoare mici continuă.
Mașinile electrice primesc o mare parte din aprecieri datorită costurilor de încărcare mici. Acest lucru se datorează în mare parte extinderii infrastructurii pentru încărcătoarele pentru vehicule electrice și disponibilității pe scară largă a energiei electrice. În unele cazuri, veți putea folosi încărcarea gratuită, care poate fi găsită la locurile de muncă sau supermarketuri.
Va trebui să luați în considerare costul achiziționării și instalării unui încărcător auto pentru casă, dacă doriți să încărcați un vehicul electric de acasă. Acesta costă aproximativ 400 de euro.
Tabelul de mai jos prezintă modele de la aceleași mărci populare și arată diferența la costurile de funcționare dintre modelele diesel, benzină, GPL și cele electrice.
Costul cu combustibilul | lei/100 km |
Electric | 28.94 |
Benzina | 39.43 |
Motorina | 45.00 |
GPL | 39.70 |
Pentru cei care doresc să compare costurile cu combustibilul între diverse mașini avem Calculatorul Comparativ Clasic - Electric
Întreținere. Vehiculele tradiționale pe benzină și diesel conțin peste 100 de piese în mișcare. Pe de altă parte, majoritatea mașinilor electrice au un total de sub 5 părți reale în mișcare, ceea ce le face mult mai ușor și mai puțin costisitor de întreținut. Frânarea regenerativă contribuie, de asemenea, la o uzură mai mică a anvelopelor și a sistemelor de frânare.
În general, aceasta înseamnă că costul întreținerii unui vehicul electric pe durata de viață va fi mult mai mic decât cel al unei mașini diesel sau pe benzină convenționale.
Singurul inconvenient, în prezent, se referă la faptul că serviciile dedicate maşinilor electrice se găsesc mai greu şi presupun un efort mai mare de căutare.
Costul de mentenanță | lei/100 km |
Electric | 17 |
Benzina | 28 |
Motorina | 30 |
GPL | na |
Durata de viață. Durata de viață a unei mașini electrice este dată de durata de viață a bateriei. Bateriile pentru vehiculele electrice sunt integrate. Schimbarea bateriilor nu are sens financiar.
Un kWh pentru acest automobil costă cca. 270 de euro. Având în vedere că o mașină care costă 35.000 euro are o baterie de 62 kWh, costul bateriei este de 16.800 de euro.
Valoarea medie a autonomiei specificate în cazul mașinilor electrice este de circa 300 de kilometri. Potrivit unor studii, după șase ani de utilizare a mașiniilor aflate în prezent pe piață, acestea mai pot parcurge doar 280 km cu un plin de baterie.
Cu toate acestea, mulţi proprietari ai acestor maşini sunt foarte ingrijoraţi de durata de viata a bateriei. Un studiu recent arată ca 46% dintre proprietarii de maşini electrice spun că bateria unei astfel de maşini va ţine maxim 100.000 km.
În prezent, bateriile maşinilor electrice, vândute pe teritoriul Europei, au o garanţie de 8 ani sau 150.000 km, unele companii, cum ar fi Kia sau Hyundai, dau o garanţie mai de durată a bateriilor.
De exemplu, cei de la Tesla spuă ca modelul S va pierde doar 5% din capacitatea sa iniţială în primii 80.000 km, iar proprietarii de Tesla întăresc aceste afirmaţii spunând că au pierdut doar câteva procente din capacitatea bateriei după câţiva ani de utilizare.
Mașinile pe combustibil clasic au o durată de viață care permite atingerea a 500.000 km. Un motor diesel este mai rezistent decât cel pe benzină. Deoarece raportul de compresie al motoarelor diesel este mai mare, pentru fabricarea motoarelor diesel sunt utilizate materiale cu rezistență crescută.
O altă caracteristică a motorului diesel, care oferă o resursă mai lungă, este puterea la cuplul maxim la turații mici ale arborelui cotit. Motorul pe benzină începe să tragă bine în intervalul 3,5-4,5 mii rpm, pentru un motor diesel, tracțiunea sigură începe de la 1,5 mii rpm. Numărul curselor pistonului este redus, ceea ce înseamnă o uzură vizibil mai mică.
Impactul de mediu. Cifrele Agenției Europene de Mediu arată că motoarele diesel emit în medie 121,5 g/km de emisii de CO2. Acesta este de aproape 1,5 ori mai mult decât obiectivul UE pentru 2020-21 pentru mașinile noi, care este de 95 g/km.
Mașinile electrice produc emisii mai mari la punctul de producție.
Încărcarea. Încărcarea unei mașini electrice durează considerabil mai mult decât alimentarea la o stație de motorină/benzină.
În plus, este, de asemenea, importantă identificarea opțiunilor de încărcare în zona comună de rulare.Timpul necesar pentru a încărca o mașină electrică depinde de locul în care decideți să o încărcați. Poate dura până la șapte ore (încărcare acasă peste noapte) sau în cel mai bun caz 30 de minute (încărcare rapidă la o stație de încărcare publică).
Dacă se fac o mulțime de călătorii pe distanțe lungi, mașina electrică nu este o opțiune bună.
Asigurarea. Asigurarea mașinilor electrice este în medie cu cca. 20% mai redusă decât a mașinilor cu combustibil fosil.
Impozitarea. Autovehiculele acţionate electric sunt exceptate de la impozitele auto. Noţiunea de „autovehicule acţionate electric” include şi autovehiculele hibrid, însă prevederile legale referitoare la impozitele auto menţionează doar o reducere a sumei impozitate pentru acest tip de maşini.
Eficienţă. Sistemele de propulsie electrice s-au dovedit a fi mult mai eficiente decât motoarele diesel, deoarece mașinile electrice nu suferă de pierderi de combustibil la ralanti, așa cum o fac mașinile diesel, majoritatea vehiculelor electrice au ceea ce se numește „frânare regenerativă”, prin care energia este adunată de motorul electric atunci când încetinește și este apoi furnizată ca încărcare suplimentară bateriei.
Spre deosebire de mașinile diesel, nu există niciun risc de a risipi energie prin selecția ineficientă a vitezelor. Aceste mașini au o singură viteză și oferă un cuplu instantaneu atunci când accelerați.
Stilul de condus. O mașină electrică oferă o experienţă diferită faţă de vehiculul clasic. Punctul distinctiv al unui autoturism electric este cuplul instantaneu dezvoltat de motorul electric atunci când accelerația este apăsată. Acesta oferă putere imediată şi o accelerare a roţilor. Creşterea vitezei în cazul unui vehicul convenţional necesită ca transmisia să treacă progresiv printr-o serie de trepte de viteză.
Mașina pe vreme rece. Iernile româneşti pot afecta autonomia unei maşini electrice, întrucât sub nivelul de minus 5 grade, aceasta începe să prezinte anumite probleme. Până la acest prag, modificările sunt rezonabile: consumul e mai mare, dar nu dublu sau mai mult decât dublu, încălzirea bateriei durează mai mult, schimbarea temperaturii în maşină (climatizarea) cu 1-2 grade în plus sau în minus.
Cu bateria încărcată total poţi obţine autonomie circa 170 km în cazul BMW i3 cu baterie mare (94 Ah, 33 kWh), dacă temperaturile sunt la cel mult -5 grade Celsius. Pe măsură ce temperatura scade spre -12 grade Celsius, autonomia poate ajunge la 140 km sau mai puţin.
Principalele dezavantaje ale unei maşini electrice pe timp de iarnă sunt: cu cât sunt mai scurte distanţele, cu atât consumul e mai mare, confortul termic din maşină afectează autonomia, iar bateria se încălzeşte şi se răceşte cu dificultate. Încălzirea habitaclului afectează intens consumul de electricitate, de aceea, pentru a oferi alternativă, majoritatea sunt echipate cu scaune şi volane încălzite.
Ce trebuie să iei în considerare la achiziția unei maşini electrice?
Capacitatea bateriei: corespunde echivalentului capacității rezervorului unei mașini cu motor cu combustie și este indicată în kWh.
Autonomia: depinde de capacitatea bateriei. Autonomia variază, de asemenea, în funcție de diverși factori, printre care: stilul personal de conducere, condițiile de drum, temperatura exterioară, încălzire / aer condiționat și preîncălzire.
Puterea maximă a încărcătorului de la bord: puterea unui încărcător de baterie este determinată de tensiune, care poate fi de 230 V (monofazată) sau 400 V (trifazată) și de curentul de încărcare (de exemplu, 10 A, 16 A, 24 A, 32 A etc.) și variază de la 2,3 kW (încărcare lentă prin intermediul unui cablu cu o priză internă) la 50kW (încărcare rapidă in c.c.). Aceasta determină cât de repede se poate încărca bateria.
Cablu de încărcare a vehiculului: fiecare vehicul este compatibil cu unul sau două tipuri de cabluri de încărcare care sunt livrate atunci când mașina este cumpărată sau închiriată. Acestea pot fi utilizate la stațiile de încărcare publice sau la domiciliu.
Text scris de Dumitru Chisăliță, președinte al Asociației Energia Inteligentă
Dumitru Chisăliță este consultant senior in domeniul gazelor și al energiei și președintele Asociației Energia Inteligentă (AEI), expert tehnic și consultant în domeniul petrolului și gazelor naturale, cu certificări acordate de Asociația Experților Europeni Agreați care are sediul la Paris și de către Ministerul Justiției din România. Are o experientă de peste 10 ani în poziții de management în cadrul unor companii din sectorul gazelor naturale și a fost consilier pentru doi foști miniștri responsabili de sectorul energetic, având o activitate profesională și academică de peste 22 de ani.