Cine sunt regii gunoiului din București. Au făcut averi din contracte cu primăriile de sector, iar Capitala e mizerabilă

Cine sunt regii gunoiului din București. Au făcut averi din contracte cu primăriile de sector, iar Capitala e mizerabilă

Mai mulți oameni de afaceri încasează sute de milioane de lei pe an de la primăriile de sector pentru ridicarea gunoiului și alte servicii de salubritate.

Iată cine sunt acești oameni de afaceri, de când au contracte cu primăriile din București și câți bani au luat în 2020.

Sectorul 1: Primăria a plătit 10 ani sute de milioane de lei unei firme în care a fost implicat fostul soț al Danei Budeanu

La Sectorul 1, gunoiul este ridicat de Romprest Service SRL.

Potrivit informațiilor comunicate de Primăria Sectorului 1 la solicitarea SpotMedia.ro, contractul a fost semnat în 2008 (în timp ce primar era Andrei Chiliman – PNL) pentru o perioadă de 25 de ani.

Primăria de sector a mai transmis că - potrivit prevederilor contractului - un audit al activității Romprest se poate face abia după 15 ani de la semnare. Adică tocmai în 2023.

De ce ar fi nevoie de un audit în acest caz?

Printre altele, din cauză că suma pe care primăria o datorează anual societății de salubritate s-a triplat, în ulimul deceniu.

Mai exact, potrivit actualului primar de sector, Clotilde Armand (USR PLUS), în 2009, instituția a achitat 105 milioane de lei către Romprest Service SRL. Apoi - pe măsură ce au trecut anii - cheltuielile au crescut.

În 2019, primăria a plătit nu mai puțin de 199 de milioane de lei către Romprest Service SRL.

Iar în 2020 societatea de salubritate a facturat 320 de milioane de lei Primăriei Sectorului 1.

După ce a preluat funcția de primar, Clotilde Armand a atras atenția că Romprest Service SRL a încasat deja bani nemeritați în perioada 2013-2016.

Și a spus că nu va achita către Romprest Service SRL facturi emise ilegal.

Așa că în sector a izbucnit un război al gunoiului. Romprest Service a refuzat, periodic, anumite cantități de deșeuri. Dar în cele din urmă, societatea a făcut curățenie.

Acum vrea să primeasă, eșalonat, aproape 102 milioane de lei pentru servicii prestate către primăria de sector. Și e de acord să își reducă activitatea în 2021, ca să primească de la instituție aproape 200 de milioane de lei în loc de 239 de milioane de lei, cât aștepta inițial.

Romprest Service SRL este deținută de 5 societăți. Iată care sunt:

  • firma canadiană Detco LTD deține 43% din participație
  • societatea americană FirstCom LLC deține 4%. În 2018, reprezentant al acestei societăți era Marian Măgureanu, despre care presa a scris că e fiul lui Virgil Măgureanu, primul șef al SRI
  • Premium Management Team SRL deține 14% din participație. Într- o decizie din 2014, Consiliul Concurenței menționa că societatea era deținută de Radu Budeanu (fostul soț al creatoarei de modă Dana Budeanu).

Într-un anunț din Monitorul Oficial din iulie 2020, Budeanu mai apărea doar ca administrator în firmă. Acționari erau Andrei Mihai Drăcea și Ioana Tolbaru.

Iar în septembrie 2020, Profit.ro informa că Radu Budeanu și-a vândut participația la Romprest Service SRL.

  • Europrest Invest SRL are 30% din participație. Această firmă e deținută de Andrei Mihai Dracea, același care e asociat și în fosta firmă a lui Radu Budeanu
  • Compania Națională Aeroporturi București (CNAB) - deținută de Guvern și Fondul Proprietatea - are 10% din participație.

Anterior, patron al Romprest a fost Florian Walter, fost finanțator al echipelor de fotbal Dinamo, Universitatea Cluj și Petrolul Ploiești. Florian Walter a murit în 2019.

Societatea are și 4 administratori. Unul dintre ei este Orlando Valache, administrator și al societății Can Can TV - firmă fondată de Radu Budeanu. Altul e Marian Măgureanu, care reprezenta și acționarul american.

Sectorul 2: Societatea unui fost deputat PSD a facturat 200 de milioane de lei, doar în 2020

Primăria Sectorului 2 a încheiat un contract de salubrizare cu societatea Supercom SA încă din 1999. Ulterior, acel contract a fost prelungit, iar și iar, prin acte adiționale.

S-a lansat și o licitație, dar documentația a ridicat diverse probleme. Așa că încă nu s-a finalizat.

Între timp - deși Sectorul 2 şi-a căpătat renumele de cel mai murdar din București - Supercom SA a continuat să încaseze sute de milioane de lei de la Primăria Sectorului 2.

Spre exemplu, în 2020, suma plătită către Supercom SA s-a ridicat la 200.450.000 de lei.

Acționar majoritar la Supercom SA este fostul deputat social democrat Ionel Ilie Ciuclea.

Ilie Ionel Ciuclea (în roșu,) în 2017. Foto: Răzvan Păsărică/Mediafax.ro/Hepta.ro

În ultimii 5 ani, Supercom SA a înregistrat profituri considerabile: 20.438.333 lei (în 2015), 15.005.178 lei (în 2016), 4.570.039 lei (în 2017), 3.246.484 lei (în 2018) și 8.581.381 lei (în 2019).

La acest moment, administrația Sectorului 2 - condusă de primarul Radu Mihaiu (USR PLUS) - încearcă să scoată la capăt licitația (la care este înscrisă și societatea Supercom SA) și să găsească soluții pentru a face și a menține curățenia în sector.

Sectorul 3: Primăria are propria firmă de salubrizare. Plătește pentru cetățeni, dar merge pe minus

De salubrizarea din Sectorul 3 se ocupă o societate edilitară. E deținută integral de autoritatea locală, a fost înființată în vara anului 2017 și se numește SD3 Salubritate și Deszăpezire S3 SRL.

În mod normal, în baza unei hotărâri din 2018 a Consiliul Local din Sector 3, cetățenii ar trebui să plătească o taxă de 6 lei de persoană pe lună pentru salubrizare. Dar potrivit primarului Robert Negoiță, administrația a găsit soluția pentru a acorda un discount de 99% din această taxă.

Asta nu înseamnă că nimeni nu plătește pentru ridicarea gunoiul. De fapt, plătește primăria din bani publici (care sunt colectați tot de la oameni).

Firmele din sector, în schimb, plătesc 114,99 lei pentru ridicarea unui metru cub de deșeuri, potrivit informațiilor de pe site-ul Primăriei Sectorului 3.

Conform datelor publicate până acum de Finanțe, societatea de salubrizare a Sectorului 3 a mers mai mult în pierdere. Mai exact, în 2017 a pierdut 226.908 lei. În 2018, a reușit să obțină un profit de 30.821 de lei. Dar anul următor l-a terminat cu o pierdere de 1.989.095 de lei.

Potrivit unui răspuns oferit pentru SpotMedia.ro de viceprimarul Ștefan Judele (USR), firma de salubrizare a primăriei distribuie acum recipiente de colectare selectivă populației și se pregătește să facă față noilor cerințe în domeniu.

Sectorul 4: Banii din ridicarea gunoiului ajung la Silviu Prigoană

În decembrie 2018, Primăria Sectorului 4 a încheiat un contract cadru cu societatea Rosal Grup SA. Ulterior, a încheiat cu aceeași societate, la distanță de o lună sau două, contracte subsecvente.

În 2020, spre exemplu, valoarea contractelor subscvente publicate in Sicap a depășit 91 de milioane de lei.

În 2021, Primăria Sectorului 4 și-a schimbat strategia și a semnat un singur contract subsecvent care va fi valabil pentru următoarele 11 luni.

La Rosal Grup SA - firma care primește banii de salubrizare de la Primăria Sectorului 4 - acționar cu 40% din participație este Silviu Prigoană.

Silviu Prigoană, patronul Rosal. Foto: Hepta.ro.

Societatea are puțin peste 1.800 de salariați.

Rosal Grup SA a raportat profit de 32.833.426 de lei. În 2016, profitul a scăzut la 23.582.029 de lei.

Ulterior, societatea a raportat pierderi: 31.434.777 de lei în 2017 și 47.734.736 de lei în 2018.

Pe site-ul Finanțelor nu figurează informații despre situația financiară din 2019 a societății.

Sectorul 5: Salubrizare Fapte 5 SA, înființată de Daniel Florea, a cerut 273 de milioane de lei de la primărie, în 2020

La finalul lunii decembrie, Primăria Sectorului 5 - condusă pe atunci de Daniel Florea (PSD) - a înființat Salubrizare Fapte 5 SA. ”Fapte” a fost unul dintre sloganurile de campanie ale lui Florea, afișat cât mai vizibil cu putință pentru a-l ajuta să câștige un nou mandat.

Florea a pierdut primăria. Societatea și-a păstrat, însă, numele și se ocupă în continuare de ridicarea gunoiului, de măturat și de curățarea străzilor.

Per total, potrivit datelor comunicate de Primăria Sectorului 5 la solicitarea SpotMedia.ro, Salubrizare Fapte 5 SA a facturat pentru anul 2020 nu mai puțin de 273 de milione de lei pentru serviciile prestate în sector.

Sectorul 6: Firma lui Gabriel Teodor Florescu ridică gunoiul de 21 de ani

Bună parte din salubrizarea din Sectorul 6 se face și astăzi în baza unui contract încheiat de primărie cu societatea Urban SA, în noiembrie 1999.

În ultimii 21 de ani, respectivul contract a fost prelungit prin nu mai puțin de 16 acte adiționale. Cel mai recent astfel de act a fost semnat în 2019.

Urban SA a emis către Primăria Sectorului 6, anul trecut, facturi de 100.653.300 de lei, din care a încasat 87.565.000 de lei.

Acționar majoritar în cadrul firmei este Gabriel Teodor Florescu. Acesta și-a început afacerile în Vâlcea și s-a extins.

A fost reținut de procurorii Parchetului de pe lângă Curtea de Apel București, în 2015, pentru evaziune fiscală, potrivit unui comunicat al instituției.

Procurorii îl acuzau atunci pe patronul Urban SA că a luat parte la tranzacții fictive pentru a nu plăti TVA.

Momentan, firma Urban SA este în insolvență.

Primarul Sectorului 6, Ciprian Ciucu, a precizat pentru SpotMedia.ro că Urban SA are contract cu primăria pentru salubrizare - adică firma ridică gunoiul de pe stradă și de la populație - dar nu are și serviciul public delegat.

În context, chiar și unele instituții ale primăriei au contracte de salubrizare cu alte firme.

Ce urmează? Iată ce spune primarul.

”Facem o analiză ca să vedem care ar fi prețul corect. Și apoi facem licitație, la care operatorii vin și depun oferte în limita acelui preț. Operatorului i se permite și un profit reglementat de 10-15%.

Avem nevoie de finalizarea analizei și de un regulament adoptat și de Consiliul Local. Și apoi – estimez că undeva în vară – vom putea lansa licitația (pentru un operator căruia să i se delege serviciul public – n.red.)”, a precizat Ciprian Ciucu pentru SpotMedia.ro.

Citește și:


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇