Numărul de vehicule electrice alimentate pe baterii (BEV) pe autostrăzile din Norvegia este în grafic pentru a depăşi numărul maşinilor alimentate pe benzină până la finalul acestui an sau începutul lui 2025, o premieră la nivel mondial, conform calculelor Reuters.
Succesul EV vine pe fondul subvenţiilor generoase, datorită parţial Fondului suveran de investiţii al Norvegiei, cel mai mare din lume în condiţiile în care controlează active în valoare de 1.600 de miliarde de dolari.
Totuşi, analiştii spun că va mai dura câţiva ani până când numărul de vehicule electrice alimentate pe baterii va depăşi numărul maşinilor alimentate cu motorină.
Statul nordic cu 5,5 milioane de locuitori vrea să devină prima naţiune care interzice până în 2025 vânzările de maşini noi alimentate cu benzină şi motorină. Nouă din zece noi maşini vândute la începutul acestui an au fost BEV.
Dacă mai multe ţări ar urma exemplul Norvegiei, cererea de petrol pe plan mondial ar putea atinge nivelul de vârf mai repede decât se estima. Previziunile Agenţiei Internaţionale a Energiei (IEA) arată că nivelul de vârf va fi înainte de 2030, maşinile şi furgonetele fiind responsabile pentru mai mult de 25% din cererea de petrol.
Totuşi, tranziţia Norvegiei a fost costisitoare, ţara exceptând vehicule electrice alimentate pe baterii de la plata taxelor impuse maşinilor cu motoare cu combustie internă şi investind în staţii de reîncărcare.
La 15 martie, vehicule electrice alimentate pe baterii reprezentau 24,3% din cele 2,9 milioane de maşini din Norvegia, faţă de 26,9% în cazul maşinilor alimentate pe benzină, conform datelor Administraţiei Drumurilor Publice consultate de Reuters.
"Dacă tendinţa continuă în următoarele 12 luni, anul viitor pe vremea acesta vor fi mai multe vehicule electrice alimentate pe baterii pe autostrăzile din Norvegia decât maşini alimentate pe benzină, şi probabil chiar înainte de finalul acestui an", a apreciat Robbie Andrew, analist la think-thank-ul CICERO.
Cu aproape 370.000 mai multe maşini alimentate cu motorină decât BEV, va dura probabil trei - patru ani până când vehicule electrice alimentate pe baterii le vor depăşi pe cele alimentate cu motorină, a adăugat Andrew.
Şi Ingvild Kilen Roerholt, şeful diviziei de cercetare în domeniul transporturilor la think-thank-ul Zero se aşteaptă ca anul acesta numărul de vehicule electrice alimentate pe baterii pe autostrăzile din Norvegia să depăşească numărul maşinilor alimentate pe benzină, în pofida recentei încetiniri a vânzărilor.