Primăria Sectorului 2 a montat aproape jumătate dintre pubelele ecologice cumpărate, în 2023, printr-o licitație cu fonduri europene de peste 16,5 milioane de euro. Restul ar urma să fie instalate până la finalul anului.
Problema e că noile pubele nu pot fi folosite. Locuitorii trec pe lângă ele și lasă în continuare sacii galbeni cu reciclabile pe trotuare și pe spațiile verzi.
Motivul: pentru colectarea selectivă, Primăria are nevoie de un nou operator de salubrizare, dar licitația necesară nici măcar nu a fost lansată.
Rămâne de văzut dacă pubelele - încă noi și curate - vor scăpa de vandalizare, până să poată fi folosite.
Pe 23 mai 2023 - în urma unei licitații (despre care puteți afla totul aici: ACHIZIȚIE 1) - Primăria Sectorului 2 a semnat un contract cu Asocierea CTE Solution Utilaje Specializare - Grădinariu Import Export SRL.
Firmele urmau să livreze – pe lângă compactoare de deșeuri, echipamente de cântărire a gunoiului și un software - peste 133.500 de pubele.
În plus, 2.500 de module în care parte dintre pubele să fie amplasate în grupuri: câte 2 pentru plastic și metal, altele 2 pentru hârtie și carton și una pentru gunoiul menajer.

În noiembrie 2023, consilierii locali de la PSD și parte dintre cei de la PNL au susținut că nu sunt convinși de corectitudinea achiziției publice. Și n-au votat pentru începerea amplasării pubelelor și modulelor, prin sector.
În cele din urmă, însă, blocajul politic a fost depășit. Și instalarea pubelelor, organizate în module, a început. E în curs.
„Din cele 2.500 de module destinate precolectării deșeurilor reciclabile din hârtie/carton, metal/plastic și sticlă achiziționate au fost montate un număr de 1.144 unități, către asociațiile de proprietari din zonele: Baicului, Tei, Lacul Tei, Floreasca, Barbu Văcărescu, Mihai Bravu, Pantelimon, Delfinului, Fundeni, Colentina, Gara Obor, Avrig, Vatra Luminoasă, Doamna Ghica, Chișinău”, a transmis Primăria Sectorului 2, la solicitarea spotmedia.ro.
Problema este că aceste pubele n-ar trebui folosite, încă. Din cauză că Supercom SA nu are licență să se ocupe de această colectare selectivă. Iar Primăria Sectorului 2 ar trebui să facă o nouă licitație pentru a-și alege, din nou, firmă de salubritate.
Între timp, soarta pubelelor și a modulelor e incertă. Primăria a pus afișe pe module, ca să-i informeze pe cetățeni să nu le folosească. Unii au înțeles.

Alții n-au înțeles. Și le-au umplut cu gunoaie de tot felul, amestecate și aruncate la grămadă.



În acest ritm, mare parte dintre pubele și module vor fi vandalizate și vor deveni inutilizabile înainte să fie date în folosință.
De fapt, nu e foarte clar cum anume vor putea fi folosite aceste pubele.
„Estimăm că în cursul anului 2026 vom finaliza implementarea în teren a infrastructurii POIM (pubelele și modulele cumpărate cu fonduri europene - n.red.), corelată cu începutul colectării selective, utilizând această infrastructură”, a transmis Primăria Sectorului 2, la solicitarea spotmedia.ro.
Judecând după soarta licitațiilor de salubrizare din Sectorul 2, primăria s-ar putea să fie puțin cam optimistă.
Vă spunem, în continuare, cum a ajuns instituția condusă acum de Rareș Hopincă să aibă o relație atât de complicată cu firma de salubritate și cu operațiunile de salubrizare.
Ce nu e în regulă cu salubrizarea din Sectorul 2. Interesul politic și curățenia nu fac casă bună
Contractul de salubrizare încheiat de Primăria Sectorului 2 cu Supercom SA a expirat din anul 1999. Dar a fost prelungit.
Consiliul Concurenței a cerut Primăriei Sectorului 2 să facă o nouă licitație pentru salubrizare. A mers și în instanță și a avut câștig de cauză. În consecință, Sectorul 2 e obligat să își aleagă, din nou, firmă de salubrizare.
Primăria a și lansat o licitație, în 2019. A contestat-o fostul primar, Radu Mihaiu (USR), din cauză că nu respecta principiul „plătește cât arunci”.
Ajuns primar de sector, și Mihaiu a lansat licitație pentru salubrizare, în 2022. Procedura s-a anulat din cauza unor schimbări de legislație și a unei contestații.
Iată ce s-a întâmplat atunci, pe scurt. După ce Radu Mihaiu a lansat licitația, Guvernul a decis că nu ar trebui atribuit un contract de salubrizare înainte să se delege serviciile de sortare, tratare și depozitare a gunoiului.
Depozitarea nici nu ținea de Primăria Sectorului 2, ci de Primăria Generală. Problemele s-au rezolvat, dar nu peste noapte.
Iar la licitația lui Mihaiu, firmele interesate nici măcar n-au ajuns să depună oferte. Romprest Service SA a contestat documentația și a cerut să fie întocmită cu respectarea modificărilor legislative care surveniseră între timp.
Firma de salubritate s-a judecat pe această speță cu Primăria Sectorului 2 până la Înalta Curte de Casație și Justiție. Și a câștigat. Așa că Mihaiu a fost obligat să anuleze procedura. Toate detaliile tehnice și juridice, aici: ACHIZIȚIE - 2.
La final de mandat, în octombrie 2024, Radu Mihaiu a încercat să lanseze o nouă licitație pentru salubrizare. A trimis documentația pentru vot în Consiliul Local, dar proiectul a fost respins.
Era de așteptat: grupul consilierilor PSD și parte din cel al consilierilor PNL, care aveau majoritate, îl susținuseră la alegerile locale din iunie 2024 pe Rareș Hopincă. Adică pe candidatul care a și câștigat scrutinul și tocmai se pregătea să-i ia locul lui Mihaiu, la conducerea Primăriei Sectorului 2.
Ambele partide au ales să-i lase noului primar sarcina de a organiza licitația pentru salubrizare.
A trecut aproape un an de atunci și documentația pentru acea licitație încă n-a fost votată de Consiliul Local al Sectorului 2.
Am întrebat Primăria Sectorului 2 în ce stadiu este cu procedura de licitație. Iată răspunsul:
„Până în acest moment nu s-a inițiat procedura de achiziție publică având ca obiect salubrizarea.
Documentația de atribuire a procedurii respective a fost elaborată însă, conform procedurilor, și urmează a fi supusă aprobării Consiliului Local al Sectorului 2, după desfășurarea dezbaterii publice”, ne-a transmis Primăria Sectorului 2.
Va mai trece, deci, ceva timp până când licitația se va lansa. Cât va dura, nu știe nimeni. Nu e rău că Primăria Sectorului 2 e optimistă și consideră că în 2026 va avea procedura încheiată, contractul semnat și colectarea selectivă în curs.
Dar adevărul este că - oricât de solidă ar fi documentația pe baza căreia se va organiza licitația - Primăria Sectorului 2 nu poate avea siguranța că va termina repede procedura. E foarte posibil să apară alte contestații și procese, sau - de ce nu? - să se schimbe iar legile și să fie nevoită să o ia, din nou, de la capăt.
În tot acest timp, va crește numărul pubelelor vandalizate. Iar la cele care vor scăpa întregi și curate, locuitorii sectorului se vor uita fără niciun folos.