Oamenii preferă să evite știrile pentru a-și păstra moralul. Cum se informează românii

Oamenii preferă să evite știrile pentru a-și păstra moralul. Cum se informează românii

În faţa unei actualităţi anxioase şi deprimante (pandemia de Covid-19, războiul din Ucraina, criza economică), o mare parte a publicului a ales să evite jurnalele de ştiri, potrivit unui studiu publicat miercuri.

„Aceste rezultate reprezintă o adevărată provocare pentru industria informaţiilor: subiectele pe care jurnaliştii le consideră cele mai importante – crize politice, conflicte internaţionale sau pandemii – par să fie tocmai acelea care acţionează ca un factor de respingere pentru anumite persoane”, a declarat autorul principal al acestui studiu realizat de Institutul Reuters, Nic Newman.

Acest raport anual despre informaţia digitală are la bază sondaje online realizate de compania YouGov pe un eşantion de 93.000 de persoane în 46 de ţări, relatează AFP, citată de Agerpres.

În 2022, sondajele au fost realizate la sfârşitul lunii ianuarie şi începutul lunii februarie. O altă serie similară s-a desfăşurat în aprilie pe un eşantion de 5.000 de persoane în cinci ţări (Regatul Unit, Statele Unite, Germania, Polonia şi Brazilia), pentru a completa rezultatele iniţiale ţinând cont de războiul din Ucraina, care a început spre sfârşitul lunii februarie.

ADVERTISING

În total, aproape patru respondenţi din zece (38%) au spus că li se întâmplă să evite în mod intenţionat ştirile, în comparaţie cu anul 2017 când acest procent era de doar 29%. În cinci ani, procentul s-a dublat în Brazilia (54%) şi în Regatul Unit (46%).

Această dorinţă de a evita ştirile - sau, cel puţin, de a le tria - este mai puţin accentuată în două ţări din Europa de Nord - Finlanda şi Danemarca, ambele cu 20% - şi în Japonia (14%).

Aproape jumătate (43%) dintre respondenţii care evită ştirile s-au declarat descurajaţi de caracterul lor repetitiv, în special în cazul ştirilor despre Covid-19 şi despre politică.

Motive pentru evitarea știrilor: anxietate, certuri și neîncredere

Peste o treime (36%) dintre ei au spus că astfel de ştiri le afectează moralul (mai ales persoanele sub 35 de ani, precum şi populaţia generală din Marea Britanie şi Statele Unite).

ADVERTISING

"Evit în mod intenţionat lucrurile care îmi provoacă anxietate şi cele care pot avea un impact negativ asupra vieţii mele de zi cu zi. Fac în aşa fel încât să evit să citesc ştirile despre morţi şi despre catastrofe", a declarat un britanic de 27 de ani, citat într-o manieră anonimă în acest raport.

În plus, 17% dintre respondenţii care evită ştirile spun că acestea pot să-i ducă spre certuri pe care ar prefera să le evite. Iar pentru 16% dintre ei, ştirile le dau un sentiment de neputinţă.

De asemenea, 8% dintre subiecți (în rândul cărora s-a constatat un procent mare de tineri) evită ştirile întrucât le consideră prea complicate pentru a fi înţelese. Potrivit cercetătorilor, o astfel de constatare ar putea să determine companiile mass-media "să folosească un limbaj mai simplu şi să explice mai bine subiectele complexe".

În acelaşi timp, 29% dintre oamenii care evită ştirile consideră că acestea sunt părtinitoare şi că nu pot să aibă încredere în ele.

ADVERTISING

La nivel global, ediţia din 2022 a raportului arată o scădere a încrederii în mass-media după o creştere înregistrată anul trecut (42% dintre respondenţi au încredere, comparativ cu 44% în 2021).

Finlanda este ţara în care această încredere se află la cel mai înalt nivel (69%), iar Statele Unite şi Slovacia sunt statele în care încrederea în mass-media a atins cel mai scăzut nivel (26%). În România, acest indicator se situează în prezent la 33%, în scădere, conform raportului, publicat pe site-ul Institutului Reuters.

Raportul din 2022 confirmă că publicul tânăr se distanţează tot mai mult de mass-media tradiţionale şi accesează ştiri prin intermediul unor reţele de socializare, precum TikTok.

Institutul Reuters pentru studii jurnalistice face parte din Universitatea Oxford din Marea Britanie.

Care e situația în România

Nici 2021 nu a fost un an bun pentru presa din țara noastră. Prăbușirea încrederii în media și a interesului pentru știri la niveluri mai joase decât înainte de pandemie demonstrează că legitimitatea presei a fost afectată, arată raportul.

În schimb, a crescut folosirea rețelelor de socializare în scopul informării.

Principalele date despre consumul de știri în România:

Populație: 19,5 milioane de locuitori

Acces la internet: 74%

  • 33% din români au încredere în știri (39% în 2017)
  • 20% din români cred că presa e liberă de influențele politice (27% în 2017)
  • 19% consideră că presa e liberă de interesele economice (25% în 2017).

Mediile de informare preferate:

  • online, incluzând rețelele de socializare - 86% (88% în 2017)
  • televiziunea - 74% (84%) în 2017
  • rețelele de socializare luate separat - 63% (65% în 2017)
  • printul - 15% din preferințe (22% în 2017)

Cele mai populare dispozitive folosite pentru informare:

  • telefoanele mobile - 74% (56% în 2017)
  • laptopurile - 46% (72% în 2017)
  • tabletele - 11% (17% în 2017)

16% din cititorii din țara noastră plătesc pentru știrile online.

Cele mai populare rețele de socializare folosite pentru informare:

  • Facebook - 63%
  • YouTube - 36%
  • WhatsApp - 31%
  • Facebook Messenger - 20%
  • Instagram - 14%
  • TikTok - 10%

39% din români distribuie știri pe rețelele de socializare, prin SMS-uri sau email-uri.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇