Deși piața auto a scăzut drastic în pandemie, apetitul românilor pentru mașini electrice a fost în creștere în 2020 - analiză

Deși piața auto a scăzut drastic în pandemie, apetitul românilor pentru mașini electrice a fost în creștere în 2020 - analiză

Chiar dacă piața auto a avut parte de o lovitură în 2020 în România, în contextul pandemiei, segmentul mașinilor ecologice (electrice și hibride) și-a continuat ascensiunea. De asemenea, un nou trend se întrevede la orizont: tot mai multe business-uri aleg serviciul de leasing pentru acest gen de automobile.

Legislația noastră prevede, în acest moment, cele mai mari subvenții pentru achiziționarea mașinilor electrice dintre toate statele membre ale Uniunii Europene. Acestea se ridică la 10.000 de euro pentru persoane fizice și companii, la care se adaugă 1.250 de euro pentru casarea unui vehicul mai vechi de 8 ani. Pentru mașinile electrice hibride noi, subvenția e de 4.250 de euro.

Concret, ecotichetele primite prin programul Rabla PLUS 2020 sunt în valoare de:

  • 47.000 de lei, dar nu mai mult de 50% din prețul de comercializare, pentru achiziționarea unui autovehicul nou pur electric;
  • 20.000 de lei, dar nu mai mult de 50% din prețul de comercializare, pentru achiziționarea unui autovehicul nou electric hibrid cu sursă de alimentare externă, care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50 g/km.

După țara noastră, Croația acordă cele mai mari subvenții pentru mașinile electrice, în valoare de 9.200 de euro, urmată de Germania – 9.000 de euro.

În ciuda ajutorului guvernamental substanțial, cota de piață a vehiculelor electrice în România rămâne relativ scăzută în raport cu alte state – era de doar 0,5% în 2019, comparativ cu Suedia – 8%, Olanda – 6,7%, 2,5% în Marea Britanie, 2,4% în Belgia sau în Franța, unde 2,1% dintre toate autoturismele sunt electrice, amintește Maria Tătaru, marketing manager al companiei de mobilitate Autonom, pentru SpotMedia.ro.

Vedem totuși o creștere în ultima perioadă a numărului de mașini eco în țara noastră.

Chiar dacă în primele 10 luni ale acestui an numărul total al înmatriculărilor din România a înregistrat un declin de 28,7%, înmatriculările de mașini electrice au avut o creștere de 67,7% față de aceeași perioadă a anului trecut, conform datelor publicate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).

„Cel mai probabil acesta este rezultatul subvențiilor acordate, creșterii numărului stațiilor de încărcare pe tot teritoriul României și autonomiei mai mare a mașinilor”, explică Maria Tătaru.

Mașinile hibrid sunt alternativa preferată de români, după cum arată statisticile oficiale. Motivul? Acestea asigură confortul și în absența stațiilor de încărcare - mașina poate să își continue călătoria, folosind combustibil în loc de baterie electrică, după cum menționează Maria Tătaru.

Și preferința românilor va rămâne neschimbată pe viitor. Potrivit celui mai recent sondaj EY privind obiceiurile de cumpărare a autovehiculelor, 30% dintre respondenții români își doresc ca următoarea achiziție să fie o mașină hibridă (24%) sau electrică (6%). Mai populare în rândul segmentului de vârstă 45 – 60 ani, 41% dintre acești respondenți au declarat că preferă autovehicule hibride sau electrice, comparativ cu 21% și 20% dintre cei situați în segmentele 30 – 44, respectiv 20 – 29 ani.

În România, interesul pentru mașini electrice și hibride este în continuă creștere. Acest lucru se poate vedea atât în preferințele populației, dar și din investițiile companiilor în servicii pentru autovehiculele cu motor electric, precum stațiile de încărcare. De asemenea, stimulentul acordat de stat pentru achiziție a contribuit la creșterea popularității, iar în țări în care acesta nu există, precum Cehia, modelele electrice și hibride nu sunt luate în considerare în cazul unei achiziții noi”, a declarat Cristian Cârstoiu, partener Consultanță în Afaceri EY România, responsabil de sectorul Automotive, Transformare Digitală și Inovație, într-un comunicat remis SpotMedia.ro.

Parcuri auto electrice pentru companii 

Tot mai multe business-uri aleg serviciul de leasing operațional pentru mașini electrice deoarece acestea au devenit mult mai practice datorită îmbunătățirilor aduse tehnologiei bateriilor, a autonomiei mai mari de mișcare și a creșterii numărului stațiilor de încărcare. În plus, vehiculele electrice ar putea scădea costurile companiilor cu transportul și mentenanța, mai ales dacă operează flote cu rute regulate de 100-150 de kilometri pe zi, spune Maria Tătaru.

„Utilizarea acestui tip de autoturism este mai ieftină în raport cu mașinile alimentate cu benzină sau motorină, iar cei care le aleg se bucură și de subvenții guvernamentale. Fiind mai silențioase și mai prietenoase cu mediul înconjurător, alegerea unei mașini electrice contribuie și la politica de responsabilitate socială a companiei”, precizează marketing managerul Autonom. 

De asemenea, grație subvențiilor generoase de la stat, există și un avantaj fiscal suplimentar în urma achiziționării unei mașini electrice.

Cât despre dezavantaje, „o flotă de mașini electrice nu este încă cea mai bună opțiune pentru companiile ai căror angajați trebuie să parcurgă distanțe lungi”, spune Maria Tătaru. În plus, progresul rapid al tehnologiei pentru mașinile electrice face dificilă estimarea unei valori de revânzare în viitor.

Prin Autonom Lease, divizia de leasing operațional a Autonom Services SA, clienții corporate pot închiria flote auto electrice sau hibride pentru perioade cuprinse între 12 și 57 de luni, în schimbul unei rate lunare fixe stipulate în contractele de leasing operațional sau de management al flotei. 

„În general, am observat că interesul pentru flote de mașini electrice este mai mare în București, urmat la o distanță considerabilă și de alte orașe importante din România. Considerăm că această tendință se va menține și în următorii ani, deoarece cele mai multe stații de încărcare sunt încă situate în Capitală.”

Citește și alte articole despre piața auto din România:


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇