În sfârşit, s-au reluat lucrările la Pasajul Doamna Ghica. Când se va monta tablierul adus din Italia şi când se termină totul

În sfârşit, s-au reluat lucrările la Pasajul Doamna Ghica. Când se va monta tablierul adus din Italia şi când se termină totul

Trustul de Clădiri Metropolitane a reluat, în sfârșit, lucrările pe șantierul Pasajului Doamna Ghica. Nu e, însă, clar când se va finaliza proiectul.

Directorul trustului, Cristian Hiver, a declarat în urmă cu mai bine de 2 luni pentru Spotmedia.ro că – imediat după Paște (care a fost pe 24 aprilie 2022) – urmau să se finalizeze și ultimele lucrări la sol, pe șantierul Pasajului Doamna Ghica.

Ulterior, însă, Hiver a spus că e nevoie de noi achiziții, din cauză că prețurile din domeniul construcțiilor au explodat. Iar furnizorii Trustului de Clădiri Metropolitane nu mai livrau materiale, la prețurile deja agreate.

Abia în dimineața zilei de 6 iulie, însă, primarul Sectorului 2, Radu Mihaiu, a anunțat pe rețelele de socializare că lucrările s-au reluat.

„Este adevărat, problema materialelor s-a rezolvat. Am început asfaltarea pe Strada Sinaia, pe care o avea de terminat. Acolo aveam de așternut două straturi de asfalt. Și la fel trebuie să mai facem și pe o porțiune din Șoseaua Colentina.

ADVERTISING

E o chestiune de zile sau de săptămâni, în funcție de vreme. Am înțeles că se anunță și niște ploi și, așa cum știți, sunt lucrări (cum ar fi asfaltarea – n.red.) care nu se pot face în astfel de condiții meteo”, a precizat Cristian Hiver pentru Spotmedia.ro.

L-am întrebat pe directorul Trustului de Clădiri Metropolitane și când vom putea să circulăm pe Pasajul Doamna Ghica, pe care bucureștenii îl așteaptă de atâta timp.

„E greu să avansez un termen cert de finalizare. La acest moment, furnizorul nostru italian ne-a spus că în luna august va începe să aducă la București primele fragmente de tablier metalic. Iar din septembrie va începe montajul.

S-a întârziat un pic din cauza războilui din Ucraina și a crizei materialelor de construcții.

Trebuie, înainte de toate, să vedem cum va merge această etapă a montajului tablierului – cea mai importantă din tot ce a mai rămas de făcut în proiect. Să ne asigurăm mai întâi că nu vom avea probleme aici.

ADVERTISING

Ulterior, va mai fi nevoie să punem un strat de dale de beton și apoi vom betona din nou. Și va mai trebui, bineînțeles, să facem teste (pentru că tablierul pe care se va pune beton va reprezenta corpul podului, care trebuie să fie rezistent, pentru că pe el vor circula mașinile, peste intersecție - n.red.).

Pentru aceste etape, ne pregătim deja. Spre exemplu, pregătim procedură de achiziție pentru dalele din beton.

Se poare lucra și iarna. Există normative tehnice care spun clar ce și în ce condiții se poate face.

Dar n-ar vrea să avansez acum un termen cert de finalizare. Vreau să mă pronunț în momentul în care chiar pot fi sigur că noi, ca și constructor, ne vom putea încadra în termenul pe care l-am avansat.

Ceea ce pot să vă spun este că, în sfârșit, reușim să vedem luminița de la capăt tunelului, în cazul acestui proiect”, a precizat Cristian Hiver pentru Spotmedia.ro.

ADVERTISING

În funcție de ritmul în care s-a lucrat până acum, cel mai probabil, pasajul început în 2019 va fi gata abia în cursul anului 2023.

Dacă te interesează, află istoria pasajului și de ce se construiește atât de greu

Pasajul Doamna Ghica este un proiect început de Gabriela Firea, cu scopul de a reduce aglomerația din intersecția Străzii Doamna Ghica cu Șoseaua Colentina.

Mai exact, după finalizarea pasajului, șoferii care circulă pe Strada Doamna Ghica, dinspre Bulevardul Lacul Tei, vor mai intra în intersecție doar dacă vor să vireze pe Șoseaua Colentina. Dacă, însă, vor doar să își continue drumul spre Piața Delfinului, vor traversa intersecția pe deasupra, pe pasajul rutier. Și astfel nu vor mai pierde mult timp în trafic.

Lucrările la pasaj au început la finalul lunii noiembrie din 2019 și – potrivit Gabrielei Firea – ar fi trebuit să se termine în doar un an. Evident, termenul nu era realist.

Cum 2020 a fost an electoral, Firea a continuat, însă, să promită că termină pasajul într-un singur an. Fostul primar și-a menținut asumarea nerealistă chiar și după ce pe șantier apăruse deja un panou de lucrări pe care termenul de finalizare nu era toamna lui 2020, ci luna iunie 2021.

tabel-santier

Firea a pierdut primăria pe 27 septembrie 2020. Iar pe 29 octombrie, Nicușor Dan a preluat instituția cu conturile blocate. A urmat mai bine de jumătate de an în care nu s-a mai lucrat la pasaj. Viața bucureștenilor care locuiesc, lucrează sau care doar tranzitau zona s-a transformat repede într-un coșmar. Traficul era deviat, trotuarele erau sparte și toată zona era lăsată în paragină.

Abia la finalul lunii iulie 2021 - la aproape 9 luni de la preluarea mandatului - Nicușor Dan a mers pe șantier și a anunțat reluarea lucrărilor. Primarul general a spus atunci că până în toamnă urma să se termine haosul de la sol, din intersecție. Și, ulterior, urma să se finalizeze și pasajul. Dar nu imediat, ci pe la finele lui 2022.

Cea mai mare întârziere a fost cauzată de faptul că, vreme de mai bine de 2 ani, administrația Capitalei n-a reușit să selecteze o firmă care să producă un tablier metalic. Ocazii au fost, dar nu s-au valorificat.

Inițial, în februarie 2020, Trustul de Clădiri Metropolitane București (TCMB) SA a lansat o licitație pentru tablier. Dar a anulat-o.

Ulterior, TCMB SA a decis apoi să semneze un contract cu CM Consolidări SA, care să fabrice tablierul. Consilidări SA a cumpărat de la Baurom SRL 188 de tone de fier pentru care a plătit 1.144.600 lei, fără TVA.

tablierul-Consolidari-SA

Și a rămas cu fierul, din cauză că între timp TCMB SA s-a răzgândit și a decis să facă iar licitație.

A relansat procedura pe 30 iulie 2021 , a primit o ofertă, dar societatea respectivă a decis, până la urmă, să nu continue participarea activă la licitație. Așa că procedura s-a anulat pentru a doua oară.

În cele din urmă, TCMB a lansat pentru a treia oară licitația pentru tablier, pe 12 noiembrie 2021. Și, de această dată, a reușit să o ducă la capăt și a contractat Scandiuzzi Steel Constructions SPA pentru fabricare.

Ca lucrurile să meargă mai ușor, Primăria Sectorului 2 - pe teritoriul căreia se află pasajul - a decis să contribuie cu bani pentru plata lucrărilor. Iar Primăria Municipiului București (PMB) și Consiliul General au fost de acord. Așa că parte din banii pentru lucrările rămase vin de la primăria condusă de Nicușor Dan, iar parte de la cea condusă de Radu Mihaiu.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇