Noua grilă de impozitare auto, demontată de experți: Un vehicul nou Euro 6 este impozitat ca unul de 10 ani

Noua grilă de impozitare auto, demontată de experți: Un vehicul nou Euro 6 este impozitat ca unul de 10 ani
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) acuză, într-o scrisoare deschisă transmisă, vineri, premierului Ilie Bolojan, că proiectul de impozitare auto a fost introdus fără consultare publică și fără dialog real cu industria sau cu societatea civilă. Mai mult, proiectul ridică serioase semne de întrebare privind corectitudinea și impactul acestui act legislativ, ignorând complet factorul relevant al emisiilor de CO2, se arată în scrisoare.

Proiectul de impozitare auto, introdus prin asumarea răspunderii Guvernului fără consultare publică și fără dialog real cu industria sau societatea civilă, reprezintă o abordare netransparentă și riscantă, se menționează în documentul citat de Agerpres.

Principalele probleme ale noii formule de impozitare auto, conform APIA

  • criterii incomplete și învechite - impozitul se calculează exclusiv pe baza cilindreei (volumul generat prin deplasarea pistonului în timpul unei curse - n. r. )și a încadrării într-o normă Euro, ignorând complet factorul relevant al emisiilor de CO2;
  • diferențe insuficiente între vehicule vechi și noi - grila nu descurajează menținerea sau importul de mașini vechi și poluante, ba chiar le favorizează, întrucât un vehicul Euro 6 nou este impozitat identic cu unul de zece ani;
  • impact bugetar limitat - în forma actuală, sistemul nu aduce venituri consistente la bugetul de stat și, prin încurajarea pieței autoturismelor vechi, de cele mai multe ori nefiscalizate, generează pierderi suplimentare din TVA, contribuții sociale și alte taxe conexe;
  • ignorarea propunerilor APIA, în condițiile în care soluția transmisă de asociație, aliniată la bune practici europene și bazată pe principiul "poluatorul plătește", nu a fost nici măcar luată în considerare pentru o discuție preliminară.

Formula impusă prin asumarea răspunderii de către Guvern stabilește impozitul auto exclusiv pe baza cilindreei și a încadrării într-o normă Euro:

impozitare poluare
Sursa: Economedia

Potrivit experților, diferența dintre mașinile Non Euro/E0-E3 și Euro 6 este, per 200 cmc, de doar 18,2% (pentru capacitatea cilindrică mai mică sau egală cu 1.600), de 18,3% (1.601-2.000), 18,5% (2.001-2.600), 21% (2.601-3.000) și 10% (peste 3.001).

Această amplitudine redusă nu transmite un semnal de cost suficient pentru reînnoirea parcului auto și nu descurajează ferm menținerea/achiziția vehiculelor vechi și poluante, menționează APIA.

Normele Euro nu sunt echivalente cu nivelurile de emisii de CO2

Normele Euro au fost introduse începând cu anul 1992 (Euro 1) și au evoluat prin etape succesive - Euro 2, Euro 3, Euro 4, Euro 5 (cu sub-etapele 5a și 5b), Euro 6 (cu sub-etapele 6b, 6c, 6d-TEMP, 6d și 6e) - până la actuala discuție privind Euro 7, planificată pentru 2027. Toate aceste norme stabilesc limite pentru poluanți precum oxizii de azot, particulele, monoxidul de carbon sau hidrocarburile, având ca obiectiv reducerea poluării locale din orașe și impactul direct asupra sănătății.

În paralel, Uniunea Europeană a adoptat un alt cadru legislativ, complet separat, pentru reducerea emisiilor de CO2, considerate principalele responsabile de schimbările climatice. Astfel, producătorii auto au avut și au în continuare obligația să respecte ținte de emisii medii de CO2‚ pe flotă: 130 g/km în 2015, 95 g/km începând cu 2021 și, în perspectivă, reducerea cu 55% până în 2030 și obiectivul zero emisii pentru vehicule noi în 2035.

Prin urmare, propunerea ministerului - care combină cilindreea cu norma Euro - creează o confuzie între două cadre legislative distincte și ignoră componenta CO2‚ cea mai relevantă astăzi în contextul politicilor climatice europene, se precizează în scrisoare deschisă, arată sursa citată.

APIA consideră că actuala propunere din partea Guvernului este "greșită și incompletă" și nu reflectă realitatea tehnologică, nu este corelată cu obiectivele de reducere a emisiilor de CO2 și nu încurajează tranziția către un transport mai curat și mai eficient.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇