Radu Mihaiu, la jumătate de mandat: De ce e încă mizerie pe străzi, când se eliberează trotuarele de mașini și cum stă cu celelalte promisiuni electorale - Interviu

Radu Mihaiu, la jumătate de mandat: De ce e încă mizerie pe străzi, când se eliberează trotuarele de mașini și cum stă cu celelalte promisiuni electorale - <span style="color:#990000;font-size:100%;">Interviu</span>

La jumătatea mandatului, primarul Sectorului 2, Radu Mihaiu (USR), a vorbit – într-un amplu interviu acordat spotmedia.ro – despre stadiul marilor proiecte pe care le-a promis în campania electorală și pentru care l-au votat bucureștenii.

Aflați ce spune primarul despre mizeria din sector, despre trotuarele sufocate de mașini și planurile de a le elibera, despre următoarele investiții în parcuri și spații verzi, despre planurile de digitalizare și despre Târgul de Crăciun care se va deschide la 1 Decembrie în sector din interviul video de mai jos.

Interviu cu primarul Sectorului 2, Radu Mihaiu (USR) după primii 2 ani de mandat

În continuare găsiți câteva repere din conversație:

  • Despre mizeria din Sectorul 2

Curat ca acasă” a fost deviza pentru salubrizare cu care ați câștigat alegerile în septembrie 2020. Nu e „curat ca acasă” în Sectorul 2. Încă nu se mătură cât trebuie pe străzi. Ați identificat 283 de „puncte fierbinți” în care bucureștenii aruncă necontrolat gunoiul. Ați promis măsuri. Și, totuși, e încă mizerie. De ce? Și ce se poate face?

Într-adevăr, salubritatea aș fi sperat să meargă mai bine decât merge în acest moment.

Am făcut, însă, schimbări importante din punctul meu de vedere în sistemul de salubrizare.

În primul rând, am implementat acest sistem plătește cât arunci, astfel încât cetățenii în acest moment fac o colectare separată mult mai bună decât înainte și mai bună decât se așteaptă inclusiv operatorul, că de multe ori avem deșeurile din ambalaje care rămân pe străzi pentru că operatorul n-are capacitatea să preia cât generează populația.

Din acest punct de vedere s-a dovedit corect ceea ce am propus, respectiv faptul că cetățenii vor face o colectare separată mult mai bună.

ADVERTISING

Acest câștig, însă, nu a dus și la o curățenie mai bună pe străzi, din păcate, și nu a adus din mai multe motive (...)

Care sunt motivele?

Aș vrea, în continuare, să amintesc faptul că ne aflăm cu același operator din 1999 în baza unui contract expirat, un contract declarat de Înalta Curte de Casație și Justiție în 2018 ca fiind încetat, dar că operatorul va presta serviciul până la desemnarea unui alt operator.

Am reușit să urcăm în Sicap licitația pentru un nou operator de salubritate care să facă treabă mai bună. Însă nici operatorul actual nu poate face investiții noi în echipamente, pentru că nu știe dacă va câștiga această licitație sau nu.

De asemenea, aș putea spune că în vechiul contract nu fuseseră cuprinse toate spațiile de salubrizat din Sectorul 2, ci doar străzile.

Aleile din spatele blocurilor, de exemplu, nu fuseseră prinse. Vrem să lansăm o nouă licitație pentru aceste spații, o licitație pe o perioadă scurtă, ca să rezolvăm problema până alegem un nou operator.

Până acum, operatorul spunea „Da, ok, n-am făcut eu treaba chiar foarte bine, dar am intrat și pe niște străzi care nu erau în contractul meu și, haide, mai fii și tu înțelegător! Un argument destul de greu de contracarat, totuși, dar care nu ducea la îmbunătățirea serviciului.

Și am spus: gata, de aici înainte facem verificarea corectă, nu mă interesează ce faceți pe lângă, eu vreau să plătesc facturile corecte și plătim facturi mai mici acum”.

Cu cât mai mici?

Păi erau pe la 85-90% cu gradul de îndeplinire a sarcinilor și acum sunt pe la 65%. Deci semnificativ. Aș spune că plătim cu aproape 1 milion de lei mai puțin pe lună.

EE0A5543
Radu Mihaiu, la conferința de presă în care și-a prezentat bilanțul primilor 2 ani de mandat

Licitația pentru selectarea unui nou operator de salubritate e suspendată din cauză că doi operatori interesați să depună ofertă (Romprest și Rebu – n.red.) au contestat documentația și au cerut să le indicați unde să ducă gunoiul, ce traseul să urmeze etc.. Ce se întâmplă cu procedura?

Ne judecăm cu operatorii și cu Comisia Națională de Soluționare a Contesațiilor (CNSC).

ADVERTISING

În acest moment, pentru depozitare, Bucureștiul este prizonierul unui operator numit Eco Sud (care are singura groapă de gunoi la care depozitează Capitala, în sudul orașului – n.red.) care practică niște tarife nereglementate, din păcate, pe care nu le-a aprobat nimeni și se folosesc de această poziție de monopol.

Dar există această Asociație de Dezvoltare Interurbană (ADI) pentru gestionarea deșeurilor la nivelul Bucureștiului care a urcat în Sicap un contract de depozitare de deșeuri. Și acest contract prevede că se pot depozita oriunde într-o rază de 150 de kilometri în jurul Bucureștiului.

Sunt destul de convins că vom putea desemna un operator și că pentru depozitare se va rezolva în următoarele luni această această problemă.

Cu alte cuvinte, depindeți de finalizarea acelei licitații pentru a o relua pe cea a Sectorului 2, pentru selectarea unui salubrist?

Cu siguranță dacă rezolvăm problema depozitării, atunci se deblochează și licitația Sectorului 2.

Dar avem în continuare opțiuni în instanță și fără deblocarea acestei situații.

S-ar putea depune și oferte separate pentru transport și depozitare (...) avem niște argumente juridice pe care o să ni le susținem în continuare. Dar dacă se rezolvă problema depozitării, cu siguranță că situația noastră va fi mai simplă.

Încă nu se face suficientă curățenie. În viitorul contract – cel pentru care ați lansat licitația suspendată momentan – veți avea instrumente mai bune de control?

Știți că este o vorbă sau, mă rog, este un experiment psihologic pe care l-au făcut americanii în anii 1980, dacă nu mă înșel, și s-a dezvoltat o teorie care se numește „teoria geamului spart”: într-un cartier în care geamurile sunt sparte și este mai multă mizerie, este mult mai probabil să existe infracționalitate și să se adune mizerie. În acest moment, operatorul de salubritate nu are personal, din păcate, suficient pentru curățenia stradală.

ADVERTISING

Dacă vom avea un alt operator care să facă mai multă curățenie stradală, atunci oamenii vor fi mai puțin înclinați să arunce gunoi pe jos.

Să revenim la promisiunea pe care ați făcut-o în campania electorală din 2020: curat ca acasă când va fi?

Sper că până la finele acestui mandat.

93% dintre asociațiile de proprietari au aderat la sistemul „plătește cât arunci”. Dar dintre proprietarii de case, doar vreo 63% au semnat. De ce nu vor toți să colecteze separat și - pe cale de consecință - să plătească mai puțin?

Noi avem un sistem dual și este unul dintre beneficiile sistemului „plătește cât arunci”, anume cine încheie un contract poate avea niște tarife bune la volum.

Aici e o discuție lungă și n-aș vrea să intru în detalii foarte tehnice. Da, ideea este că cine colectează separat și aruncă puțin gunoi menajer și scoate din gunoiul menajer ambalajele, acela va avea un tarif bun. Însă pentru case, de multe ori, taxa care se plătește în cazul în care nu există un contract direct cu Supercom este mai convenabilă.

La bloc, cheltuiala cu gunoiul se plătește per asociație. Economisește cetățeanul ceva atunci când colectează separat? E sesizabil?

E adevărat, există persoane care mi-au spus că ele colectează separat, dar asociația nu colectează separat la fel de mult. Și atunci factura celor care nu colectează separat se împarte și cu cei care o fac.

Aș spune mai degrabă că acestea sunt excepții, însă există o presiune socială inclusiv pe vecini să colecteze separat, pentru că se plătește mai puțin la întreținere și acesta a fost unul dintre mecanismele pe care l-am gândit tocmai pentru a convinge din ce în ce mai mulți oameni să colecteze separat.

EE0A5644
  • Despre trotuarele sufocate de mașini și parcări

„Este un alt lucru (eliberarea trotuarelor - n.red.) în care am avansat mai încet decât ne-am fi dorit.

În primul rând, toate străzile pe care le reabilităm au prevăzute protecții pentru pietoni, stâlpișori, și nu mai permitem urcarea mașinilor pe trotuar.

Am făcut 66 de străzi. Dar în Sectorul 2 sunt 1.000 de străzi, din care 80% au probleme cu mașinile parcate pe trotuare.

Refacerea unei străzi este scumpă. Așa că pregătim o licitație pentru un acord cadru de 40 de milioane de lei ca să montăm protecții și pe străzi pe care nu le reabilităm. E o valoare mare a licitației, durează corespondența cu ANAP. Dar sper ca din primăvara anului viitor să avem contract. (...)

Ieri s-a votat, în Consiliul Local, și regulamentul de ridicare a mașinilor parcate ilegal. Ne dorim 3 platforme și o capacitate de ridicare a 24 de mașini pe zi.

Ați promis că faceți ordine în parcările de reședință...

Aici suntem într-un stadiu destul de bun, aș spune, în sensul că am digitalizat cu totul sistemul de alocare de locuri de parcare. Sper că anul viitor să reușim și să semnăm contractele exclusiv electronic (...)

Și ce am mai reușit să facem odată cu digitalizarea întregii baze de date a fost să sincronizăm bazele de date de la Parcări cu cea de la Venituri.

S-au eliberat mii de locuri de parcare, care s-au realocat. Erau posesori de loc de parcare decedați sau care și-au vândut mașina sau nu mai locuiau la adresa pentru care primiseră locul.

(...) În acest moment, acesta este cel mai facil mod de a crea locuri de parcare. Asta înseamnă că pe o stradă pe care o refacem, de exemplu, dacă o stradă are două sensuri și o facem cu sens unic, atunci apare spațiu în plus pe care putem crea locuri de parcare, împreună cu Brigada rutieră, că ei trebuie să decidă acolo care sunt locuri de parcare sau nu. Se creează locuri de parcare suplimentare.

Ați promis în 2020 o parcare Park&Ride în Pipera, la intersecția A3 cu Dimitrie Pompeiu. O mai faceți?

Este un proiect în care avem nevoie de colaborare cu PMB. N-a avansat foarte mult, pentru că este un proiect care ar trebui să prevadă, pe lângă parcare, și o stație intermodală și pasajul Pipera. Se blochează unele pe altele.

Ați promis o linie de tramvai care să lege Titanul de Colentina și - trecând peste pasajul Doamna Ghica - să ajungă în Pipera. În ce stadiu este?

Se află luni pe ordinea de zi a Consiliului General. Care (dacă adoptă proiectul - n.red.) ne va permite să cheltuim bani pentru a face acest studiu de fezabilitate pentru tramvai.

(...) Noi am pornit să luăm niște avize, să facem niște studii, dar probabil că anul viitor se va face studiul de fezabilitate.

  • De ce n-a mai închiriat primăria cazane pentru 6 puncte termice din Sectorul 2

„A fost o idee care a părut foarte bună la un moment dat. Și odată ce Primăria Sectorului 2 a început să o implementeze cu Termoenergetica, Primăria Generală a spus că s-a gândit că ar putea să o facă pentru mai multe sectoare.

A fost o discuție și s-a pus întrebarea: de ce pentru Sectorul 2 face primăria de sector și pentru celelalte primării de sector face Primăria Generală? Și dacă se ajunge la prețuri diferite (de închiriere a utilajelor), atunci nu cumva cineva a greșit?

Și atunci s-a luat decizia de a exista o singură licitație pentru aceste cazane. Oricum, și dacă plătea Sectorul 2 pentru cazanele sale, tot Termoenergetica se ocupa de licitație.

  • Ce parcuri urmează să intre în reabilitare

Unele lucruri pot fi făcute în regim de reparație. Altele trebuie pregătite temeinic. Și asta facem atât pentru Parcul Plumbuita, cât și pentru Parcul Național.

Am vrut să facem o documentație de vizare a lucrărilor de intervenție (DALI) corectă până la capăt. Am lansat licitații și pentru Parcul Plumbuita avem câștigător, am semnat contract. Sper să fie gata documentația la primăvară și să începem să amenajăm.

Pentru Parcul Național au fost două oferte, dar din păcate ambele s-au dovedit a fi neconforme, în sensul că deponenții aveau datorii la stat și - potrivit legii - au fost descalificați. Și ar trebui să refacem licitația pentru DALI. Deci suntem întârziați cu aproximativ 6 luni cu Parcul Național față de Parcul Plumbuita.

Mai faceți Parcul Gării Obor? L-ați promis în campania electorală din 2020

Avem acest studiu al Băncii Mondiale, care promite un parc în zona Gării Obor și regenerare urbană.

Pentru parc, în sine, avem un certificat de urbanism depus în decembrie 2020 la Primăria Capitalei. Încă n-am primit niciun răspuns.

EE0A5589
  • Unde se mai dau jos garduri și unde se plantează gazon, lângă blocuri

Ați început să scoteți gardurile spațiilor verzi de lângă blocuri, să plantați gazon și să instalați sisteme de irigație pentru a-l menține verde. Cât din sector ați acoperit și cât mai faceți.

Avem 48 de cvartale în Sectorul 2. Am făcut 5 anul trecut, 3 anul ăsta și vrem să facem 5 anul viitor.

Majoritatea oamenilor sunt foarte mulțumiți. Aș zice că mai puțin de 10% din gazon s-a uscat. Se întâmplă și e normal la orice lucru pe care îl faci în cantități mari. Dar acest gazon este pe garanție și el este înlocuit pe garanție. Din punctul meu de vedere, acest gazon și eliminarea gardurilor ajută foarte mult la schimbarea mentalității că putem arunca gunoi peste gard, că acel spațiu nu ne aparține.

  • Târgul de Crăciun din sector

S-a votat, ieri, în Consiliul Local, un proiect care se numește Magia Crăciunului. Este un proiect propus de colegii de la PNL cu care avem o colaborare foarte bună. Ei gestionează Centrul Cultural Mihai Eminescu și Administrația Piețelor care se vor ocupa de acest acest proiect.

Va fi un proiect cu multe luminițe, un proiect de Crăciun cu totul special. Anul acesta costă. S-a aprobat în Consiliul Local un buget de 3 milioane de lei, dar sunt convins că nu va fi cheltuit. Este un buget maximal. Sper că anul viitor să avem și noi un proiect de un festival de crăciun în care costurile să fie suportate de către organizatori privați.

  • Candidatura pentru al doilea mandat

Mai candidați în 2024 pentru un nou mandat?

„Categoric. (...) Sunt lucruri care sunt în desfășurare și care nu se pot termina în acest mandat, dar vreau neapărat să se întâmple: amenajarea Salbei de Lacuri (Pantelimon - n.red.) este unul din ele. Tramvaiul din Pantelimon și Doamna Ghica este un proiect care îmi doresc neapărat să se întâmple.

Sunt multe proiecte pe care abia acum le pornim și vreau să văd că se întâmplă și după un timp.

Am reușit să formez o echipă. Pe unii oameni i-am găsit deja în primărie. Alții au venit după ce am preluat eu mandatul.

Dar s-a format o echipă care duce proiecte înainte și asta mi se pare important și sunt convins că după primii doi ani, care au fost foarte dificili, următorii vor fi niște ani în care lucrurile se vor mișca într-un alt ritm.

Trebuie să o spun: o parte din lucrurile pe care le-am implementat deja se bazează pe lucruri începute de administrația anterioară și e corect să spun acest lucru.

Mandatul următor va fi pentru a arăta tuturor cetățenilor care este viziunea acestui primar, pentru că n-am vrut să opresc lucrurile dinainte. Dar proiectele pornite de mine, unele dintre ele se vor finaliza în mandatul următor.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇