Puține sunt afacerile care au reușit să treacă neclintite de pandemie, dar și mai puține sunt cele care s-au și dezvoltat în 2020. Astăzi vorbim despre o afacere locală care a înflorit în online, și-a păstrat cifra de afaceri și nu a trimis în șomaj nici măcar un angajat.
Este povestea ”Fabrica de fum”, un business cu preparate afumate autentice românești care privește cu speranță de creștere spre 2021, bazându-se pe tendința restaurantelor care se respectă și care rămân fidele producătorilor locali.
”Digitalizarea ne-a ajutat foarte mult. Fără mediul online era dificil să trecem peste această perioadă atipică”, povestește Marius Lungu, fondatorul Fabrica de Fum, pentru SpotMedia.
Spuneți-ne mai multe despre dumneavoastră și despre povestea business-ului Fabrica de Fum.
Mă numesc Marius Lungu, am 47 de ani și sunt din Iași. Am absolvit liceul Economic nr. 2 din Iași, la specializarea Alimentație Publică, iar în anul 1992 am decis să învăț tot ce este legat de gastronomie, un domeniu care m-a pasionat dintotdeauna.
Am început să lucrez într-un laborator de patiserie, iar după ce am terminat armata, m-am angajat într-o firmă unde făceam patiserie și bucătărie italiană, ce includea pizza și preparate mediteraneene.
În perioada respectivă, locurile de muncă se găseau destul de greu, însă datorită experienței pe care am acumulat-o în școală mi-am găsit ușor job.
Până în 2017, am lucrat în diverse restaurante din Iași în calitate de bucătar șef. Mai mult decât atât, am obținut diferite diplome care atestă funcția respectivă.
Mai exact, bucătar șef și bucătar dietetician. În urmă cu mult timp, am fost asociat la un restaurant, însă, în 2008 am fost nevoiți să îl închidem din cauza crizei economice.
În acel moment, a fost prima dată când am avut ideea de a face produse afumate și turte într-o bucătărie tradițională deschisă pentru a vedea clienții calitatea cu care sunt preparate.
În 2014, munceam într-un complex cu trei restaurante destinate diverselor evenimente și am început să pregătesc singur preparatele afumate, astfel am reușit să înțeleg procesul tehnologic al afumăturilor.
La sfârșitul anului 2016, împreună cu soția mea, am decis să începem propria afacere. Pentru că pe piață nu erau foarte multe produse tradiționale, ne-am decis să facem o secție de carmangerie.
A urmat o ședință de familie împreună cu Ioan Paul Gabriel, fratele soției, el fiind reprezentant zonal de vânzări, unde am pregătit un plan pentru a vedea care sunt resursele necesare.
Astfel, am fondat firma în 2017, iar la finalul anului am scos pe piață primele cinci sortimente marca Fabrica de Fum.
Cum v-a găsit izbucnirea pandemiei?
În fiecare lună creșteau vânzările, aveam tot mai mulți clienți noi și am început să intrăm în mai multe orașe.
Eram foarte mândri de cursul afacerii. Însă, a venit pandemia, iar industria HoReCa a fost grav afectată.
Din această cauză am pierdut 40% din volumul de producție. Am fost nevoiți să ne reorganizăm, astfel că am început să ne axăm mai mult pe platformele online.
Dat fiind faptul că noi ne ocupăm de producerea preparatelor tradiționale care își păstrează gustul de fum natural, oamenii au început să comande produsele noastre de pe internet.
Am început colaborarea cu mai multe platforme online, dar și cu firme de curierat în condiții corespunzătoare.
Multe firme s-au reorientat spre transportul de mâncare la domiciliu, astfel și-au dotat mașinile cu echipament frigorific.
Cum a fost anul 2020 pentru dumneavoastră, ca producător local?
Pentru noi, 2020 a fost un an bun deoarece am reușit să facem investiții în dezvoltarea business-ului.
Am recuperat TVA-ul din investițiile anterioare și am cumpărat echipamente noi de carmangerie, cum ar fi malaxor de carne, mașină de tocat carne de 800 de kilograme pe oră, mașină de umplut cârnați hidraulică.
Tot în 2020, am mai accesat două credite prin IMM INVEST, unul pentru capital de lucru și unul pentru investiții.
Cu creditul pentru investiții am achiziționat o autoutilitară de trei tone, echipată cu instalație frigorifică pentru a transporta marfa pe distanțe lungi.
Avem și o mașină de o capacitate mai mică pe care o folosim pentru transportul în oraș.
Cel mai important lucru pentru noi a fost să menținem cifra de afaceri la nivelul anului 2019 fără a crește prețul produselor.
Însă, în același timp a scăzut volumul de marfă vândut, ceea ce înseamnă că nu am scos cheltuiala de producție, dar s-a compensat cu adaosul de vânzare.
Mai exact, s-au vândut produsele mai scumpe. În primul semestru, au fost vânzări mai mici, dar am recuperat spre sfârșitul anuluI. Per total, suntem mulțumiți și recunoscători pentru cum a decurs 2020.
Cum v-a afectat, în cifre, declinul segmentului HoReCa?
HoReCa reprezenta pentru noi aproximativ 40% din vânzări, astfel că în jur de 450.000 de lei am pierdut din vânzările spre această industrie.
Pentru noi, este foarte mult în condițiile în care nu am aplicat la pârghiile oferite de Guvern, adică la șomaj tehnic.
În primul rând, ne-am gândit la angajații noștri și ne-am dorit să fim alături de ei pentru a putea să trecem împreună peste această perioadă atipică.
Am depus toate eforturile pentru a nu trimite pe nimeni în șomaj tehnic.
Care a fost cea mai mare provocare?
Cea mai mare provocare a fost să muncim cu toții, fără a trimite pe cineva în șomaj tehnic și, bineînțeles, să plătim salariile la timp, inclusiv dările către stat.
A fost dificil deoarece la momentul respectiv nu puteam face proiecții de vânzări, venituri și cheltuieli sau, mai degrabă, nu știam ce proiecții să facem.
Pandemia a adus cu sine și o digitalizare puternică, în ce măsură v-a ajutat acest aspect?
Digitalizarea ne-a ajutat foarte mult. Fără mediul online era dificil să trecem peste această perioadă atipică.
Eram prezenți și înainte de pandemie în online, dar puțin mai timid.
După ce au scăzut vânzările din HoReCa, ne-am concentrat mai mult pe platformele online, ofertele venind și din partea lor.
Ce planuri aveți pentru 2021?
În primul rând, pentru 2021 ne dorim creșterea cifrei de afaceri cu cel puțin 50%. Pentru acest lucru, trecem acum printr-un proces de rebranding.
Lucrăm acum cu o companie specializată în acest domeniu, care a lucrat cu multe firme de succes din Iași și nu numai.
De asemenea, suntem în căutare de băcănii noi în țară, ce oferă clienților produse de calitate.
În anul 2020, împreuna cu câțiva producători din Iași, am înființat Asociația producătorilor locali „Produs în Iași”, ce are ca scop promovarea produselor de calitate din zona noastră.
Astfel, am luat legătura cu autoritățile locale pentru a ne susține și a ne promova. În urma discuțiilor, atât Primăria Iași, cât și Consiliul Județean Iași au răspuns afirmativ în ceea ce privește proiectul nostru.
În acest an, băiatul meu, Robert Lungu, împreuna cu un prieten al său Marian Morcoteț, au pus bazele unei băcănii care are ca scop comercializarea produselor de calitate ce se fabrică la noi. De aici a luat naștere numele brandului „Fabricat la noi”.
Cum priviți planurile de redeschidere a economiei anunțate de autorități pentru începutul acestei veri? Sunteți la fel de optimist?
Din păcate, nu mai sunt la fel de optimist deoarece HoReCa este la pământ și multe restaurante nu au supraviețuit.
Cele care au rezistat trebuie să își recupereze pierderile suferite. Din acest motiv, mulți vor cumpăra materie primă ieftină și vor vinde scump.
Noi ne bazăm doar pe cei ce vor să vândă calitate atât în servicii, cât și în preparate culinare.
Încă un lucru important este că ne bazăm pe restaurantele care înaintează odată cu trendul. Mai exact, care folosesc produse de la producătorii locali, chiar dacă gătesc fusion.
Citește și: