Mizerie cruntă şi mirosuri fetide într-un punct intens circulat din buricul Capitalei. Povestea incredibilă a staţiei multimodale de la Pasajul Basarab (Galerie foto)

Mizerie cruntă şi mirosuri fetide într-un punct intens circulat din buricul Capitalei. Povestea incredibilă a staţiei multimodale de la Pasajul Basarab (Galerie foto)
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Bucureștenii care ajung în stația multimodală de la Pasajul Basarab sunt întâmpinați de mizerie respingătoare și de mirosuri fetide. Și, din păcate, e puțin probabil ca lucrurile să se schimbe în bine, prea curând, câtă vreme nu e încă foarte clar cine și cu ce bani ar trebui să întrețină această stație.

La intrarea dinspre Calea Griviței, stația multimodală de la Pasajul Basarab arată jalnic. Pe pardoseală s-au întărit straturi suprapuse de slin, din care se ridică un miros greu, de urină.

pasajul-basarab-

În locurile mai ferite se văd haine lăsate pe jos de oameni ai străzii.

2

Pereții de sticlă din exteriorul și interiorul stației sunt fie acoperiți cu zoaie, fie mâzgăliți cu graffiti.

3

Scările rulante nu funcționează decât foarte rar. Și oricum sunt atât de murdare încât nu-ți vine să le folosești.

4

Din păcate, nici treptele din piatră nu sunt mai curate. Iar cele din tablă – pe care se ajunge până la peroanele de tramvai – au început să ruginească.

20210730_190902

Peroanele de tramvai arată cel puțin la fel de rău ca restul stației. Pavajul e pătat și duhnește.

5

La piciorul unui stâlp se văd resturile unui coș de gunoi din plastic, incendiat și topit.

stalp-topit-in-statia-de-la-basarab-

Iar alte coșuri rupte zac așezate pe pavaj, din loc în loc.

cosuri-rupte-in-statie-la-basarab-

Iar la ieșirea dinspre Bulevardul Dinicu Golescu s-au rupt și parte dintre ușile de acces în stație.

usi-rupte-la-pasajul-basarab-

Pe scurt, deși nu e departe de centrul orașului, locul arată de parcă nimeni nu l-ar păzi și nimeni nu l-ar curăța vreodată. Probabil că gunoaiele se mai strâng, din când în când. Dar cu siguranță că nimeni n-a mai spălat de jos de foarte, foarte multă vreme!

ADVERTISING

Iată cum a ajuns stația multimodală în asemenea hal, dar și de ce stiuația trenează, spre disperarea bucureștenilor care au des drum prin zonă.

Construcții date în folosință de un deceniu, dar încă nerecepționate

Stația modală s-a construit ca parte din proiectul Pasajului Basarab.

De lucrări s-au ocupat firmele Astaldi Spa și FCC Construccion SA, contractate de Primăria Municipiului București încă din anul 2006, din timpul mandatului de primar general a lui Adriean Videanu.

Ordinul de începere a lucrărilor la pasaj s-a dat în septembrie 2006. Totul trebuia să fie gata în 2009. Dar s-a mai întâziat 2 ani. Așa că abia în 2011 a fost pasajul gata pentru inaugurare.

În mod normal, Primăria Capitalei trebuia să facă recepția lucrărilor. Această recepție este un proces prin care instituția verifică și recunoaște calitatea lucrărilor și ia în administrare obiectivul construit,

În 2011, când primar general era Sorin Oprescu, s-a deschis circulația pe noul pod. Iar în 2012 s-a dat în folosință și stația multimodală. Dar recepția lucrărilor nu s-a mai făcut până în ziua de azi.

sina-de-tren

Cu toate acestea, fără recepție, trei ani mai târziu, prin Hotărârea 139/2015, Consiliul General a decis că Pasajul Basarab urmează să fie dat în administrarea mai multor structuri din cadrul Primăriei Municipiului București (PMB).

ADVERTISING

Spre exemplu, Direcția de Utilități Publice din PMB a primit sarcina de a se ocupa de iluminat. RATB (devenită între timp STB SA- n.red.) a primit liniile de tramvai. Iar podul propriu-zis și stația multimodală au fost date în administrarea Administrației Străzilor București (ASB).

De aici, lucrurile se complică. Surse apropiate de ASB au declarat pentru Spotmedia.ro că Pasajul Basarab ar ține, de fapt, de Direcția de Investiții.

Și consilierul general Ștefania Petre (USR PLUS) este de aceeași părere.

”Nefiind încă recepționat, e la Direcția de Investiții «în portofoliu».

Dar s-au blocat administrativ fiindcă atât primarul Oprescu, cât și primarul Firea au refuzat să facă/semneze recepția. Întelegerea mea este că au avut această conduită pentru că Astaldi nu a facut niște lucrări de remediere solicitate de administrația Oprescu și implicit primarul a refuzat recepția.

Nefiind o investiție care să se fi încheiat din punct de vedere administrativ, obiectivul nu e în administrarea vreunei entități. Cel puțin aceasta este înțelegerea mea”, a precizat Ștefania Petre, pentru Spotmedia.ro.

Cu toate astea, ASB este cea care cheltuiește, de fapt, bani pentru stația multimodală de la Pasajul Basarab.

ADVERTISING

Spre exemplu, în cursul anului trecut, a dat prin încredințare directă un contract de 133.808 lei către firma Thyssenkrup SRL pentru reparația ascensoarelor din stația multimodală de la Pasajul Basarab.

Iar în luna aprilie a acestui an aceeași ASB a dat direct un contract de 500 de lei pentru obținerea unei autorizații de funcționare pentru o scară rulantă din stația multimodală de la Basarab.

E o situație care dă naștere mai multor întrebări. Printre ele:

  • dacă proiectul e încă la Direcția de Investiții, de ce este Administrația Străzilor București (ASB) cea care cheltuiește bani pentru întreținerea stației?
  • dacă ASB dă niște bani pentru stație, de ce nu se îngrijește și de curățenia și paza ei?

Merită menționat și că există și porțiuni din Pasajul Basarab pe care ASB le are deja în administrare de ani buni și care sunt tot într-o stare groaznică.

Spre exemplu, potrivit unui răspuns furnizat anterior de PMB reporterului Spotmedia.ro - ASB a luat în administrare, încă din 2018, prin proces de predare-primire încheiat cu constructorii, trotuarul pietonal din Gara de Nord (care face parte tot din proiectul pasajului Barasab).

Interesant este că ASB a preluat acel trotuar nefuncțional. Și nici nu l-a reparat între timp.

În aceste condiții, e destul de greu de înțeles cine și ce ar trebui să facă pentru ca stația mulimodală de la Basarab să fie curățată și renovată.

”Pe termen scurt, în mod evident Administrația Străzilor ar trebui să primească integral obiectivul în administrare (...) Aceasta instituție ar trebui să asigure și igienizarea spațiilor și eventuale programe de reparații și mentenanță, eventual și pază.

Dar pentru asta trebuie rezolvată întâi de toate problema recepției obiectivului”, a mai spus pentru Spotmedia.ro Ștefania Petre.

Cât de aproape suntem de recepție?

PMB a transmis anterior pentru reporterul Spotmedia.ro că a încercat deja de două ori să facă recepția lucrărilor la pasajul Basarab. Dar fără succes.

”Au existat două încercari în acest sens, în anul 2015 și 2018, când, prin dispozitie de primar, au fost înființate comisii care să realizeze această procedură.

Concret, în anul 2015, comisia constituită a admis recepția cu remedieri (inclusiv trotuarul rulant care face legatură între Gara de Nord și Gara Basarab, nefuncțional la acea dată), însă primarul Sorin Oprescu nu a semnat procesul verbal de recepție.

În anul 2018, o altă comisie a admis la rândul ei recepția, tot cu remedieri, care trebuiau realizate de către constructor în termen de 90 de zile. Procesul verbal de recepție nu a fost semnat de primarul Gabriela Firea.

Constructorul nu a executat lucrarile solicitate, în concluzie comisia a propus respingerea receptiei. Primarul Gabriela Firea nu a semnat nici procesul verbal de respingere a recepției”, a transmis PMB.

Firmele care au construit pasajul Basarab au cerut peste 80 de milioane de lei în plus de la PMB. Instituția n-a vrut să plătească. Așa că acum părțile se luptă în instanță.

Mai exact, Astaldi și FCC Construccion SA au dat în judecată Primăria Capitalei, în 2016. Cauza s-a judecat la Tribunalul București, iar instanța a respins cererea constructorilor.

Aceștia au făcut recurs. Iar Curtea de Apel București (CAB) a decis că ”trimite cauza preşedintelui secţiei în vederea repartizării aleatorii a cauzei către un complet specializat în soluţionarea litigiilor privind achiziţiile publice”.

Acum, lupta dintre constructori și PMB se duce într-un dosar de la Tribunalul București, care a avut deja nu mai puțin de 38 de termene.

La cel mai recent termen, instanța a admis o serie de excepții și a dispus refacerea unei expertize.

Iar asta - potrivit specialiștilor consultați de Spotmedia.ro - înseamnă că litigiul nu se apropie de final.

Următorul termen de judecată între Asocierea Astaldi - FCC Construction și PMB este pe 16 septembrie.

Până când nu se va rezolva problema banilor și a lucrărilor suplimentare cerute de PMB, nu vom putea vorbi nici despre recepție.

Iar asta înseamnă că nimeni n-ar putea spune cât timp vor mai fi nevoiți să suporte bucureștenii mizeria și ruina din stația multimodală de la Pasajul Basarab.

Citește și:


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇