Profesorii din România se declară, în proporție de 81%, mulțumiți de condițiile de angajare, excluzând salariul, potrivit Raportului Internațional TALIS 2024.
Procentul este peste media țărilor OECD, care se situează la 68%, și reprezintă o creștere de 7 puncte procentuale față de anul 2018.
Totodată, 57% dintre cadrele didactice sunt satisfăcute de salariu, semnificativ peste media OECD de 39% – o creștere de 34% în ultimii 6 ani.
Alte concluzii relevante:
- 96% dintre profesori sunt mulțumiți de locul de muncă (media OECD: 89%)
- Doar 7% resimt un nivel ridicat de stres la muncă (media OECD: 19%)
- 87% dezvoltă frecvent la clasă competențe socio-emoționale, iar 98% se simt pregătiți să facă acest lucru
- 46% folosesc inteligența artificială în activitatea didactică (media OECD: 36%)
Raportul mai arată că profesorii români colaborează frecvent pe teme legate de progresul elevilor și beneficiază de relații profesionale pozitive cu directorii de școală.
Studiul a fost coordonat la nivel național de Ministerul Educației, prin Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare.
Despre eșantionul din România
- 216 unități de învățământ selectate
- Peste 4.000 de profesori chestionați
- Chestionare completate online, în mod flexibil
- Informații colectate anonim și confidențial
Profilul profesorului român (medii și comparații OECD)
- Vârsta medie: 45 de ani (egal cu media OECD)
- Peste 50 de ani: 32% (sub media OECD: 37%)
- Sub 30 de ani: 10% (similar OECD)
- Femei: 75% (media OECD: 70%)
- Experiență în afara educației: 44% (OECD: 57%)
- La a doua carieră: 7% (OECD: 8%)
Diversitate și incluziune în școli
- Elevi cu altă limbă maternă: doar 6% dintre profesori predau în astfel de școli (OECD: 25%)
- Elevi refugiați: 11% (OECD: 47%), +10% față de 2018
- Elevi cu CES: 6% (OECD: 46%) – fără modificări din 2018
Capacități declarate de profesori români:
- 76% pot adapta predarea la diversitate culturală (OECD: 63%)
- 83% promovează colaborarea între elevi din medii diferite (OECD: 74%)
- 64% pot colabora cu specialiști pentru incluziunea elevilor cu CES (OECD: 72%)
Competențe socio-emoționale: nivel ridicat de încredere
- 81% afirmă că pot sprijini dezvoltarea socio-emoțională (OECD: 73%)
- 98% se simt confortabil să o facă (OECD: 86%)
- 87% dezvoltă frecvent abilități de autocunoaștere (OECD: 68%)
- 95% dezvoltă empatia elevilor (OECD: 82%)
Tehnologie în educație și inteligență artificială
- Doar 3% predau în școli cu lecții online/hibrid în ultima lună (OECD: 16%)
- 46% au folosit AI (OECD: 36%)
Cei care nu folosesc:
- 58% din lipsă de competențe (OECD: 75%)
- 39% din lipsă de infrastructură (OECD: 37%)
Formare inițială și dezvoltare profesională
- 83% dintre absolvenți recenți consideră că formarea inițială a fost de calitate (OECD: 75%)
- Scăderi față de 2018: 12% la pregătirea pentru conținut disciplinar şi 18% la pregătirea pedagogică generală
- 60% spun că formările recente au avut impact pozitiv (OECD: 55%)
Colaborare și relații profesionale
- Cele mai frecvente forme de colaborare: discuții despre progresul elevilor (55%), standarde comune de evaluare (51%)
- 92% spun că se pot baza pe colegi (OECD: 86%)
- Relații bune cu directorii: 94% spun că directorii au relații bune cu personalul, 90% primesc feedback util
Percepția socială și statutul profesorului
- 42% cred că profesorii sunt apreciați în societate (OECD: 22%)
- 21% cred că vocea lor e ascultată de decidenți (OECD: 16%)
- 59% au ales meseria ca primă opțiune profesională (OECD: 58%)
Date despre contracte și stabilitatea locului de muncă
- 73% au contracte pe durată nedeterminată (OECD: 81%)
- 23% lucrează cu normă parțială (OECD: 19%)
- Mai mulți debutanți decât profesori cu experiență au contracte pe durată determinată sau cu fracțiune de normă
- 12% dintre cei cu contract temporar consideră securitatea locului de muncă „foarte importantă” (OECD: 9%)
Surse de stres
- Responsabilitatea pentru rezultate (43%),
- Disciplină în clasă (37%)
- Sarcini administrative (37%)
Intenții de carieră
- 11% dintre profesorii sub 30 de ani intenționează să părăsească profesia în următorii 5 ani (OECD: 20%)
- 71% spun că își ating obiectivele lecțiilor în toate cele 7 domenii evaluate (OECD: 44%)
Despre Studiul TALIS
- TALIS (Teaching and Learning International Survey) este derulat de OECD
- Participă peste 50 de țări
- Scop: analiza condițiilor de muncă, satisfacției și mediului educațional
- România participă din 2020, prin Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare (CNCE)
- Taxa de participare a fost acoperită prin programul Erasmus+