Camera Deputaţilor a adoptat, decizional, un proiect de lege iniţiat de UDMR care prevede că în supermarketuri şi hipermarketuri trebuie să existe cel puţin o casă de marcat dedicată familiilor, unde nu vor putea fi comercializate dulciuri şi produse alimentare nesănătoase pentru copii, cum sunt chips-urile, bomboanele şi băuturile răcoritoare.
Aceste case de marcat vor fi folosite doar de familii, care sunt însoţite de copii.
Legea merge la promulgare.
În luna septembrie, Parlamentul a adoptat o propunere legislativă, care acordă prioritate femeilor însărcinate şi persoanelor însoţite de copii cu vârsta de până la 5 ani la casele de marcat şi la ghişeele din cadrul instituţiilor publice, aminteşte UDMR.
Legea adoptată azi completează această prevedere şi oferă familiilor posibilitatea de a alege o casă de marcat separată, în cazul în care nu doresc ca dulciurile şi băuturile răcoritoare să fie aşezate pe rafturile din apropiere, unde copiii le pot vedea, cere sau chiar lua singuri.
„Scopul propunerii legislative este de a proteja copiii de expunerea la dulciuri şi la alimente nesănătoase plasate pe rafturile din apropierea caselor de marcat, evitând, astfel, situaţiile în care copiii vor să li se cumpere astfel de produse. Orice părinte cu copii mici ştie cât de dificil este să le explici acestora că nu pot consuma cantităţi excesive de dulciuri.
În 2019 am iniţiat această propunere legislativă, iar astăzi a fost adoptată de plenul Camerei Deputaţilor”, a declarat Benkő Erika, iniţiatorul proiectului de lege şi fost deputat UDMR din judeţul Covasna.
Obezitatea la copii
Conform statisticilor, în România, 25% dintre copii se confruntă cu obezitatea infantilă, adică un copil din patru suferă de probleme de greutate.
Obezitatea la copii şi efectele sale asupra sănătăţii sunt subiecte mult disputate de experţii în sănătate, aceasta putând duce la diminuarea încrederii în sine, atunci când copilul devine adult, şi la experienţe sociale discriminatorii. Mai mult decât atât, obezitatea la copii duce la apariţia unor boli, cum ar fi diabetul sau creşterea tensiunii arteriale.
„UDMR tratează cu prioritate viaţa de zi cu zi a familiilor, iar propunerea legislativă face parte din acest plan de acţiune. Adesea, părinţii se confruntă cu multe provocări în timpul activităţilor lor zilnice, inclusiv la cumpărături. Comercianţii folosesc toate mijloacele de marketing pentru a-şi promova produsele, iar deseori copiii sunt publicul-ţintă. Scopul nostru este să creştem familii şi copii sănătoşi în această ţară”, a explicat şi Csép Éva-Andrea, deputat UDMR din judeţul Mureş, co-iniţiatorul proiectului de lege.
Proiectul de lege adoptat anterior, care acordă prioritate femeilor însărcinate şi persoanelor însoţite de copii cu vârsta de până la 5 ani la casele de marcat şi la ghişeele din cadrul instituţiilor publice, aşteaptă promulgarea pentru a intra în vigoare.