Situația marilor parcuri din Capitală se complică. ALPAB riscă desființarea, chiar înainte să aleagă firmele care să îngrijească spațiile verzi

Situația marilor parcuri din Capitală se complică. ALPAB riscă desființarea, chiar înainte să aleagă firmele care să îngrijească spațiile verzi
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

În loc să se clarifice, în sfârșit, situația administrației din Primăria Capitalei care are în grijă marile parcuri din oraș, mai degrabă se complică, pe zi ce trece.

Mai exact, în urma unei decizii definitive a instanței, PMB ar putea fi nevoită să desființeze respectiva administrație, care e pe punctul de a lansa o licitație de 140 de milioane de lei pentru îngrijirea marilor parcuri, în următorii 2 ani.

După cum SpotMedia.ro v-a relatat deja, Primăria Capitalei nu știe clar, la acest moment, cine va executa, de la 1 ianuarie 2022, lucrările de îngrijire a marilor parcuri din oraș (cum ar fi Herăstrău, Cișmigiu, Tineretului, Parcul Circului etc).

La începutul administrației Firea, de aceste parcuri se ocupa Administrația Lacuri, Parcuri și Grădini București (ALPAB), în regie proprie sau cu firme pe care le plătea pentru diverse lucrări.

Ulterior, însă, serviciul public de îngrijire a parcurilor i-a fost delegat Companiei Municipale Parcuri și Grădini S.A. Iar ALPAB a început să dea comenzi de lucrări către această companie.

ADVERTISING

Nicușor Dan și majoritatea USR-PNL care l-a susținut au promis, însă, în timpul campaniei electorale, că vor desființa companiile municipale, care – în loc să eficientizeze administrația – mai degrabă sărăceau bugetul local.

În septembrie 2021, Consiliul General al Municipiului București (CGMB) a decis să reducă prețurile mari la care CM Parcuri și Grădini S.A. lucra, din timpul administrației Firea.

A fost o măsură de tranziție, în baza căreia administrația lui Nicușor Dan să poată asigura îngrijirea parcurilor pe termen scurt – adică până la finalul lui 2021 – tot cu compania municipală. Ulterior, ambele companii urmau să își înceteze activitatea și să fie lichidate și dizolvate.

ALPAB avea două opțiuni: fie să angajeze oameni și să îngrijească singură parcurile, fie să facă licitație și să își aleagă firme cu care să colaboreze.

A ales a doua variantă. Mai exact, la solicitarea SpotMedia.ro, ALPAB a transmis că se pregătește să lanseze o licitație de 140 de milioane de lei pentru îngrijirea parcurilor în următorii 2 ani.

ADVERTISING

Nu e clar, însă, cine va lucra în parcuri din ianuarie. O licitație de genul celei pe care și-o dorește ALPAB poate dura luni la rând. Și cum ea nici măcar n-a fost lansată încă, nu există nicio șansă de finalizare până în ianuarie.

Directorul economic al ALPAB, Răzvan Nițu, a precizat pentru SpotMedia.ro că legea permite oricărei instituții care a lansat o liciație publică să încheie – pentru continuitatea unui serviciu – contracte prin negociere fără publicare prealabilă (NFP). Adică încredințări directe.

Am întrebat-o pe Roxana Balcu, directorul general al ALPAB, dacă – odată lansată licitația – se vor face negocieri fără publicare prealabilă, pentru a alege, pe termen scurt, firme care să îngrijească parcurile.

Balcu a refuzat să răspundă și ne-a transmis să întrebăm la PMB. Din înțelegerea noastră, între timp a apărut o nouă problemă pentru ALPAB. Iată despre ce este vorba.

ADVERTISING

O decizie a instanței poate schimba totul

În 2018, la inițiativa Gabrielei Firea – care voia să treacă mare parte din sarcina administrativă a Bucureștiului la companiile municipale – Consiliul General a adoptat horătârea nr. 721/18 octombrie 2021.

Aceasta prevede că, în termen de 90 de zile, PMB trebuie să desființeze ALPAB, dar și Administrația Cimitirelor și Administrația Fondului Imobiliar (prin care PMB își gestionează proprietățile – n.red.).

Puteți citi, mai jos, tot textul hotărârii.

Scopul desființării era ca activitatea administrațiilor să fie preluată de diverse companii municipale.

Încă de la acel moment, Administrația Cimitirelor și Crematoriilor Umane din cadrul PMB a atacat acea decizie. Iar în 2019, a câștigat la Tribunalul București.

Consiliul General a făcut apel. Curtea de Apel București a casat sendința tribunalului, a rejudecat și, pe 28.10.2021, a respins definitiv acțiunea Administrației Cimitirelor.

Iar asta înseamnă că hotărârea Consiliului General nr. 721/18 octombrie 2021 este în vigoare. Iar PMB ar trebui să desființeze ALPAB, Administrația Cimitirelor și Administrația Fondului Imobiliar.

Problema este că, între timp, parte dintre companiile municipale au intrat într-un hățiș legislativ. Spre exemplu, CGMB a început procedurile de dizolvare la mai multe companii, printre care Parcuri și Grădini SA și Cimitire SA.

Dar în ambele companii salariații au contracte colective de muncă. Și cer, în instanță, 6 salarii compensatorii, în caz că s-ar închide compania. În cazul în care companiile municipale nu plătesc, se va ajunge la insolvență. Și companiile n-ar mai dispărea în curând. Iar întregul patrimoniu – utilaje, terenuri și clădiri – s-ar vinde la masa credală, în loc să fie păstrate de administrație și folosite, pe viitor.

Situația ridică mai multe întrebări. Printre ele: dacă există o hotărâre de Consiliu General de desființare, ALPAB mai poate lansa, în zilele care urmează, licitația de care depinde îngrijirea parcurilor, peste nici 2 săptămâni?

Am cerut punct de vedere de la PMB, dar nu l-am primit până la momentul publicării acestui articol.

Consilierul general Ana Maria Gram (USR), membru în Adunarea Generală a Acționarilor (AGA) la Compania Municipală de Parcuri și Grădini SA, ne-a transmis că a solicitat informații privind această situație, dar încă nu le-a primit.

„Am solicitat o clarificare de la ALPAB, dar au refuzat să răspundă. Așteptăm o comunicare oficială”, ne-a transmis Ana Maria Gram.

Consilierul general Ana Ciceală (USR), membru în AGA Companiei Municipale Cimitire SA, apreciază că hotărârea de Consiliu General nr. 721/18 octombrie 2018 n-ar trebui să ridice probleme administrative majore.

„O hotărâre de CGMB trebuie executată. Dar când și cum depinde de decizia Executivului (a PMB – n.red.). Din punct de vedere legal, atunci când există un termen menționat în hotărâre, el trebuie respectat. În practică, acest termen nu s-a respectat anterior, în toate cazurile.

Oricum, o astfel de hotărâre poate fi abrogată printr-o altă hotărâre a Consiliului General.

Din punctul meu de vedere, ALPAB are posibilitatea să își continue activitatea și să își lanseze licitația.

Mai ales că viziunea și voința politică s-au schimbat și nu se mai dorește trecerea activității către companiile municipale şi desființarea acestora”, a precizat consilierul general Ana Ciceală pentru SpotMedia.ro.

Situația juridică a ALPAB este, însă, una delicată.

Rămâne să aflăm ce se va întâmpla și dacă, măcar în al doisprezecelea ceas, PMP și ALPAB vor reuși să asigure îngrijirea parcurilor, pentru începutul anului viitor.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇