Ceea ce s-a întâmplat săptămâna trecută ar putea fi începutul sfârșitului pentru X. Rețeaua de socializare cândva considerată o piață fără rival pentru schimbul de idei a suferit cel mai mare exod al utilizatorilor de până acum.
Bluesky, cel mai nou rival al X, a adunat săptămâna trecută 16 milioane de utilizatori, iar un milion s-au înregistrat în decurs de numai o oră. Sute de mii de oameni au părăsit fostul Twitter după ce Donald Trump a câștigat alegerile prezidențiale din 6 noiembrie.
Bluesky, care a devenit vineri cea mai populară aplicație din App Store, este alegerea pentru refugiații X, deși cei 16 milioane de utilizatori ai săi constituie o felie îngustă din cohorta de pe care o deține X, cu aproximativ 317 milioane de utilizatori.
Catalizatorul acestui exod este chiar proprietarul X, Elon Musk, cel mai bogat om din lume, care a transformat rețeaua de socializare, folosind-o pe post de megafon pentru a-l propulsa pe Trump la Casa Albă, scrie The Guardian.
Musk a căpătat acum o poziție centrală în guvernul SUA, dar nu are nevoie de aprobarea Senatului pentru acțiunile sale și poate continua să lucreze în sectorul privat. I se permite să păstreze X cu cei 204 milioane de adepți ai săi, dar și să conducă în continuare compania de mașini electrice Tesla și producătorul de rachete SpaceX. Pentru prima dată în istorie, un mare miliardar din sectorul tehnologic modelează acum democrația nu doar indirect, prin intermediul mass-media, ci direct.
„Nu cunosc niciun precedent pentru această abordare", a declarat Rob Enderle, președintele companiei de analist tehnologic Enderle, care a lucrat cu companii precum Microsoft, Sony și Dell.
De ce se dezintegrează X
Musk scria în 2022 că „pentru ca Twitter să merite încrederea publicului, trebuie să fie neutru din punct de vedere politic, ceea ce înseamnă efectiv să deranjeze extrema dreaptă și extrema stângă în mod egal".
El a scris pe Twitter că „Trump ar avea 82 de ani la sfârșitul mandatului său, ceea ce înseamnă că e prea bătrân pentru a fi director executiv, darămite al Statelor Unite ale Americii".
Câteva luni mai târziu, când Musk a cumpărat Twitter pentru 44 de miliarde de dolari, i-a concediat pe moderatorii de conținut și a pus taxă pentru conturile verificate, ceea ce însemna că oamenii puteau cumpăra influență.
Twitter a fost redenumit X, a pierdut milioane de utilizatori și a reactivat contul lui Trump, suspendat după insurecția de la Casa Albă din ianuarie 2021.
Proliferarea pe X a discursului de extremă-dreaptă, a discursurilor instigatoare la ură și a boților, precum și conflictul lui Musk cu guvernul britanic în timpul revoltelor din august au dus la o neliniște crescândă în rândul utilizatorilor X.
Cotidianul britanic The Guardian a anunțat săptămâna trecută că nu va mai posta pe această „platformă mediatică toxică". De asemenea, La Vanguardia (Spania) şi Dagens Nyheter (Suedia) au anunţat că nu vor mai publica conţinut pe X.
Scriitorul Stephen King a părăsit rețeaua pentru că aceasta a devenit „prea toxică". La fel au procedat actrițele Barbra Streisand și Jamie Lee Curtis.
„X a devenit efectiv Truth Social premium", a spus Mark Carrigan, autorul cărții Social Media for Academics, referindu-se la platforma de social media a lui Trump.
Trimiterea nu e întâmplătoare - în cercurile tehnologice se vorbește că Truth Social al lui Trump ar putea fi integrată în X.
„Dacă se întâmplă acest lucru, va fi cea mai bună mașinărie de amplificare a ideilor lui Trump – o superaplicație politică mascată în rețelele sociale. Uitați de Facebook sau Fox News; adevărata inimă a strategiei digitale a Partidului Republican ar putea fi X", a spus James Kirkham de la Iconic, companie care consiliază mărci precum Uber și EA Sports cu privire la strategiile digitale.
Legătura dintre aceste două mari personalități mondiale, Trump și Musk, este reciproc avantajoasă doar atât timp cât cei doi, pentru care totul se poate tranzacționa, înfometați de putere și impulsivi, joacă frumos.
Câteva chestiuni s-ar putea să-i despartă: Trump e neclintit față de China, una dintre cele mai profitabile piețe pentru Tesla. Trump a făcut campanie împotriva producției de mașini electrice. Trump este protecționist. În schimb, Musk se opune taxelor vamale. Ei au viziuni diferite și cu privire la schimbările climatice.
Sfârșitul X și zorii epocii „Fediverse"
Nu doar Musk a avut o contribuție la evoluția negativă a fostului Twitter - explozia TikTok și apariția cronologiei algoritmice au distrus rețeaua în mod fundamental.
Pe măsură ce rețelele de socializare au început să se optimizeze pentru extindere și pentru profit în detrimentul experienței utilizatorului, algoritmii au prioritizat „cel mai bun" conținut, asta însemnând conținutul care făcea trafic fără să conteze cum sau conținutul cel mai adaptat utilizatorilor. Conturile cu conținut relevant și conținutul cel mai recent și-au pierdut aderența.
„Oricât de mult cred că Musk a acționat în moduri dăunătoare, cred că o parte din acest lucru este legat de logica platformelor de social media pe măsură ce evoluează. Consecințele unui model bazat pe publicitate stimulează anumite moduri de organizare a platformei care creează efecte negative", a spus Carrigan.
Deocamdată nimeni nu știe ce se va întâmpla cu X. Pentru unii pasionați de tehnologie, exodul de pe platforma lui Musk nu este ceva neapărat rău, dimpotrivă, ar putea anunța zorii unei noi epoci, cea a rețelelor sociale descentralizate, denumită „Fediverse", la care ei visează de multă vreme.
Susținătorii conceptului „Fediverse" consideră că ar trebui să existe un singur cont pentru orice rețea de socializare, în același mod în care conturile Gmail pot integra orice adresă de e-mail sau la fel cum numerele de telefon mobil pot apela utilizatorii din orice altă rețea.
Închizând rețelele sociale, astfel încât utilizatorii să nu poată pleca, platformele au puterea. În schimb, rețelele sociale mai noi, inclusiv Bluesky, sunt construite pe „ecosisteme" care le permit să se interconecteze.
Acesta poate fi viitorul.
T.D.