Primarul Sectorului 2 susține că – pe lângă miile de locuri noi de parcare amenajate în ultimii trei ani – va mai face și altele. Dar că oricât ar investi în asta, oricum locurile vor fi insuficiente. Așa că soluția nu e doar construcția de noi parcări. Află, în continuare, care sunt celelalte măsuri, mai puțin plăcute pentru șoferi, care trebuie puse în practică.
„București este un oraș care a devenit al mașinilor, nu al oamenilor. Este o cifră pe care o tot spun, că a reieșit din recensământul de anul trecut: sunt 1,8 milioane de mașini la 1,7 milioane de locuitori.
Viena are 1,97 milioane de locuitori - deci oarecum similar cu Bucureștiul - și 725.000 de mașini.
Bun, asta înseamnă că Bucureștiul are 1 milion de mașini mai mult decât Viena! 1 milion de mașini în plus! Este imposibil să generăm locuri de parcare pentru fiecare din aceste 1 milion de mașini”, a precizat Radu Mihaiu.
Cu privire la cererea de locuri de parcare și la cât din ea a reușit să acopere, primarul Sectorului 2 a precizat:
„Pot să spun că au fost făcute 5.000 de locuri de parcare (din toamna lui 2020 până astăzi – n.red.). Sunt locuri de reședință și municipale (cele albastre trasate de Compania Municipală Parking SA – n.red.).
În Sectorul 2 sunt 350.000 de mașini și avem 28.000 de locuri de parcare de reședință.
N-am numărul celor municipale, din cauză că îl gestionează Compania Municipală Parking SA, care n-a putut să-mi transmită acest lucru.
Dar e foarte clar că sunt mult mai multe mașini.
Dacă mai luăm în considerare și mașinile care vin de afară ... e o altă mare problemă”, a precizat Radu Mihaiu.
Soluții: mașina în curte și locuri noi făcute de dezvoltatori
Primarul Sectorul 2 a explicat că a încercat să găsească și alte soluții pentru a elibera spațiul public de mașini, pe lângă amenajarea de noi parcări.
„Am gestionat niște lucruri care nu apar neapărat în cifrele astea care se vântură tot timpul...
Unu la mână, noi avem foarte multe case.
Pe Planul Urbanistic General (PUG) și pe planurile urbanistice zonale (PUZ), se specifică: locul de parcare se poate face pe proprietatea privată. Adică în curte.
Mulți au spus «Păi, de ce să o pun în curte? Nu, o las frumos pe trotuar și în curte fac altceva. Deși planul urbanistic general prevedea altfel.
Însă pe lângă asta mai sunt și dezvoltările noi de blocuri.
În funcție de niște criterii pe care nu vreau să le detaliez acum, că-s complicate, trebuie fie 1 loc de parcare per apartament, fie 1,2 locuri de parcare per apartament. Dacă e 1 loc sau 1,2 locuri decide Comisia Tehnică de Circulație (CTC). Deci nu Primăria Sectorului 2.
Am avut grijă ca locurile astea să se facă”, a spus Radu Mihaiu.
Unde se mai fac parcări. Cum au rezolvat alte capitale europene problema
„Crearea de locuri de parcare costă. Și cu acești bani nu se fac drumuri, nu se fac grădinițe, nu se fac parcuri, nu se fac școli, nu se fac spitale.
Nu se face nimic altceva, se fac doar locuri de parcare. Și întrebarea suplimentară: e normal ca primăria să subvenționeze locurile de parcare? Adică să plătească niște bani pe care nu-i recuperează de la proprietarul mașini? Că asta e, de fapt: o subvenție”, arată Radu Mihaiu.
Acesta spune că suma necesară întreținerii unui loc de parcare este mai mare decât cea pe care o plătește cetățeanul care închiriază acel loc. Tocmai de aceea, existența fiecărui loc de parcare presupune, în fapt, acordarea unei subvenții”, a mai precizat Radu Mihaiu.
„Îmi spun unii oameni: eu plătesc taxe, plătesc impozit pe mașină. Și aș vrea să văd că banii mei sunt folosiți acolo. Dar realitatea este că nici banii ăia nu ajung. Realitatea este că impozitul pe mașină împreună cu taxa de parcare sunt mult mai mici decât costurile de întreținere.
Dar este o problemă socială pe care trebuie să o adresăm cumva.
Și m-am uitat cum au rezolvat capitalele care s-au mai lovit de așa ceva această problemă. Amsterdam, Viena, Londra. Toate au luat măsuri pentru a limita locurile de parcare, nu pentru a crea altele. S-a încercat în Statele Unite să se creeze locuri de parcare și s-a văzut că mai multe locuri de parcare înseamnă mai multe mașini în trafic și mai multe ambuteiaje.
Primarul Sectorului 2 susține că nici parcările subterane nu sunt o soluție viabilă din cauza costurilor foarte mari, care ajung la 30.000 - 32.000 euro pentru un singur loc.
Iar cele supraetajate de la suprafață se construiesc greu din cauza că tocmai în zonele aglomerate nu e loc pentru ele.
„Toată lumea se gândește «Hai să facem multe locuri de parcare!». Da, dar noi nu trebuie să facem multe acolo unde nu-i nevoie de ele.
Sectorul 2 are o particularitate: este foarte dens în anumite locuri în Pantelimon, în Colentina, Doamna Ghica și așa mai departe. Acolo este dens, în alte locuri, nu-i dens. De exemplu, în Andronache, în Creangă nu e dens. Degeaba fac eu o parcare în Creangă sau în Andronache, că n-o să parcheze nimeni acolo.
Oamenii au nevoie să parcheze acolo unde este o densitate foarte mare. Și unde este o densitate foarte mare, nu prea există terenuri.
Există foarte puține terenuri pe care le putem folosi pentru a crea locuri de parcare. Le-am identificat pe toate. Sunt vreo trei astfel de locuri.
Unul este pe Colentina. Avem proiect, îl demarăm anul viitor.
Facem locuri de parcare, dar nu va rezolva problema generală. Deci se vor face, cred că aproape 500 de locuri anul viitor de parcare. Dar 500 de locuri de parcare, în condițiile în care sunt 350.000 de mașini, pare un mizilic. Și este o realitate”, a mai spus primarul Radu Mihaiu.
L-am întrebat pe Radu Mihaiu dacă poate promite, totuși, un loc de parcare per locuință.
Primarul Sectorului 2 a răspuns că, în cazul în care acesta ar fi necesarul, sunt suficiente locurile deja amenajate și că n-ar mai fi nevoie să facă niciunul în plus.
Pentru mai multe detalii, urmărește integral episodul podcastului Citizen în care a fost invitat primarul Sectorului 2, Radu Mihaiu.
Urmărește, mai jos, întreaga discuție de podcast, în format video, pe Youtube:
Unde mai poți urmări Citizen
Rămâi alături de noi și descoperă cum să-ți folosești „superputerile de cetățean” ca să faci bine pentru tine și pentru ceilalți!
Mai jos, acest episod din Citizen, în format audio:
Hai cu noi! Unde ne găsești ca să discutăm despre oameni și orașe
Dacă vrei să descoperi mai multe despre cum își schimbă oamenii orașul în bine și dacă te gândești să formezi sau să faci și tu parte dintr-o astfel de comunitate, atunci hai să ținem aproape!
Dă-ne Like și Subscribe pe canalul nostru de Youtube. Pe lângă interviurile Citizen, vei găsi acolo și alt conținut interesant despre oameni și orașe. Iar în secțiunea Comunitate, ne vom întâlni ca să discutăm. Părerea ta contează pentru noi! Lasă-ne comentarii și spune ce ți-a plăcut la Citizen și ce nu, dar și ce ai vrea să vezi!
Sau dă-ne Follow pe Spotify (sau opțiunea similară de pe platforma de podcasting pe care ne asculți), ca să primești notificare pe telefonul mobil când ne-am așezat din nou la masă și am deschis microfoanele, să vorbim despre viitorul nostru, în oraș!
Așa o să învățăm împreună cum să facem orașul pe care-l vrem!