Criza gunoiul care era pe cale să izbucnească de astăzi, în Sectorul 5, a fost evitată. Nu se știe, însă, pentru cât timp.
Primarul Cristian Popescu Piedone a convocat vineri, pe 19 februarie, pentru a doua zi consecutiv, ședință de urgență a Consiliului Local al Sectorului 5.
Ca și în ajun, pe ordinea de zi a ședinței de vineri s-a aflat un proiect de hotărâre prin care primăria de sector cerea acordul Consiliului Local să să contracteze - pe repede-înainte și prin încredințare directă - pentru cel puțin 6 luni, o firmă de curățenie care să ridice gunoiul și să igienizeze străzile.
Asta, în condițiile în care firmei de salubrizare a sectorului - numită Salubrizare Fapte 5 SA și înființată de fostul primar Daniel Florea (PSD) – i s-a suspendat autorizația de mediu.
Motivul: nu depozita gunoiul legal și în bune condiții.
În context, Salubrizare Fapte 5 SA nu mai avea voie să lucreze. Și, potrivit lui Piedone, în acest caz nimeni nu mai avea obligația să strângă cantitățile consistente de gunoi pe care cetățenii le aruncă pe străzi sau pe spațiul verde.
Iar asta însemna că cetățenii din unele zone urmau să se sufoce din cauza gunoiului, în doar câteva zile.
Încă de joi, cei mai mulți consilieri locali prezenți la ședință au susținut că ideea lui Piedone de a contracta o firmă prin încredințare directă nu e bună pentru comunitate.
În timpul ședinței de vineri, Piedone a retras proiectul și a anunțat că - în urma măsurilor pe care le-a luat deja Salubrizare Fapte SA (care a început să curețe zona în care depozita gunoi ilegal) – Agenția Națională pentru Protecția Mediului a revenit asupra deciziei de suspendare a autorizației de mediu.
Cu alte cuvinte, Salubrizare Fapte 5 SA trebuie să își termine curățenia la locul unde depozita ilegal gunoi și apoi se poate reapuca de treabă, în sector. Și are îndatorirea de a duce gunoiul doar la gropi autorizate.
Așadar, pentru moment, criza s-a amânat. Probleme cu organizarea salubrizării, în Sectorul 5, sunt însă departe de final.
Utilaje luate pe credit și date degeaba altor societăți. Costuri și riscuri inutile
Salubrizare Fapte 5 SA n-are mașini și utilaje proprii pentru ridicat gunoiul.
Ce-i drept, pe vremea când era condusă de Daniel Florea, primăria de sector a cumpărat astfel de dotări.
Dar le-a luat printr-un credit de la Raiffaisen Bank, contractat de o altă societate din subordine: Amenajare Edilitară și Salubrizare (AES) SA.
Ulterior, AES SA a cedat utilajele luate pe credit și încă neachitate, cu titlu gratuit, către primăria de sector. Și, la rândul ei, primăria le-a transferat, tot cu titlu gratuit, către Salubrizare Fapte SA, care le-a folosit la curățenie și la ridicarea gunoiului.
Dar toate aceste manevre au creat încurcături, pe care Primăria Sectorului 5 riscă să le plătească scump.
Mai exact, managerul de sector public al Raiffeisen Bank, Luminița Teleanu, a explicat la ședința de Consiliu Local al Sectorului 5 de joi că, de fapt, creditul cu care AES SA a cumpărat mașinile și utilajele de curățenie are două componente.
Una dintre componente e pentru plata efectivă a utilajelor, cu dobândă. Sumele urmează să fie achitate până în 2030.
A doua componentă a creditului e pentru plata TVA aferentă mașinilor și utilajelor de curățenie cumpărate de AES SA.
Această a doua componentă a creditului ar fi trebuit achitată foarte ușor, până la 28 februarie 2021.
Asta pentru că AES SA are dreptul la returnarea TVA de la ANAF. Practic, societatea edilitară n-avea altceva de făcut decât să solicite rambursarea de TVA de la ANAF și să vireze mai departe banii primiți, către Raiffeisen.
Dar – susține Luminița Teleanu – AES SA n-a cerut returnarea de TVA. Și nici n-a plătit integral această componentă a creditului. Iar dacă până la finele lunii februarie nu plătește puțin peste 7 milioane de lei, va începe să datoreze și penalități către bancă.
AES SA e o companie cu probleme. Mai multe echipe de conducere se judecă pentru legitimitate și dreptul de a coordona societatea.
O reprezentantă a conducerii în exercițiu a AES SA a precizat, joi, că în cele din urmă s-a cerut rambursarea de TVA. Iar dacă banii de la stat vor veni, componenta de credit pentru achitarea TVA va putea fi achitată la timp.
Tot reprezentanta AES SA a precizat că s-a cerut târziu rambursarea de TVA din cauză că, mai întâi, societatea a fost avut nevoie să încheie un contract pentru a închiria legal utilajele către Salubrizare Fapte 5 SA.
Chiar și așa, în proiectul de hotărâre pus pe ordinea de zi a ședinței de joi, Cristian Popescu Piedone menționează că există riscul ca mașinile și utilajele de gunoi să fie luate de bancă.
Mai exact, în proiectul retras de Piedone de pe ordinea de zi se precizează că utilajele folosite de Salubrizare Fapte 5 SA ”fac obiectul unui contract de credit și pentru care, în prezent, s-a primit notificare de punere în întârziere pentru neachitarea creditului la scadență, situație care la 28.02.2021 poate duce la scoaterea din posesie a acestora de către banca creditoare, lăsând operatorul fără logistica necesară prestării serviciilor de salubrizare pe raza Sectorului 5”.
Rămâne să aflăm cum va reuși administrația Sectorului 5 să rezolve această problemă a colectării gunoiului.
Citește și: