Reprezentanţii Sindicatului Liber Metrou (USLM) din Metrorex i-au răspuns miercuri ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, după ce acesta și-a exprimat dorința ca metroul să treacă în administrarea Primăriei Capitalei.
Sindicaliștii avertizează că funcționarea metroului riscă să fie blocată din cauza subfinanțării masive, rezultată în urma deciziilor politice din ultimii ani.
„Cel care a creat acest deficit de finanţare a fost politicul prin deciziile sale. Magistrala V a generat costuri suplimentare Metrorex de aproximativ 110.000.000 euro, bani pe care asocierea de firme care avea obligaţia să construiască Magistrala V, deşi a întârziat 5 ani să o dea în exploatare, i-a câştigat în instanţă. Cauza: deciziile politice din cei 10 ani de şantier. Metrorex a fost obligat să plătească aceste sume, deşi vinovat era politicul, nu oamenii din metrou", se menţionează într-un comunicat al USML citat de Agerpres.
În plus, reprezentanţii sindicatului amintesc că pandemia a dus la scăderea drastică a numărului de călători.
„Au fost zile când am avut doar 10% din numărul de călători, faţă de normal. Deşi se regăsea în această situaţie, politicul a cerut Metrorex să circule cu toată flota din dotare, pentru a combate transmiterea Covid 19", arată mai departe sindicaliștii.
Cel mai mare consumator de energie electrică din București
În ceea ce priveşte curentul, sindicaliştii spun că Metrorex este cel mai mare consumator de energie electrică din Bucureşti şi, cu toate astea, nu beneficiază de un preţ special, ţinând cont de caracterul social al transportului public pe care metroul îl prestează.
„Mai grav, faţă de anul 2020, preţul pe care îl plăteşte Metrorex pe MWh a crescut de la 400 de lei la 2.400 de lei începând cu 1 august 2022. Adică aproape de 8 ori. Fără energie electrică, roata nu se învârte. Se discută despre trecerea metroului la Primăria Capitalei. Ideea nu e nouă, însă ne întrebăm cu ce bani o să ţină Primăria Generală metroul?
O precizare: în capitala europeană Bruxelles, metroul are 3 surse de finanţare: bugetul de stat, bugetul regiunii şi bugetul oraşului Bruxelles. Este şi normal, căci în acest oraş se regăsesc marile instituţii europene, naţionale, iar regiunea Bruxelles este aducătoare de venituri importante în PIB", se mai spune în comunicat.
Reprezentanţii USLM precizează că „datoriile Metrorex sunt datorii generate de activitatea de investiţii dictată de Guvern".
„Activitatea de exploatare nu a generat datorii istorice, iar în această zonă subfinanţarea este cauză majoră a riscurilor, având în vedere că în ultimii 10 ani această activitate a primit între 38% şi 73% din necesarul solicitat anual.
Cu toate acestea, roata se învârte. Cu toate acestea, nu au fost incidente majore în activitate, pentru că noi, salariaţii metroului, am făcut tot ce a fost posibil pentru ca metroul să circule”, mai spun sindicaliștii, care fac un nou apel pentru finanțare.
Grindeanu a reluat luni ideea de a pasa metroul din București către PMB, insistând că nu vede de ce MT se ocupă de transportul în comun din Capitală, și nu administrația locală, așa cum se întâmplă în orașe precum Cluj, Iași sau Timișoara.
„M-am săturat şi eu şi alţii, sunt convins că şi dvs, ca acest disconfort pe care îl au bucureştenii să fie folosit ca un fel de mijloc de presiune asupra Ministerului, Guvernului, în a veni de fiecare dată cu bani ca să astupăm anumite găuri de la Metrorex”, a spus ministrul.
În replică, Nicușor Dan a acuzat PSD că e „un partid anti-București” și că, deși contribuie substanțial la PIB-ul țării, nu primește finanțarea adecvată de la Guvern.