Prima reuniune a Comitetului interministerial pentru monitorizarea implementării Proiectului „România Educată” a avut loc, joi, la Palatul Victoria. Premierul Florin Cîțu a fost cel care a prezidat întâlnirea și și-a început discursul cu o … gafă.
Cîțu a greșit numele consilierului prezidențial pentru Educație Ligia Deca. Amintim că „România Educată” e proiectul președintelui Klaus Iohannis, promis încă din primul mandat. De atunci și până acum consilierul prezidențial a spus că au fost consultați extrem de mulți specialiști, chiar un număr record.
Premierul Cîțu a precizat că acum este momentul oportun pentru implementarea acestui proiect și a promis că există finanțare.
”E clar că avem nevoie să intensificăm eforturile pentru dezvoltarea sistemului de educație din România, avem și o serie de recomandări în domeniu, așa ca România educată vine și va fi implementată la momentul potrivit. (...)
Este prima întâlnire astăzi, săptămâna viitoare, pe 2 septembrie, vom avea o a doua întâlnire pentru a pregăti primele acte normative care vor intra în vigoare…din 9 septembrie cred. (...) Aș vrea să dau cuvântul acum doamnei Ligia Deac (Ligia Deca - n.red.) pentru introducere, și apoi domnul ministru și mergem mai departe”, a spus Cîțu.
Consilierul prezidențial nu l-a corectat pe premier, ci i-a mulțumit că s-a angajat să conducă proiectul, și a vorbit pe scurt despre viziunea prezidențială a României educate.
Oftatul ministrului Educației
Apoi, a venit rândul lui Sorin Cîmpeanu, care a prezentat, oftând des, situația dezastruoasă a educației la acest moment. A explicat că țintele asumate pentru ultimul deceniu au fost ratate și stăm în majoritatea cazurilor mult sub media UE.
”Îmi permit să fac o trecere în revistă sintetic, rapidă, unde suntem după 10 ani. La părăsire timpurie a școlii ne-am propus în 2020 să ajungem la 11,3%, suntem la 15,6%. UE și-a propus să ajungă în medie la 10% și e la 10,1%.
La absolvenții de învățământ superior suntem la 26,4%, sub ținta asumată de 26,9%. Europa e la 40,9%, în condițiile în care și-a asumat 40%.
Educație și îngrijire preșcolari - suntem la 82,3%, UE și-a propus 95%, e la 95,3%.
Procentul tinerilor cu vârstă de 15 ani cu nivel scăzut de competențe în citire, în 2015 erau la 38%, acum suntem la peste 40%, în timp ce Europa era la 20% și a ajuns la 22%.
La matematică eram la 39,9% în 2015, la 46,6 în 2018.
Despre participarea la programe de învățare pe tot parcursul vieții îmi este greu să mă adresez, dar totuși… ne-am asumat pentru 2020 o țintă de 10%, suntem puțin peste 1%. Pentru nivelul european ținta a fost de 15% și au realizat în medie 9,2%.
Țintele pentru 2021-2030 sunt extrem de ambițioase”, a enumerat Cîmpeanu, oftând, eșecurile sistemului de educație din ultimii 10 ani.
Șocat aproape de obiectivele propuse, Cîmpeanu a repetat de mai multe ori că în noua agendă ținta pentru învățarea pe tot parcursul vieții este de 45%.
”Nu fac alte comentarii cu privire la șansele pe care le avem, doar am vrut să vă prezint în sinteză că provocările sunt extrem de mari”, a spus Cîmpeanu.
Una dintre provocările punctate de ministru a fost și subfinanțarea, aici adresându-i-se direct lui Cîțu: ”Suntem la aproape 3,6% din PIB, în condițiile în care în România Educată ne-am asumat cu toții în Guvern să atingem 4,7% din PIB”.
El a spus și că înțelege nevoia adoptării rapide a legislației, dar s-a îndoit că termenele pot fi respectate.
”Joia viitoare toți membrii comitetului să aibă un document de lucru, în care să știe ce implicații au instituțiile pe care le conduc. După 2 septembrie vine data de 10 septembrie în care, domnule premier, ne-am asumat să adoptam HG cu programul de implementare. Avem 10 capitole, o să vă transmitem implicarea fiecărui minister.
E important să avem un parcurs accelerat pentru adoptarea unui pachet legislativ. Dar pentru că timpul nu mai are răbdare cu noi, societatea nici atât, noi va trebui să rezolvăm din mers acest lucru. (…)
Am încercat să fac o sinteză pentru a înțelege cam ce sarcină ne-am asumat, provocările sunt imense, și dacă reușim să punem cap la cap doar ce am prezentat în rezumat până acum, lucrând zi de zi cu Administrația Prezidențială pentru a face o propunere coerentă, s-ar putea să avem șansa să ne ținem de cuvânt și să adoptăm până pe 10 septembrie hotărârea de guvern cu programul de implementare.
Vestea proastă este că, deși am propus frecvența săptămânală, îmi manifest cu onestitate excesivă îngrijorarea cu privire la încadrarea în termenul de 1 octombrie, pentru a avea un pachet legislativ coerent într-un prim draft”, a spus Cîmpeanu, oftând din nou și ridicând din umeri.
Cîțu i-a dat o replică scurtă și a spus că bani pentru educație vor fi mulți și așteaptă să vadă cât de eficient îi va folosi ministrul.
”Mulțumesc, dle ministru, sunt sigur că veți reuși să faceți până pe 10 septembrie să avem totul pregătit. Am mare încredere că se poate face.
Avem niște termene pe care ni le-am asumat, eu zic că este un proiect prea important ca să nu ne ținem noi de termene. Deci clar pe 10 septembrie vom avea acel HG, și apoi pe 1 octombrie. Am spus de la început că sunt foarte multe surse de finanțare, să vedem și cum le cheltuim în perioada următoare”, a spus Cîțu.
Citește mai multe despre proiectul România Educată