România, în topul țărilor cu cele mai mari amenzi pentru viteză. Dar nu scade numărul de accidente

România, în topul țărilor cu cele mai mari amenzi pentru viteză. Dar nu scade numărul de accidente
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Orice șofer poate apăsa ocazional puțin prea tare pedala de accelerație, dar depășirea vitezei legale în mod constant duce de cele mai multe ori la accidente. La viteze ridicate șoferul are mai puțin timp de reacție și mașina este mult mai dificil de controlat într-o situație extremă.

Diverse studii au arătat că, în zonele urbane, dacă viteza de rulare crește cu doar 1 km/h, probabilitatea unui accident crește cu până la 4%.

Modul de condus și sancțiunile pentru depășirea limitei de viteză variază semnificativ în Europa. Compania de date auto carVertical a efectuat cercetări în 23 de țări, inclusiv în România, pentru a vedea cum diferă de la o țară la alta amploarea amenzilor pentru depășirea vitezei și rata daunelor suferite de vehicule. Descurajează sau nu amenzile mai mari depășirea vitezei legale?

Amenzile mai mari duc la mai puține mașini avariate?

România se remarcă drept o țară care are sancțiuni pentru depășirea limitei de viteză relativ mari în comparație cu media regională.

De exemplu, depășirea limitei de viteză cu până la 15 km/h atrage în România o contravenție începând de la 81 de euro (405 lei). Având în vedere că salariul mediu lunar este de 1.040,38 de euro (5.201,90 lei), această amendă reprezintă 7,8% din venitul mediu lunar.

În studiul carVertical, România se clasează pe locul 5 printre țările cu cel mai mare raport dintre valoarea amenzilor și venit (amenzi/venit).

În ciuda acestui fapt, România are și una dintre cele mai mari rate de avariere a vehiculelor din studiul efectuat. Conform Indicelui de Transparență a Pieței Autoturismelor Second-hand, 57,8% dintre mașinile din România au avut înregistrări de daune - una dintre primele cinci cele mai mari rate dintre toate țările analizate.

„Amenzile aplicate în Europa pentru depășirea limitei de viteză cu până la 15 km/h pot varia de la 10 la peste 200 de euro. Deși țările cu amenzi mai mari tind să aibă mai puține vehicule avariate, ar trebui să luăm în considerare și comportamentul șoferilor – disponibilitatea șoferilor de a încălca regulile de circulație diferă semnificativ în Europa”, explică Matas Buzelis, expert auto din partea carVertical.

Țările scandinave conduc când vine vorba despre strictețea sancțiunilor

Suedia, Danemarca și Finlanda impun amenzi relativ mari în comparație cu veniturile medii din aceste țări și prezintă rate mai mici de avariere a vehiculelor.

În Danemarca, de exemplu, depășirea limitei de viteză cu până la 15 km/h te poate costa 3.000 DKK (402 de euro) - aproximativ 10% din salariul mediu lunar. Această politică de contravenții ridicate se pare că are rezultate: doar puțin peste o cincime dintre mașinile din această țară care au fost verificate pe carVertical fuseseră avariate în trecut.

În schimb, multe țări din Europa Centrală și de Est au amenzi mai mici pentru depășirea vitezei și un procentaj mai mare de mașini avariate.

În Polonia, amenda pentru depășirea vitezei cu până la 15 km/h este de 100 PLN (24 de euro), în Slovacia și Letonia este de 39 și respectiv 40 de euro.

În ciuda unor amenzi mai mari în raport cu veniturile, procentul de vehicule avariate din România rămâne ridicat. Acest lucru sugerează că și alți factori precum condițiile de drum, modul de aplicare a legii sau obiceiurile de conducere joacă un rol important.

„Dacă o țară aplică amenzi mai mici pentru depășirea vitezei, asta nu înseamnă automat că vor fi mai mulți șoferi care depășesc limita de viteză și că se vor produce mai multe accidente. De exemplu, Regatul Unit, Germania și Spania aplică amenzi moderate și totuși procentul de mașini avariate din aceste țări este scăzut. Acest lucru indică un grad ridicat de informare a publicului. Spus simplu, șoferii conduc mai responsabil când înțeleg consecințele depășirii limitei de viteză”, spune Buzelis.

Amenzile pentru depășirea vitezei pot ajunge la zeci de mii de euro

În Finlanda, încălcările minore ale limitei de viteză vin cu amenzi fixe, dar infracțiunile mai grave cum ar fi depășirea limitei cu peste 20-25 km/h declanșează sancțiuni în funcție de venitul individual.

Folosind un sistem de amenzi care depinde de venitul șoferului, contravenția finală variază semnificativ. Prin urmare, contravenienții mai bogați pot plăti mii de euro în timp ce un șofer care are venit mediu poate plăti doar câteva sute de euro pentru aceeași încălcare a legii. O altă țară din Europa cu un sistem similar este Elveția.

Acum câțiva ani a apărut o știre despre un milionar din Finlanda care a primit o amendă de 121.000 de euro pentru că a depășit limita de viteză cu 30 km/h.

Potrivit lui Buzelis, șoferii care depășesc limita de viteză ar trebui să înțeleagă că nu riscă doar să se confrunte cu amenzi usturătoare, ci și să provoace accidente care pot avea consecințe excepțional de grave. Buzelis îndeamnă șoferii să fie responsabili și să nu-și riște propria viață sau pe a altora în mod inutil.

Metodologie

Studiul carVertical combină date privind daunele înregistrate de Indicele de Transparență a Pieței Autoturismelor Second-hand, salariile lunare medii după impozitare din 23 de țări și amenda standard pentru depășirea limitei de viteză cu 11-15 km/h într-o zonă urbană (când limita de viteză este de 50/60 km/h). Folosind aceste date, cercetătorii au calculat ce procent reprezintă amenda din venitul mediu lunar și au clasificat țările în consecință. Sunt posibile mici discrepanțe de valori din cauza cursurilor variabile de schimb valutar.

Acest articol are exclusiv scop informativ și nu constituie consultanță juridică. Este posibil ca conținutul să nu fie actualizat cu cele mai recente evoluții juridice și/sau economice. Nu suntem răspunzători pentru nicio acțiune întreprinsă pe baza informațiilor din acest articol.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇