Directorul general al Societății de Transport București (STB) SA, Adrian Criț, spune că 222 de șoferi și de vatmani care au refuzat să iasă pe trasee, în timpul grevei ilegale din ianuarie, pleacă acasă, după ce au primit decizia de desfacere a contractului de muncă.
„În urma cercetărilor disciplinare, 222 de șoferi și de vatmani au primit decizia de desfacere a contractului de muncă. De la primirea deciziei, aceștia pleacă efectiv, nu mai asigură serviciu pentru nicio altă perioadă suplimentară.
STB SA va asigura fără probleme, în bune condiții, serviciul public și fără acești șoferi și vatmani. Deja am angajat în jur de 100 de șoferi și de vatmani, dintre cei care au depus CV-uri, în perioada grevei. Bazinul din care STB poate alege noi angajați este, în continuare, generos”, a precizat Adrian Criț pentru Spotmedia.ro.
Acesta a mai menționat că – pe lângă cei 222 de șoferi și vatmani cărora li s-a desfăcut contractul de muncă - alți 490 au fost sancționați cu diminuarea salariului, cu un procent cuprins între 5 și 10%, pentru perioade de una până la 3 luni.
Directorul general al STB a mai menționat că acțiunea de cercetare disciplinară este departe de a se fi încheiat.
„Să nu uităm că, în urma grevei, s-au trimis peste 3.000 de convocatoare la cercetare disciplinară. Acțiunea e departe de finalizare la acest moment și va continua”, a mai spus Adrian Criț.
Cum s-a desfășurat greva ilegală și cine a condus-o
Reaminim că, pe 20 ianuarie 2021, șoferii și vatmanii de la STB au intrat în grevă. Revendicările au fost confuze.
Vasile Luliu Petariu, liderul sindicatului Sindicatului Transportatorilor din Bucureşti (STB) și consilier general PSD, la acea vreme, a susținut că oamenii nu fac grevă, ci protest spotan, prin care cer demisia directorului general Adrian Criț, numit cu sprijin PNL și USR.
Petrariu a invocat mai multe probleme reale ale STB, pe care i le-a imputat lui Criț. De asemenea, a susținut că directorul nu dorește să înceapă negocieri pentru un nou contract colectiv de muncă.
Criț a dat publicității un raport prin care a semnalat supraconsum uriaș de combustibil în mai multe autobaze și achiziții nejustificate de piese pentru vehiculele STB. Semn că parte dintre salariați încercau să facă bani din activitatea societății publice.
Nicușor Dan s-a arătat dispus să discute cu sindicaliștii, atât vreme cât delegația acestora nu era condusă de Vasile Petrariu, membru PSD. Motivul: primarul nu dorește să se implice în discuții care au doar substrat politic și nu vrea să dea curs atacurilor asupra sa din partea PSD.
Abia după ce Nicușor Dan a întrebat de mai multe ori PSD ce părere are despre acțiunile lui Petrariu, acesta a demisionat atât din partid, cât și din funcția de consilier general.
Până la urmă, greva a durat 5 zile și le-a făcut viața un coșmar bucureștenilor care depind de transportul cu autobuzul, troleibuzul și tramvaiul.
Surse din rândul sindicaliștilor STB consultate de Spotmedia.ro în timpul grevei au susținut că mai mulți șoferi și vatmani și-ar fi dorit să iasă pe traseu din a doua zi a grevei. Dar au renunțat din cauza presiunilor unor lideri de sindicat și a unor colegi.
Până la urmă, parte dintre șoferi și vatmani au spart greva. Nu le-a fost ușor. S-au ales cu geamuri sparte de colegi la autobuze, cu înjurături și amenințări.
Încă din timpul grevei Adrian Criț a susținut că acei angajați STB care refuză să lucreze vor fi cercetați disciplinar. Și chiar a lansat anunț de angajare pentru șoferi și vatmani, cu care să lucreze, în cazul în care cei aflați deja pe statele de plată ale societății publice nu mai doresc să iasă pe trasee.