Un avion de luptă românesc MiG 21 LanceR, care patrula deasupra Dobrogei, a pierdut legătura radio cu turnul de control, miercuri seară. Și un elicopter militar Puma trimis rapid să îl caute, care avea 7 militari la bord, a dispărut de asemenea de pe radar.
Ambele s-au prăbușit la câțiva kilometri de baza aeriana de la Mihail Kogălniceanu. Elicopterul raportase condiții meteo nefavorabile și primise ordin să se întoarcă la bază, dar nu a mai apucat.
Toți cei aflați la bordul elicopterului au murit. Pilotul avionului s-ar fi catapultat, însă armata a anunțat abia după 5 ore și jumătate de la prabușire că și el a fost găsit decedat.
Căpitanul Costinel Iosif Niță, pilotul avionului MiG-21 LanceR prăbuşit miercuri, 2 martie, în judeţul Constanța, şi-a pierdut viaţa, informează MApN, la aproape 6 ore de la prăbușirea avionului și cel puțin 3 ore după găsirea epavei.
Pilotul avea 31 de ani, era căsătorit şi nu avea copii. Din anul 2014, îndeplinea funcţia de pilot în cadrul Escadrilei 861 Aviație Luptă în Baza 86 Aeriană de la Borcea. Acumulase peste 570 de ore de zbor, din care aproximativ 420 pe MiG-21 LanceR.
Localnicii au filmat prăbușirea avionului, iar ministrul Apărării, Vasile Dîncu, a confirmat pentru ZIUA de Constanța că și elicopterul s-a prăbușit, iar toți militarii de la bord au decedat. Elicopterul ar fi explodat la impact, dar nu și avionul.
În elicopter se aflau doi piloți, de 41 și 27 de ani, cu 1.500, respectiv 500 de ore de zbor, un maistru militar de 53 de ani, cu peste 1.700 de ore de zbor la activ, un operator căutare salvare în vârstă de 29 de ani, un însoțitor medico-sanitar de 44 de ani, dar și doi scafandri marini, salvatori pe mare, care s-au alăturat în ultimul moment echipei de căutare.
Majoritatea erau căsătoriți și aveau copii. MApN a confirmat tragicul bilanț.
Inițial, s-a crezut că erau doar 5 militari la bord, pentru că nu se știa de cei doi scafandri ai Forțelor Navale, care se aflau în bază și au urcat voluntar în elicopter, dorind să ajute și ei la găsirea avionului dispărut. Erau experți în salvări periculoase.
Informația a fost confirmată și de generalul Constantin Spînu, șeful direcției de comunicare din MApN, care a precizat că toți militarii din elicopter au murit.
Nu se mai trimite altă misiune de căutare aeriană, a mai spus el, toate operațiunile se desfășoară terestru.
„Din nefericire, am avut astfel de accidente în ultimii ani cu aceste MiG-uri, care sunt vechi şi avem şi o stare a vremii destul de proastă în Dobrogea acum. Probabil a afectat elicopterul mai mult. Nu cred că există alte cauze. Vom comunica opiniei publice rezultatele anchetei şi anchetei parţiale. Nu avem alte indicii în afară de vremea proastă şi starea tehnică a MiG-ului", a declarat Vasile Dîncu, ministrul Apărării, miercuri seară.
De ce s-au prăbuşit?
O comisie a Statului Major al Forţelor Aeriene și Parchetul Militar de pe lângă Tribunalul Militar Constanța continuă cercetarea împrejurărilor în care s-au produs prăbuşirile.
Aeronava făcea parte dintr-o formație de două avioane MiG-21 LanceR care executa misiuni de patrulare aeriană deasupra Dobrogei, aşa că este exclusă o agresiune şi cel mai probabil avionul a avut probleme tehnice.
Toate aeronavele de tipul MiG-21 LanceR şi IAR 330 Puma au fost consemnate la sol până la elucidarea cauzelor producerii prăbușirilor.
În plus, exercițiul demonstrativ de Poliție Aeriană Întărită cu piloți români și americani de la Mihail Kogălniceanu și Fetești a fost anulat, informează MApN.
În schimb, vor avea loc ceremonii militare şi religioase în toate unităţile militare din țară.