Ministrul Apărării, Vasile Dîncu, consideră că, în cazul catastrofelor aviatice din judeţul Constanţa, în urma cărora opt militari şi-au pierdut viaţa, nu pot fi luaţi în calcul decât factori precum starea tehnică, starea vremii şi managementul acţiunii.
El exclude ca aceste accidente aviatice să aibă vreo legătură cu ceea ce se întâmplă în Ucraina.
"Evident, noi am riscat viaţa piloţilor noştri, a tinerilor noştri zburând pe aceste avioane, pentru că aceste avioane nu corespund la ceea ce astăzi se întâmplă la misiunile de care este vorba astăzi. Asta era situaţia", admite Dîncu.
"Comandamentele din zona Forţelor Aeriene şi Parchetul Militar continuă cercetările, se studiază circumstanţele în care s-a produs această tragedie. Nu se poate să luăm în calcul alţi factori decât starea tehnică, starea vremii şi managementul acţiunii. Sunt trei dimensiuni pe care se face această anchetă şi sigur că vom avea un raport, pe lângă ceea ce înseamnă criteriile juridice după care Parchetul Militar stabileşte circumstanţele sau eventualele vinovăţii”, a declarat Dîncu, joi, la Digi 24.
El a precizat că MiG-urile sunt aparate de zbor vechi, implicate în trecut în incidente similare, iar elicopterul Puma nu ar fi fost potrivit pentru o intervenţie în condiţiile de vreme care erau atunci în zona respectivă.
"Este clar, la prima apreciere, fără să avem rapoarte, că e vorba de un aparat de zbor MiG, care sunt vechi. Am avut şi în trecut alte evenimente cu MiG 21, iar în cazul elicopterului Puma - aceste elicoptere sunt uşoare, care nu sunt potrivite pentru condiţii foarte grele de vreme, pentru asemenea condiţii de vreme, întuneric, viscol, ceea ce era acolo. Nu putem anticipa.
Vrem să ştim în ce măsură toţi aceşti indicatori au produs această tragedie”, a explicat Vasile Dîncu.
Întrebat dacă exclude orice legătură între ce se întâmplă în Ucraina şi aceste două incidente aviatice, ministrul Apărării a răspuns: "Este absolut exclus, nu există nicio dovadă şi nu există nicio circumstanţă care să ducă la această concluzie. Toate sunt scenarii de SF ce am văzut la TV şi în social media”.
Vor mai zbura MiG-urile?
Dîncu a precizat că avioanele MiG nu corespund la ceea ce se întâmplă în misiunile de astăzi.
"Evident, noi am riscat viaţa piloţilor noştri, a tinerilor noştri zburând pe aceste avioane pentru că aceste avioane nu corespund la ceea ce astăzi se întâmplă la misiunile de care este vorba astăzi. Asta era situaţia. Suntem într-o situaţie în care dotarea Armatei, fondurile pe care le-a avut Armata la dispoziţie nu au permis mai mult decât modernizarea acestor aparate de zbor şi totuşi consecinţele se văd acum”, a afirmat ministrul Apărării.
Întrebat dacă România îşi permite să ţină MiG-urile la sol de acum înainte, Vasile Dîncu a răspuns: "Contează analiza tehnică şi concluziile procurorilor militari, după aceasta vom lua aceste decizii care sunt necesare. Procesul lor de înlocuire a început, însă, în acest moment, vom vedea în ce măsură ele mai reprezintă un pericol sau nu la adresa siguranţei piloţilor. Nu putem să ne pronunţăm înainte de a avea raportul”.
De ce nu s-a ştiut că sunt 7 militari în elicopter
Ministrul Apărării a explicat şi de ce informaţia iniţială a fost că în elicopterul Puma se aflau cinci persoane şi nu şapte.
"În prima fază, am fost anunţaţi că sunt cinci din echipajul normal căutare şi salvare, apoi, cei la de Forţele Navale au anunţat şi ei că echipa operativă a stabilit că există posibilitatea ca avionul să fi căzut în Dunăre sau în mare şi atunci este nevoie şi de doi salvatori marini. Erau două instituţii care au propus membri în acest echipaj”, a transmis Vasile Dîncu.
Un avion de luptă MiG 21 LanceR a pierdut legătura radio cu turnul de control, miercuri seară. Și un elicopter militar Puma trimis rapid să îl caute, care avea 7 militari la bord, a dispărut de asemenea de pe radar. Ambele s-au prăbușit la câțiva kilometri de baza aeriana de la Mihail Kogălniceanu. Elicopterul raportase condiții meteo nefavorabile și primise ordin să se întoarcă la bază, dar nu a mai apucat. Toţi cei 8 militari au murit.