Fondatorul grupului GECAD, Radu Georgescu – unul dintre cei mai cunoscuți investitori români din industria IT – a explicat pe scurt pentru Spotmedia.ro cum se pregătește pentru o potențială recesiune sau criză economică.
Radu Georgescu spune că și-a început cariera antreprenorială în 1992, pe când era student în ultimul an și când a „negociat” cu un profesor vânzarea proiectului de diplomă pe care îl întocmise. Era vorba despre o bibliotecă de organe de mașini pe platforma CAD (Computer Aided Design).
Tot în 1992 a înființat prima companie GECAD, care doi ani mai târziu a început să dezvolte antivirusul RAV și alte 3 produse. Acele trei produse au eșuat. RAV a fost un succes răsunător și a fost cumpărat de Microsoft.
După vânzare, Radu Georgescu și membrii echipei de management pe care o formase au refuzat job-uri importante la Microsoft. Și au continuat să facă antreprenoriat.
Au urmat alte afaceri de succes, vândute către mari companii, cum ar fi Francisco Partneres și Naspers (care este principalul acționar al eMAG, la acest moment – n.red.).
Radu Georgescu este în continuare investitor și președinte al consiliului de administrație (funcție care se numește chairman of the board, în lb engleză – n.red.) la SeedBlink, cea mai mare comunitate europeană de investiții în start-up-uri de tehnologie din Europa.
Prezent la Iași, unde a luat larte la evenimentul IQ Digital Summit, Radu Georgescu a explicat pentru Spotmedia.ro cum se pregătește pentru o potențială recesiune sau chiar pentru o criză economică.
Sunt mulți analiștii care spun că ne așteaptă o recesiune. Sau chiar o criză economică. Simți asta, ca investitor?
Încep cu disclaimer-ul: nu sunt un om priceput la macroeconomie. Îmi dau cu presupusul și (ceea ce spun – n.red.) sunt părerile mele de nespecialist.
În acest context, chiar mi se pare că lucrurile se duc undeva în jos.
Și o să vorbesc un pic despre business-ul de tehnologie, unde activez. Probabil că alte business-uri sunt diferite.
Mi se pare că, de mai multă vreme, business-ul de tehnologie a căpătat un important aspect de geopolitică.
Acum 20-30 de ani, Internetul a venit cu acest concept de lume globală: o mare familie fericită pe întreg Pămânul, ba chiar și pe Marte.
Și după ce toate business-urile au început să se ducă spre globalizare, au început încet, încet să apară niște idei despre care eu vorbesc deja de vreo 2 ani. Dar acum au început să se vadă tușele groase. Este vorba despre „interneții regionali”.
A început China acum vreo 10 ani să se tragă un pic deoparte. A început și Rusia, la un moment dat. Iar acum s-a rupt.
Mai mult decât atât, acum 10 ani au început să apară niște fricțiuni tehnolgice între Europa și America.
Tot ce însemna atunci unicorn (companie cu valoare de piață de peste 1 miliard de dolari – n.red.) era în America. În Europa erau doar 3 companii mari: Suse, SAP și Skype. Dintre care două (adică Suse și Skpe – n.red.) s-au americanizat.
UE a început să conștientizeze chestia asta. Și iată că deja acum avem unicorni europeni.
Dar cred că în tehnologie, la momentul ăsta, oportunitățile – inclusiv cele de investiții - sunt mai degrabă regionale decât globale.
Ne uităm la companiile de cybersecuritate, care sunt acum mai degrabă regionale. Kaspersky era o companie globală, până nu demult. Acum e o companie în Rusia.
De aceea, de exemplu, SeedBlink este un fond de investiții care investește în Europa și se concentrează foarte mult aici.
Te uiți la GDPR, care a făcut o fisură semnificativă între Europa și Statele Unite. Și multe, multe, multe mici semne. Sunt reguli noi, care în business-ul de tehnologie trebuie respectate.
Ca să răspund cumva și la întrebarea ta: repoziționarea această coincide acum, pe termen scurt, cu o criză.
Cu siguranță urmează ceva. Dar cred că pe termen lung, dacă ne uităm pe cicluri, o să continuăm să creștem.
Deci urmează ceva...
Pe termen scurt, cred că da. Adică.. e război. Sunt toate lucrurile astea despre care citim peste tot. Probabil că ceva vine. Dar pe termen scurt, țin să precizăm.
Sunt antreprenori care susțin că în criză trebuie să ai curajul să investești. Și alții care spun că, dimpotrivă, criza e momentul în care să stai liniștit, să fii precaut. Cum e, de fapt? Și ce poate face un antreprenor ca să se pregătească pentru ce urmează?
Nu cred că există o soluție perfectă. Cred că fiecare companie și fiecare antreprenor are soluția proprie.
Importantă este înțelegerea fenomenului pe termen mediu și lung și asigurarea finanțării companiei. Pentru că singurul motiv pentru care o companie moare este că rămâne fără bani.
Dacă faci în așa fel încât compania să aibă bani încât să treci peste ciclul de jos, vei fi bine. Și ceea ce spun e așa, din cărți. Nu e vreo dezvăluire.
Cred că business-urile anticiclice (care nu cresc și scad odată cu piața, ci se dezvoltă pe termen lung – n.red) sunt mai sigure și mai profitabile decât cele ciclice. Asta cred. Și am greșit de multe ori cu asta.
Cum ai greșit? Dă-mi un exemplu.
Uite, eu am investit în blockchain și în smart contracts în 2011. Pe atunci eram, probabil, 4 oameni în lume care vorbeam despre chestia asta. Și a fost mult prea devreme. Și a fost rău.
Deci cum să ne pregătim pentru acel ceva care urmează?
În momentul ăsta – ca persoane care își gestionează banii personali, până la urmă – mi se pare important să ne putem uita la mai multe clase de investiții. Printre ele: păstratul banilor cash, investiție în aur, investiție în acțiuni pe bursă...
Mi se pare important să ne uităm și la investiții, spre exemplu, din zona start-up-uri. Pentru că, dacă ne considerăm acum în vale (din punct de vedere economic – n.red.), start-up-urile începute acum au cele mai mari șanse să fie de succes când urcăm din nou.
Deci ca investitor privat, dacă aș avea niște bani, m-aș uita cumva să îi pun și în zona asta de start-up-uri.
Asta încearcă cumva să facă SeedBlink, la nivel european. Să construiască o clasă alternativă de investiții, extrem de oportunistă, cu investiții de criză, care statistic vorbind ar trebui să fie mai degrabă de succes și să fie profitabile.
Cum ți-a influențat perioada asta deciziile de business?
Mă uit să înțeleg dacă o recesiune, o criză sau ce urmează va afecta mai degrabă în bine sau mai degrabă în rău oportunitatea la care mă uit să investesc.
Dar nu mă afectează la modul în care voiam, inițial, să investesc o sumă mai mare, iar acum – în contextul curent – mă gândesc deja să investesc o sumă mai mică.
Iar în board-urile companiilor din care fac parte am în permanență discuții cu restul membrilor, cu acționariatul și cu CEO-ul despre cum afectează războiul și potențiala criză respectiva companie. Și cum facem ca măcar la nivel de plan să fim pregătiți pentru ceea ceea ce vine.
Acum 2 ani, când a apărut Covid, ne întâlneam să ne pregătim pentru ce e mai rău.
Așa facem și acum: ne întâlnim ca să vedem, în primul rând, cum să nu murim, ca și companie. Și, în al doilea rând, să înțelegem care ar putea fi oportunitățile și să profităm cât mai mult.
Deci cum facem să ne asigurăm că – fiind anticiclici – că găsind o tentă, o parte anticiclică la ceea ce facem – și reușim ca, în perioada cu probleme, să construim ceva care să crească foarte mult în clipa în care lucrurile se îmbunătățesc.
Și cum merge acest proces?
(Râde) Depinde de la companie la companie. La unele se poate, la altele nu.
Dar eu sunt un tip foarte pozitiv. Am fondat 37 de companii – SeedBlink e a 37-a - dintre care 6 au fost mega-succese, în 10 dintre ele n-am pierdut chiar toți banii și restul au fost experiențe extraordinare.
Da, sunt un tip foarte pozitiv.
Tocmai mi-am amintit: ai declarat, în timpul altor interviuri, că poți să dormi noaptea, chiar dacă a doua zi trebuie să plătești salariile și încă n-ai banii necesari. Cum faci asta?
Dormi noaptea și în condițiile astea, pentru că altfel o iei razna.
Și cu ce mă ajută, tehnic, să rezolv problema, dacă nu dorm noaptea? Dimpotrivă, dacă reușesc să dorm noaptea, sunt mai odihnit și pot mâine, în mod neemoțional, să am mai multe șanse să găsesc o soluție la problemă.
Capacitatea de a găsi soluții este, statistic, mai mare dacă ești odihnit și tratezi lucrurile logic decât dacă ești obosit și tratezi lucrurile emoțional.
Dacă eu aș fi responsabil de salariul tău, ai vrea să mă vezi nedormit și atașat emoțional de problemă, bătându-te pe umăr și spunându-ți „Îmi pare rău de tine”? Sau ai vrea să mă vezi odihnit, luptându-mă să rezolv, astfel încât la finele zilei să pot zice „Gata, am găsit soluția!”?
S-a schimbat cu ceva atitudinea investitorilor din IT, de la începerea conflictului din Ucraina?
S-a schimbat un pic atitudinea investitorilor americani față de Europa de Est, pe care o percep ca fiind aproape de front. Și deci cu un risc semnificativ mai mare.
Atitudinea investitorilor europeni nu s-a schimbat. Altminteri, este o reînțelegere a noii ordini. Dar nu e o schimbare structurală, pentru că toți investitorii semnificativi se uită la cicluri mari de investiții.
Da, să presupunem că ar urma anul ăsta o criză care va ține 3 ani. Dar asta e și o oportunitate, până la urmă.
Spuneai mai devreme că tocmai lipsa banilor e cea care „omoară” o companie. Sunt companiile care vor să te convingă să investești în ele mai grăbite să obțină finanțare? Simt antreprenorii că, dacă nu primesc banii acum, riscă să dispară de pe piață? Se simte efervescența asta deja?
Poate, foarte puțin. Mai degrabă, nu. Ce diferă este înțelegerea schimbării contextului și încercarea de a găsi planuri pentru noua perspectivă.
Ne uităm, înțelegem ce se întâmplă și acționăm în consecință.
E o preocupare pe care acum o văd acum și la antreprenorii mici. Pentru că – spre deosebire de crizele precedente, pe care le vedeau mai bine oamenii educați să le înțeleagă – criza de acum e vizibilă. E clar ce se întâmplă, avem război la granița.