Ciprian Ciucu, la jumătate de mandat: Cât a făcut din ce a promis și cum se înțelege cu Nicușor Dan. Candidatura la PMB, improbabilă - Interviu video

Ciprian Ciucu, la jumătate de mandat: Cât a făcut din ce a promis și cum se înțelege cu Nicușor Dan. Candidatura la PMB, improbabilă - <span style="color:#990000;font-size:100%;">Interviu video</span>
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

La jumătatea mandatului, primarul Sectorului 6, Ciprian Ciucu (PNL), a vorbit – într-un amplu interviu acordat spotmedia.ro – despre stadiul marilor proiecte promise în campania electorală.

A spus câte spații verzi a reușit să revitalizeze și de cât timp e nevoie pentru a schimba fața întregului sector, de ce nu se mai extinde Parcul Drumul Taberei, ce trotuare vrea să elibereze de mașini parcate ilegal și când se lansează licitația pentru primul spital din sector. Și de ce a eșuat licitația pentru selectarea unei noi societăți de salubrizare.

După 2 ani de mandat, Ciprian Ciucu nu exclude o candidatură pentru scaunul lui Nicușor Dan, în 2024. Iată de ce spune, totuși, că e improbabil să se înscrie în următoarea cursă pentru conducerea PMB.

Despre aceste subiecte, dar și despre multe altele, aflați din interviul video de mai jos:

Primarul Sectorului 6, Ciprian Ciucu, despre primii 2 ani de mandat

Câteva dintre principalele declarații ale primarului Sectorului 6, Ciprian Ciucu, din interviul acordat spotmedia.ro.

  • Despre reabilitarea spațiilor verzi, promisă în campania electorală

Ați promis în campania electorală că veți lucra cu peisagiști și horticultori ca să revigorați spațiile verzi dintre blocuri. Câte ați făcut? Câte urmează să faceți?

(de la min 7:23) Vorbim despre ordinul zecilor de spații (deja reamenajate – n.red.).

Vă dați seama că nu suntem omnipotenți, adică resursele sunt limitate și nu poți să dai așa cu mâna peste hartă și să se întâmple lucrurile. Toate aceste amenajări necesită bugetare, planificare, proiectare de lucrări și contractare.

Să zicem că luăm o microzonă foarte densă. Microzona 4 (Str. Valea Oltului – Bd. Timișoara – Str. Romancierilor – Bd. Drumul Taberei – Str. Valea Ialomiței – n.red.). Nu poți să faci aici numai reabilitare de spațiu verde. A trebuit să intrăm să facem străzile. Erau cratere.

ADVERTISING

Erau foarte multe parcări informale. Adică oamenii au început să parcheze pe spațiul verde care s-a transformat în maidan și noroi. Deci în acest moment am ieșit din zona 4 cu partea de reabilitare parcări și străzi și ADP urmează să intre pe partea de amenajare peisagistică.

Asta înseamnă că dai jos unele garduri. Dar pentru că le dai jos, curge pământul în stradă. Și atunci vii cu acel ziduleț foarte mic, de un singur bolțar, de exemplu, care are doar rolul de a ține pământul, ca să nu se reverse peste trotuare și peste carosabil. După care vor planta și gard viu tocmai în această idee de a ține pământul, și plantăm și copaci acolo unde este nevoie (...).

Pentru că tot venim cu proiectare, regândim spațiile comuniste. De exemplu, trecerile de pietoni sau intersecțiile. Acum le facem înălțate astfel încât cine vine cu viteză să o domolească. Și aducem trecerile la nivel cu trotuarul, astfel încât persoanele cu dizabilități să le poată traversa.

Venim inclusiv cu elemente rutiere, să nu se mai poată parca în intersecții și în parcările informale. Sunt spații pe care oricum nu le mai poți recupera, pentru că oamenii și le-au betonat singuri, dacă erau de pământ. Și le facem parcări formale (...)

Totul se face proiectat, integrat, planificat. Evident, această transformare o să ia undeva la 6 ani.

Programul care îi implica pe cetățeni în întreținerea grădinilor de bloc cum a funcționat?

(de la min 5:11) „Avem acele amenajări pe care le-am proiectat și le-am executat noi. Și am venit cu acest program prin care oamenii - după ce semnează că participă (și li se amenaja grădina blocului după un proiect realizat de peisagiști - n.red.) - beneficiau de niște vouchere pentru unelte, undeva la 1.000 de lei. Și asiguram noi și decontarea apei cu care să ude ceea ce s-a plantat acolo. Am încercat să venim cu acest program tocmai ca oamenii să își asume spațiul dintre blocuri.

ADVERTISING

Oamenii s-au înscris. Din acest punct de vedere, n-a fost un eșec. Au vrut să beneficieze de amenajare, dar nu au avut apoi grijă de spațiu. Am fost foarte dezamăgit. Și l-am oprit. Ceea ce nu merge oprim.

Ați promis extinderea Parcului Drumul Taberei. În ce stadiu e?

(de la min 18:57) Am făcut tot ce era de făcut, din punctul meu de vedere, pentru ca acest lucru să se întâmple. Am inițiat și hotărâre de Consiliu Local, prin care cerem terenul Armatei. Din păcate, Armata nu vrea să ni-l dea.

Vestea extrem de proastă este că Armata vrea acolo blocuri și un hotel. În acest moment, nu am forța politică să schimb proiectul Armatei. Sper să nu fie bugetat. Fac apel la noul ministru al Apărării să nu bugeteze acest proiect!

Mai rău, din păcate, este că a trecut o lege prin Parlament prin care primăriile sunt scoase din schemă, iar instituțiile de forță măjoră – Armata, în special, dar nu doar la Armata - acolo unde au unități militare, își pot da singure certificat de urbanism și autorizație de construire. Și nu le mai verifică primăria documentația (...)

Mi-aș dori ca Armata să fie aproape de locuitorii Sectorului 6 și să respecte urbanismul așa cum respectă orice privat, așa cum respectă oricare instituție publică.

I-am chemat la discuție. Le-am spus Haideți măcar să vedem și noi proiectul. Să vedem cum amplasați acest hotel și poate un teren ni-l dați nouă ca să-l facem frumos, în fața hotelului. Nu au fost interesați de aceste discuții și vor să facă un hotel chiar pe trotuar. O să distrugă zona de la Piața Moghioroș.

Acel teren este ținut de ani și ani de zile într-o situație mizeră. Noi nu putem amenda Armata, că până acum le-am fi ars cred zeci de amenzi pentru halul în care țin acel teren. Este o rușine!

ADVERTISING

Când vor fi gata Parcul Liniei și Insula Lacul Morii?

(de la min 14:15) Etapa I (a Parcului Liniei - n.red.) - care este de la Cora Lujerului până la Gara Cotroceni – se va termina destul de repede (...) urmează să plantăm copacii. Se va termina undeva prin mai (2023 – n.red.).

Etapa 2 se va termina, sper eu, până în iarna anului 2023. Ține de la Gara Cotroceni până la AFI Cotroceni.

Și etapa 3, care are 2 kilometri – și pe care o avem deja proiectată - depinde foarte mult de închirierea unei linii de la CFR. Și va trebui să și cumpărăm o linie de la un privat. Sunt 2 linii acolo, paralele.

Când cumperi ceva de la un privat, ridică oamenii din sprânceană și se gândesc: e ceva necurat acolo. De ce cumpără, când putea să facă expropriere?

Păi nu fac expropriere pentru că pe grila notarială exproprierea ne-ar costa 1 milion de euro. Am putea cumpăra mai ieftin (...)

În 2024 – dacă vom avea suficiente fonduri și vom aplica - ar putea fi gata și etapa 3.

(de la min 22:09) Acele lucrări puteau să fie deja gata. Luam o firmă de proiectare, trânteam acolo un proiect și acum deja eram în execuție. Dacă nu cumva era chiar și finalizat.

Dar am preferat un concurs de soluții internaționale la care au participat undeva la 11 competitori. Cu juriu internațional. Contează foarte mult calitatea proiectării, iar pentru mine contează foarte mult calitatea deciziei. Și, de aceea, selecția a fost făcută de un juriu internațional, nu de Primăria Sectorului 6.

(...) Se va merge foarte mult pe ideea de mediu și de protejare a mediului. Vor fi terenuri de sport, zonele de petrecere a timpului liber. Câteva terase, nu foarte multe.

Va fi amenajată inclusiv Insula Lacului Morii și va fi un ansamblu de la stația de metrou Crângași până înspre Chiajna. Într-o primă etapă, evident, am făcut digul (promenada Lacul Morii - n.red.), dar digul este doar o mică etapă din ceea ce va fi acolo, pentru că se vor putea practica inclusiv sporturi nautice. Asta este ceea ce îmi doresc. Dar evident trebuie să avizeze și Apele Române.

În acest moment, oamenii (câștigătorii concursului internațional de soluții - n.red.) lucrează la proiect. Au 6 luni să lucreze la proiect, după care noi ne vom concentra pe contractarea lucrărilor de execuție.

Și sper, undeva în a doua jumătate a anului viitor, să înceapă lucrările, care nu știu dacă se vor termina pe timpul mandatului meu, dată fiind amplitudinea.

  • Despre parcări și eliberarea trotuarelor de mașinile parcate

(de la min 39:36) Bun. Am făcut 4.000 de locuri de parcare de reședință. Și am reabilitat încă vreo 10.000. Am ajuns la 46.000 de locuri de parcare, în sector.

Dar avem 150.000 de mașini înmatriculate în sector. Plus o grămadă din Teleorman, Giurgiu, Dolj, Olt...

Dacă mai facem 10.000 sau 20.000 sau 30.000 de locuri de parcare de reședință, nu se văd! Nu se simt! Să faci locuri de parcare pentru toate aceste mașini este imposibil.

Miza este schimbarea comportamentului de mobilitate. De la auto individual să trecem la transport în comun și transport alternativ. Iar mobilitatea este apanajul PMB. Nu că nu m-ar interesa. Chiar mă interesează foarte mult!

Avem benzi dedicate (pentru transportul în comun – n.red.)? Nu! Avem piste de biciclete? Nu prea avem. Ne apucăm noi acum să proiectăm, sper să ne dea voie să le facem.

Am venit cu niște măsuri în care începem să creștem atractivitatea de a avea biciclete. Într-un apartament cu 2-3 camere, nu ai unde să ții o bicicletă. Am făcut niște parcări și a fost bătaie pe ele.

În rest, mașinile vechi parcate la bulevard le ridicăm.

Putem stâlpișori pe marginea trotuarului. Când îi cumpăram de pe piață, costa cam 1.000 lei bolardul. Acum îi facem noi, prin ADP, cu 200 de lei.

Ca să eliberezi toate trotuarele de mașini, ar fi nevoie de o politică asumată la nivelul Capitalei, între cei 7 primari. La acest moment nu există.

Și-atunci mi-am propus să eliberez trotuarele de pe marile bulevarde. Se face incremental (etapizat – n.red.). Nu e bine să vii cu o revoluție aici. E stupid. Dacă vii cu schimbarea dintr-o dată, vor fi sute sau mii de mașini care vor trebui relocate. Îți pui oamenii în cap și nu le oferi nicio soluție.

  • Despre eșecul licitației pentru alegerea unui nou operator de salubrizare

Ați lansat o licitație pentru selecția unei noi firme de salubritate (momentan de curățenie în sector se ocupă Urban SA, societate în insolvență – n.red.). Nu s-a înscris nimeni. Două societăți – Brai Cata și Retim – au contestat documentația. Au câștigat. Ați atacat decizia la Curtea de Apel. Ați pierdut definitiv. E cineva în Primăria Sectorului 6 care și-a făcut prost treaba și a întocmit greșit documentația pentru licitație?

(de la min 59:24) Nu, nu, categoric nu! E o mizerie ce se întâmplă!

Contestația a fost aberantă. Ne obligă pe noi să spunem unde să duci (ca salubrist – n.red.) gunoiul la groapă, în timp ce primarul municipiului București (care răspunde de depozitarea gunoiului – n.red.) nu a reușit de 30 de ani să rezolve această problemă a depozitării gunoiului?

Să le spunem noi la ce tarif să ducă gunoiul la groapă, când noi nu avem contract cu groapa?

(După ridicare și transport – n.red.) trebuie să faci tratare, sortare și depozitare a deșeurilor. Cum să zic eu unde să duci (ca salubrist -n.red.) la tratare, dacă nu există tratare în București? Suntem oameni serioși sau suntem nebuni? Și pe motivul ăsta să zici că licitația mea e incorectă?

Sunt extrem de revoltat!

S-a anulat. Acum trebuie ca să dăm drumul la o negociere fără publicare rapid, pentru că a intervenit o ordonanță de urgență și să vedem unde o să obținem contract pentru a depozita gunoiul.

După care am două opțiuni: să construiesc propria stație de compost sau să apelăm la servicii de pe piață. Să facem hârtii la Agenția de Mediu, să ne dea un fel de dispensă, să nu facem tratare, că n-are cine să o facă, la București.

Între timp, mergem pe contractul curent (cu Urban SA - n.red.). Nu sunt mulțumit pe stradal. Am înființat o Administrație pentru curățenia stradală și în prezent ne cumpărăm utilaje.

  • Despre construcția primului spital din Sectorul 6, pe Bulevardul Timișoara 101

(de la min 51:19) Ați promis un spital. Am văzut pe site-ul primăriei Sectorului 6 un studiu de fezabilitate și un deviz pentru spital. Ambele sunt făcute de Vego Concept Engineering, o firmă controversată pe piață. Și spuneați că faceți devierea de utilități pe terenul unde se va construi. Care e, de fapt, stadiul proiectului?

Eu vreau ca să luăm finanțare de la Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei și banca nici măcar nu consideră să se uite la tine dacă nu e eliberat înainte terenul de utilități ca să fie foarte, foarte clar.

Îți trebuie analiză de sol, analiză de mediu, analiză socială și așa mai departe. Deci toate aceste lucruri trebuie făcute.

Am făcut prima versiune a studiului de fezabilitate. N-am fost mulțumiți. Am făcut o dezbatere publică la care au venit în special constructori, dar și specialiști din zona de spitale. Și au zis: «Domn'le, nu prea e ce trebuie să fie!».

Am dat la refăcut studiul de fezabilitate.

Primul studiu nu fusese realizat de Vego. Pentru refacerea studiului am apelat la un alt specialist care a subcontractat Vego. Am aflat post factum despre Vego (...)

Am avut supervizarea experților care fac proiectare de spital care lucrează pe România, în special cu Banca Dezvoltare Consiliului Europei și BERD (...) dacă comparăm studiul inițial cu cel de acum, acesta este net superior primului.

Acum trebuie să contractăm o firmă de project management ca să ne ajute cu partea de strategie de contractare și cu partea de caiet de sarcini, pentru că este extrem de importantă.

(...) Înainte să urc în SEAP, trebuie să fie public caietul de sarcini și să primim feedback pe el. Vă dați seama, o să aibă sute de pagini, nu pot să mă uit la fiecare item în parte. Și oricum nu mă pricep. Acest caiet de sarcini va fi corect și va fi transparent și pe baze competitive. Va conține: proiectare, execuție, echipamente, că totul este un sistem integrat, plus mentenanță cel puțin 2 ani.

Poate vom avea lansarea licitației în 2023. Sau 2024. Lucrurile astea trebuie pregătite extrem de bine”.

  • Proiectele comune cu Primăria Capitalei și relația cu Nicușor Dan

În 2020 spuneați că Gabriela Firea a făcut un singur ciot din Prelungirea Ghencea și că restul proiectului e neatacat. Au trecut 2 ani. Care e situația?

(de la min 1:14:14) Nicușor Dan a completat ciotul făcut de Firea. Și tot acolo suntem, la același ciot.

Noi am prevăzut (în bugetul local al sectorului - n.red.) 10.000.000 de lei pentru exproprieri. Dar s-au mișcat extrem de greu cu exproprierile.

Există probleme uriașe de compatibilitate între Trustul de Clădiri Metropolitane (TCMB) (constructorul drumului - n.red.) și PMB.

Directorii din primărie nu se pun de acord cu cei din TCMB și am văzut blocaje. E treaba primarului ca să-și urmărească propriile investiții, nu-i așa? Și să deblocheze.

(...) În primăvară ne-au trimis adrese ca să eliberăm tronsonul 1, de la Linia 41 până la strada Brașov, să facem defrișări. M-au înjurat oamenii pe Facebook că defrișam copacii în floare. Ne-au zis să dăm jos toate reclamele, toate chioșcurile, tot ce era construit acolo. Am făcut treaba asta. Au avut un an de zile front de lucru.

Au lucrat? N-au lucrat! În aceste condiții, i-am spus domnului primar general că vreau eu să fac tronsonul 1 din bugetul Sectorului 6. Am contract de proiectare, am contracte de execuție de lucrări. În 8-10 luni îl dau gata. M-a refuzat. De ce? Nu știu! Că pe domnul Băluță nu l-a refuzat când a vrut să facă pasajul de la Unirii!”.

(de la min 16:29) Așa cu titlu general, cum vă înțelegeți cu domnul Nicușor Dan? L-ați susținut în alegeri.

Încă îl susțin. I-am votat toate proiectele. Nu avem niciun fel de reproș la adresa noastră (a membrilor PNL – n.red.). Nu am rupt alianța cu USR (știți că la nivel guvernamental s-a făcut alianța cu PSD) și am susținut proiectele.

La alegeri, a susținut-o pe contracandidata mea, Violeta Alexandru. Pe față, ceea ce e greșeală de începător la politicieni. Am trecut peste asta. Am zis «Hai să ștergem cu buretele ce-a fost, adu-l pe Vlad Voiculescu, președintele USR București. Și hai să ne așezăm la masă. Și hai să vedem ce facem cu orașul ăsta!» Nu s-a întâmplat (...)

Nu știu, m-o fi văzut ca pe un competitor.... Nu știu ce a fost. (...) Ne vedem, dar nu și pe chestiuni politice. Mă duc eu mai mult la comisiile pregătitoare pentru Consiliul General, ca să îl mai susțin. Că nah, nu toți consilierii îl iubesc. Și să mai pun și eu proiectele de la Sectorul 6 pe ordinea de zi.

Adică ne vedem, așa. Dar nu există chimia aia pe care mi-aș fi dorit-o cu un om pe care îl susțin condiționat. Și nu numai cu mine. Adică nu cred că e într-o situație mai bună Voiculescu. Ăsta este stilul domniei sale.

  • Unde va candida Ciprian Ciucu în 2024: la Primăria Sectorului 6 sau la PMB, pentru scaunul lui Nicușor Dan?

(de la min 1:28:20) Eu, ca să candidez la PMB, nu mă duc așa, izmene pe călător, fără niște reforme structurale preagreate, pe care nu mi le poate garanta nimeni acum.

Nu mă duc acolo pentru că lucrurile sunt mult prea grave. Și nu mă duc să bag un cap în poză și să le zâmbesc frumos oamenilor sau să îi mint frumos.

Ai nevoie de niște reforme structurale, ai nevoie să tai, ai nevoie de sprijin guvernamental, ai nevoie de niște politici foarte nepopulare.

Ar fi un mandat de sacrificiu, ca să produci impact. E nevoie de o reformă a Bucureștiului.

Ce competențe au sectoarele, ce competență are Primăria Generală? Acum sunt ca niște spaghete care se îmbârligă unele pe altele pe funcțiuni urbane și pe servicii publice. Ai nevoie de o reformare a primăriei și de o flexibilizare a funcției publice, că acum e o nebunie, este extrem de osificată.

Ai nevoie de sprijinul Guvernului, ai nevoie de Ministerul Energiei, Ministerul de Finanțe, Ministerul Transporturilor, care au impact formidabil toate 3 asupra Bucureștiului și ai nevoie de o majoritate, în condiții de fapt. Deci am atât de multe condiții ca eu să accept să fiu primar general...

Dacă nu vine cineva cu suficientă experiență și putere politică, nu va performa semnificativ mai bine decât Oprescu, Firea și Dan ca să fie foarte, foarte clar. (...)

Discuția este complet deraiată acum. «Cine va fi primar general? Cine vrea și cine poate!». Nu așa ar trebui să punem problema. Întrebarea este: cine e suficient de competent să fie primar general și cum va reuși acel om, câtă forță politică are, să țină de partea lui și primarii de sector, și Guvernul și să facă și o majoritate. Cu 2 ani înainte de alegeri, aceste astre nu sunt aliniate. (...)

Bucureștiul are nevoie de un salvator până la urmă.

Dar salvatorul ăsta trebuie să fie cineva cu foarte multă experiență administrativă și cu foarte multă putere politică.

Și mai e o condiție aici: ca să apară acest om trebuie să nu se prezinte ca un adversar al președintelui de partid, pentru că președintele de partid care poate să controleze Guvernul, dacă te simte ca un adversar, că vrei tu să devii președinte al României din poziția asta - pentru că avem 2 foști primari care au ajuns președinți – e deja un conflict înglobat în sistem.

(...) sunt foarte, foarte multe elemente (care ar trebui să se reunească -n.red.) legate de seriozitate ca să mă facă pe mine să renunț la proiectele pe care le-am început aici și care chiar pot produce un impact într-o primărie mai ușoară decât Primăria Generală.

Și aici pot produce clar un impact. Decât să mă duc la Primăria Generală fără niște condiții prealabile agreate și să produc acolo un impact marginal, prefer să rămână aici, unde pot produce un impact profund, în acest moment. Da, dacă se vor alinia aceste elemente - ceea ce este extrem de puțin probabil pe teoria probabilităților - atunci aș putea lua în considerare. Dar este improbabil în acest moment.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇