Podul Ciurel din București a fost deschis circulației, sâmbătă dimineață, fiind inaugurat de către primarul general al Capitalei, Gabriela Firea. Edilul – care candidează pentru un nou mandat – nu a ratat ocazia pentru a arunca săgeți către contracandidați. Și, în plină pandemie, a dat mâna cu directorul tehnic al companiei executante și cu câțiva muncitori.
Totuși, primarul și cei prezenți au purtat mască.
”Începând din această dimineață, bucureștenii pot circula pe Ciurel (1 pod hobanat peste Dâmbovița, 3 pasaje supraterane și 9 bretele rutiere) care simplifică foarte mult legătura dintre cele două artere - Șoseaua Virtuții și Splaiul Independenței. În etapa a doua a investitiei, pentru care sunt aprobate atât proiectul tehnic, cât și culoarul de exproprieri, se construieste drumul expres între Nod Virtuții și Autostrada A1”, a transmis Gabriela Firea la inaugurare.
Primarul general a profitat de ocazie și l-a atacat pe principalul său contracandidat, Nicușor Dan.
”Din păcate, timp de zece ani această investiție a stagnat din cauza intereselor meschine, dovedite ulterior și nelegitime în instanță, ale unor ONG-iști care acum au tupeul să aspire la funcțiile de primar, al sectorului 6, respectiv al Capitalei”, a adăugat Firea.
Istoria îndelungată și zbuciumată a Podului Ciurel
Podul Ciurel a fost gândit, în urmă cu un deceniu și jumătate, ca parte dintr-o șosea care să traverseze Dâmbovița și să lege Centrul Capitalei de Autostrada A1. Scopul unui astfel de drum era să preia parte din traficul care sufocă acum Bulevardul Iuliu Maniu.
Din păcate, acel proiect e foarte departe de finalizare. Primăria Capitalei a reușit până acum să construiască doar podul peste Dâmbovița. Or, singur, acest pod nu rezovă problema de trafic pentru care a fost creat. Și nici nu le face bucureștenilor viața considerabil mai ușoară, așa cum ar fi trebuit.
Consiliul General al Municipiului București (CGMB) a adoptat încă din 2006 hotărâri cu privire la construcția unui drum care să decongestioneze Bulevardul Iuliu Maniu.
Noua șosea urma să plece din Splaiul Independenței, să traverseze Dâmbovița pe un pod, să treacă peste un nod rutier de la intersecția cu Șoseaua Virtuții și să treacă apoi pe lângă Lacul Morii, până la Centura Capitalei. Iar de acolo, mai departe, până la Autostrada A1.
În acest fel, parte dintre cei care plecau spre vestul Capitalei sau veneau dintr-acolo ar fi putut folosi acest nou drum, în loc de Bulevardul Iuliu Maniu.
Marea problema a fost că Primăria Capitalei n-a planificat integral acest traseu, înainte de a se apuca de treabă.
Dimpotrivă, a început lucrul la pod. A fost dată în judecată în repetate rânduri de cetățeni. Mai multe documente emise de autorități locale au fost anulate de instanțe.
Lucrările la pod au bătut pasul pe loc. Anterior, consilierul pe probleme de infrastructură al Gabrielei Firea, Marius Coajă, a declarat pentru reporterul SpotMedia.ro că, înainte de 2016 (deci în mandatul lui Sorin Oprescu - n.red.) la Ciurel se lucrase în orb, cu autorizație emisă în regim de urgență.
Această autorizație îi permite constructorului să înceapă lucrul înainte de a obține toate avizele care i-ar fi necesare în mod normal, cu condiția să și le procure pe parcurs.
Or, Coajă a precizat că - în timpul lucrărilor - s-a constatat că, pentru șantierul de la Ciurel, era nevoie și de descpăcare arheologică. Iar finalizarea acesteia a durat aproape 2 ani.
În cele din urmă, lucrările s-au reluat. S-au realizat noi structuri. S-a adus și montat tăblierul (structura din grinzi metalice pe care se va circula, peste Dâmbovița - n.red.) și s-au făcut teste. Și în sfârșit se va deschide traficul pe pod, în această sâmbătă.
Firea, primar de 4 ani, îl acuză pe Nicușor Dan de întârzieri și costuri suplimentare
Anunțul a fost făcut de Gabriela Firea într-o intervenție pe Facebook, în după-amiaza zilei de joi, 17 septembrie.
Firea a folosit prilejul și în scop electoral, acuzându-l pe Nicușor Dan că - împreună cu Mihai Deneș (propritarul unei case în preajma Pasajului Ciurel și fost candidat al USR la alegerile locale - n.red.) - a blocat proiectul Podului Ciurel. Iar asta ar fi însemnat cheltuieli suplimentare de milioane de lei pentru PMB (sub formă de plăți către constructorii care n-au putut lucra din cauza acțiunilor celor doi în instanță - n.red.).
În plus, Firea a susținut că proiectul nu e inutil, așa cum au afirmat mai mulți membri ai societății civile. De ce nu e inutil? Nu că le-ar fi acum de folos prea multor bucureșteni, ci pentru că - susține actualul primar general - proiectul va continua.
Pe hârtie e gata, dar nu există banii
Marius Coajă a precizat că există deja documentația (dar nu și banii - n.red.) pentru a continua lucrările. Adică pentru a construi și bucata de drum care să ducă până la Centura Capitalei.
”Avem un contract de proiectare și execuție semnat în urmă cu foarte mulți ani (pentru proiectul Splai - Virtuții - A1). Acesta prevede 3 etape: cea finalizată (Podul Ciurel și nodul rutier Virtuții - n.red.), o etapă de la nodul Virtuții până la Centura Capitalei și încă una, de la Centura Capitalei la Autostrada A1.
Instanța a spus în 2016 că avem obligația să terminăm această lucrare. În urmă cu 2 ani, s-a stabilit un nou coridor de exproprieri pentru a merge mai departe. Proiectul este pe siteul PMB. A fost votat în CGMB. Avem proiect tehnic.
Și trebuie să explicăm că acel coridor inițial cu 3 benzi pe sens – care presupunea demolarea multor clădiri din zonă și restrângerea multor activități economice din zonă - nu e cel votat și pe care îl vom construi.
CGMB a votat un drum expres cu 2 benzi pe sens, minim invaziv. Așteptăm să consemnăm și banii aferenți acestor exproprieri și să putem să mergem mai departe”, a precizat Marius Coajă.
Ceea ce n-a spus niciodată nimeni din Administrația Firea este cine va construi drumul dincolo de Centura Capitalei, până la intersecția cu A1 (pe un teren care nu e al Bucureștiului - n.red.).
De fapt, până și drumul de pe teritoriul Capitalei, până la Centură, a fost o permanentă problema pentru primarii Capitalei.
Sorin Oprescu, spre exemplu, a anunțat inclusiv că va face un tunel până la Centură, ca să scape de povara exproprierilor. Evident, n-a făcut nici tunel, nici exproprieri.
Asociația Pro Infrastructura (API): Proiectul inițial era bun. Dar, singur, podul nu rezolvă problema pentru care a fost creat
Directorul executiv al Asociației Pro Infrastructura, Ionuț Ciurea a explicat pentru SpotMedia.ro că podul va rezolva probleme punctuale legate de aglomerație în zona Splai - Virtuții. Dar că nu va îmbunătăți cu nimic lucrurile pe Bulevardul Iuliu Maniu, așa cum ar fi trebui.
”Proiectul inițial era ok. Dar nu putem spune că ceea ce se inaugurează sâmbătă merita făcut, în lipsa conexiunii au Autostrada A1.
Nu ajută cu nimic la decongestionarea traficului pe Iuliu Maniu, care era scopul inițial. Așa că vor beneficia de porțiunea inaugurată sâmbătă doar cei care oricum aveau drum prin zonă (Splaiul Independenței și Șoseaua Virtuții - n.red.)”, a precizat Ionuț Ciurea.
Rămâne să aflăm dacă Primăria va fi vreodată capabilă să scoată la capăt proiectul. Și dacă da, e de văzut cât timp îi va lua. Pentru realizarea Podului Ciurel - frumos, dar prea puțin util deocamdată - a avut nevoie de 14 ani.
Citește și: