În plin sezon, Primăria Sectorului 5 își trimite angajații la cursuri la Mamaia, în Deltă și la Poiana Brașov. Zeci de mii de euro se duc pe cazarea la hoteluri de lux

În plin sezon, Primăria Sectorului 5 își trimite angajații la cursuri la Mamaia, în Deltă și la  Poiana Brașov. Zeci de mii de euro se duc pe cazarea la hoteluri de lux

Primăria Sectorului 5 a dat deja prin încredințare directă, în numai o săptămână, zeci de contracte în valoare totală de peste 85.000 de euro pentru a-și trimite angajații la cursuri de formare profesională, la hoteluri de lux din mai multe stațiuni, printre care Mamaia și Poiana Brașov, dar și în Delta Dunării.

În plus, primăria de sector analizează acum și alte contracte în valoare de încă aproximativ 8.300 de euro, tot pentru formare profesională la hoteluri de lux.

Potrivit datelor din Sicap, Primăria Sectorului 5 plătește, de fapt, pentru niște pachete de servicii.

Aceste pachete cuprind participarea angajaților instituției la cursuri de formare profesională, dar și cazarea acestora, în plin sezon turistic, la hoteluri de lux de pe litoral, din stațiuni montane scumpe sau din Delta Dunării.

Iată câteva exemple.

Pe 23 iulie 2021 – adică acum o săptămână - Primăria Sectorului 5 a dat unei societăți din Ploiești care se numește Dotis Training SRL, prin încredințare directă, 3 contracte pentru pachete de cursuri de: etică și integritate în administrația publică (la prețul de 3.400 lei), control financiar preventiv (la prețul de 6.800 de lei) și accesare a fondurilor nerambursabile (la prețul de 2.850 lei).

În aceeași zi, primăria condusă de Cristian Popescu Piedone i-a dat firmei Dotis Training SRL și un contract pentru cazare a cursanților, în perioadele ”aferente cursurilor de formare profesională organizate de furnizor”, între 25 iulie și 22 august.

Cazarea se face la hotelul cu 4 stele Palas Pelican din Mamaia și va costa 66.000 de lei.

Și nu e singurul exemplu. În cursul zilei de miercuri, 28 iulie, primăria de sector a dat unei societăți din Bacău numite Lectoform Consulting SRL, prin încredințare directă, 4 contracte pentru susținerea de cursuri de formare. Valoarea totală a contractelor a fost de 26.730 de lei.

În plus, în aceeași zi, primăria condusă de Piedone a mai încredințat direct către o altă companie numită Lectoform Travel SRL (în care este asociată Lectoform Consulting SRL) alte 4 contracte, în valoare de 144.030 de lei, pentru cazarea cursanților.

Iată și unde vor fi cazați angajații primărei Sectorului 5. Potrivit atribuirii cu cea mai mare valoare (adică 62.300 de lei), camerele pentru cursanții de la primărie sunt la hoteluri de lux, cum ar fi Zenith din Mamaia sau New Hotel Egreta de la Dunăvățul de Jos.

Ca să fie absolut siguri că nu rămân fără contracte, unele societăți de formare au menționat în documentația din Sicap că, odată ce instituția a acceptat oferta de cazare a cursanților, se obligă la plata unor penalități dacă se răzgândește cu mai puțin de 7 zile înainte de începerea cursurilor.

În acest caz, oferta era pentru cazarea cursanților la Alpin, un hotel cu centru spa și piscină din Poiana Brașov.

Un alt furnizor de formare profesională căruia Primăria Sectorului 5 i-a dat 16 încredințări directe este Centrul de formare APASP din București.

8 dintre încredințările de la Primăria Sectorului sunt pentru servicii de formare profesională (în valoare totală de 22.233 lei). Celelalte 8 încredințări sunt pentru servicii de cazare ale cursanților și au o valoare totală de peste 114.000 de lei.

Per total, din calculele făcute de Spotmedia.ro pe baza datelor din Sicap, Primăria Sectorului 5 a încredințat, în ultima săptămână, 33 de contracte pentru cursuri de formare profesională și cazare a angajaților săi.

Valoarea totală a acestor încredințări directe ajunge la aproape 450.000 lei (adică aproape 90.000 de euro). Toți banii din care primăria ar urma să onoreze aceste contracte sunt publici, iar peste 80% din sumă se duce pe cazarea și pe mesele cursanților, nu pe achitarea cursurilor propriu-zise.

Cu alte cuvinte, dacă le-ar fi achitat angajaților cursuri de calificare în București - dar fără cazare și mese la hoteluri de pe litoral, de la munte sau din Deltă - primăria ar economisi zeci de mii de euro.

În context, Spotmedia.ro a solicitat Primăriei Sectorului 5 informații despre motivele pentru care își trimite angajații în plin sezon la cursuri de formare la munte, la mare și în Delta Dunării.

Nu era mai simplu să îi instruiască în București și să economisească, astfel, zecile de mii de euro pe care le plătește pentru cazarea și masa cursanților, în timpul deplasării?

În plus, am vrut să aflăm și câți angajați pleacă la cursuri, din ce direcții provin și ce funcții ocupă.

Instituția ne-a transmis, în scris, că ne va răspunde în cel mai scurt timp posibil, dar nu a făcut-o până în acest moment. Când o va face, vom reveni cu detalii.

La momentul publicării acestui articol, Primăria Sectorului 5 delibera în cazul altor două contracte pentru formare profesională și cazare a angajaților, în valoare de peste 8.300 de euro.

Președintele ANFP, Liviu Mălureanu: Formarea profesională se poate face în București, fără cheltuieli de cazare. Încercăm să corectăm legislația

Potrivit Articolului 194 din Codul Muncii, angajatorii care au mai mult de 21 de salariați – categorie în care se încadrează și Primăria Sectorului 5 – trebuie să le asigure acestora formare profesională cel puțin o dată la fiecare 2 ani.

Cu toate acestea, nicăieri în lege nu scrie, momentan, unde ar trebui să se desfășoare cursurile de formare.

În context, președintele Agenției Naționale a Funcționarilor Publici (ANFP), Liviu Mălureanu, a explicat pentru Spotmedia.ro că pregătește o serie de modificări legislative care să împiedice irosirea banului public.

”Noi am inițiat deja o hotărâre de guvern prin care vom încerca să corectăm legislația curentă. E un document care la acest moment se află pe un circuit de consultare interinstituțională.

La acest moment, în lege nu se menționează unde ar trebui să se desfășoare cursurile de formare profesională.

Iar noi vrem să se prevadă clar că aceste cursuri ar trebui să se desfășoare la sediul instituției, la sediul formatorului sau online.

Iar pentru deplasarea cursantului în alte locații, spre exemplu, beneficiarul (adică angajatorul care plătește pentru curs – n.red.) va trebui să completeze un formular separat, în care să justifice deplasarea cursantului.

Practic, vrem ca instituția să fie obligată să își asume în scris faptul că nu dorește să facă formarea profesională în locuri care ar scuti-o de cheltuieli cu deplasarea și cazarea angajaților săi.

Iar Curtea de Conturi va putea ține cont de acest aspect, atunci când verifică modul în care se cheltuiesc banii, în instituție.

Sigur, există și cazuri în care deplasarea e necesară. Spre exemplu, angajatul unei instituții dintr-o localitate mică va trebui, cel mai probabil, să se deplaseze într-o localitate mai mare pentru a participa la un curs.

Dar pentru cei din București nu e cazul. Avem, în oraș, suficiente spații care pot fi închiriate. Și nu văd nici nevoie de deplasare în alte locuri.

De altfel, în perioada în care am fost consilier local la Sectorul 3, am urmat și eu astfel de cursuri. Dar le-am făcut aici, în București, fie la sediul formatorului, fie în săli închiriate, fără cheltuieli de deplasare și cazare”, a explicat pentru Spotmedia.ro Liviu Mălureanu, președintele ANFP.

Din păcate, această schimbare legislativă despre care vorbește Liviu Mălureanu nu se va petrece peste noapte.

Așa că între timp, o mulțime de instituții din România - printre care și Primăria Sectorului 5 - au în continare mână liberă la ”spart” banii publici pe cursuri de formare pentru care cursanții se cazează la hoteluri de lux de pe plajă sau din stațiuni scumpe.

Citește și:


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇