GivingTuesday 2020: Pune inimă și fă un gest de omenie în săptămâna care încurajează generozitatea - Interviu

GivingTuesday 2020: Pune inimă și fă un gest de omenie în săptămâna care încurajează generozitatea - Interviu

GivingTuesday este o mișcare internațională care încurajează generozitatea și se organizează la nivel mondial în prima zi de marți de după Ziua Recunoștinței. În prezent, oameni, organizații, companii, instituții din peste 70 de țări au inițiative și încurajează donațiile în bani ori produse, timp și expertiză către cauze sociale și umanitare.

Pentru că 2020 a fost un an greu și oamenii au nevoie de solidaritate și implicare poate mai mult ca oricând, GivingTuesday devine Săptămâna Generozității în țara noastră, între 1 și 8 decembrie. În această perioadă, suntem invitați să fim solidari și să contribuim cu un gest oricât de mic la schimbarea unei povești, a stării de spirit sau chiar a vieții cuiva. Tot ce trebuie să facem este să intrăm pe site-ul evenimentului și să ne alegem o cauză pe care să o sprijinim prin voluntariat, donații sau bani.

Școala care susține arta, de la pictură la vlogging: Sprijin financiar și îndrumare pentru tinerii care vor să facă o carieră din pasiunea lor

Cei care organizează GivingTuesday în România de patru ani încoace sunt membrii asociației Envision, un ONG înființat în 2012, al cărui scop este să creeze punți de legătură între dorința oamenilor de a ajuta și posibilitatea de a o face. Prin dezvoltarea unor instrumente precum platforma de donații Galantom.ro, Envision își propune să contribuie la creșterea gradului de implicare socială și susținerea dezvoltării sectorului neguvernamental din România.

SpotMedia.ro a stat de vorbă cu László Bodor, cofondator al Asociației Envision, despre mișcarea GivingTuesday, generozitate și nevoia de implicare.

ADVERTISING

Voluntarii care acordă sprijin psihologic medicilor și pacienților hematologici de la Colentina au nevoie de o mână de ajutor

Iată principalele declarații:

  • GivingTuesday are în acest moment reprezentanți locali în peste 70 de țări din întreaga lume, echipe locale care și-au asumat să dezvolte mișcarea la nivel local.
  • Încurajăm implicarea prin orice faptă bună, însă anul acesta am ales să comunicăm mai mult pe patru variante de implicare: donații în bani, voluntariat, donarea de sânge și dăruirea zilei de naștere.
  • Cu ajutorul campaniilor de acest gen, oamenii conștientizează că există multe probleme la nivelul comunităților și al societății ale căror rezolvare necesită implicarea lor.
  • Poveștile altor oameni, care se implică prin generozitate în mod consecvent, experiența și trăirile lor pot fi acea inspirație, acel imbold care să-i facă pe oameni să se implice. 
  • Cred că este important să alegem o cauză în care credem cu adevărat, care este aproape de inima noastră.
  • Noi suntem optimiști și credem cu tărie că există resurse considerabile la nivelul comunităților și al societății care pot fi îndreptate către diferite cauze și suntem convinși că românii se vor implica din ce în ce mai mult.
Laszlo-Bodor
László Bodor, cofondator al Asociației Envision

Ce este GivingTuesday și cum a apărut ca mișcare globală pentru a încuraja generozitatea?

GivingTuesday a pornit din Statele Unite în 2012 ca răspuns la Black Friday și Cyber Monday. Inițiatorii mișcării s-au gândit că după cele două zile în care ne gândim la noi făcând multe cumpărături de ce să nu avem și o zi în care ne gândim la ceilalți, în special la cei care au nevoie de sprijin. Dacă inițial GivingTuesday a fost o zi dedicată faptelor bune în Statele Unite, astăzi, după 8 ani, este o mișcare globală puternică care sărbătorește generozitatea punând în valoare dorința oamenilor de a face bine și puterea social media. GivingTuesday are în acest moment reprezentanți locali în peste 70 de țări din întreaga lume, echipe locale care și-au asumat să dezvolte mișcarea la nivel local.

ADVERTISING
FĂRĂ SCURTĂTURI. Ajungem departe

Cum și când a ajuns în România?

Anul acesta este al patrulea an în care sărbătorim generozitatea și în România, echipa Asociației Envision fiind cea care și-a asumat rolul de a promova GivingTuesday la noi în țară. Envision este o organizație neguvernamentală înființată în 2012 cu scopul de a crea punți de legătură între dorința oamenilor de a ajuta și posibilitatea de a o face. Unul din proiectele noastre este platforma Galantom prin care oamenii de bine pot strânge fonduri pentru cauzele în care cred și care aduc schimbare în comunități și societate. Până în prezent aproape 16 milioane de lei au fost mobilizați prin intermediul platformei, bani care au sprijinit activitatea a peste 300 de ONG-uri.  

Cum se va desfășura ediția din acest an a GivingTuesday în țara noastră? Care îi este scopul, ce campanii se fac și ce sperați să realizați, în final?

Anul acesta GivingTuesday are loc pe 1 decembrie la nivel global. Cum la noi această zi este chiar ziua națională a României și face parte dintr-un weekend prelungit, am considerat de bun augur să prelungim campania și să avem astfel o Săptămână a Generozității, de pe 1 decembrie până pe 8 decembrie. Noi am ales să inspirăm oamenii să se implice prin povestea a 19 oameni de bine care ne-au împărtășit experiența lor, fie legată de un moment în care au ales să ajute fie legată de unul în care au avut nevoie de sprijin și au primit ajutor din partea altora. Redăm aceste povești prin patru materiale video despre generozitate, iar sloganul campaniei este “Cu toții avem ceva de dat”.

Încurajăm implicarea prin orice faptă bună, însă anul acesta am ales să comunicăm mai mult pe patru variante de implicare: donații în bani, voluntariat, donarea de sânge și dăruirea zilei de naștere. Dorința noastră este să inspirăm cât mai mulți români să sărbătorească în acest an generozitatea și să facă fapte bune în perioada 1-8 decembrie. 

ADVERTISING

Inițiativele ONG-urilor, companiilor, instituțiilor și ale oamenilor de bine se pot înscrie pe site-ul campaniei, https://givingtuesday.ro/, iar noi vom promova inițiativele înscrise astfel încât cei care își doresc să se poată implica.

De ce e nevoie de astfel de campanii pentru a promova generozitatea și întrajutorarea?

Astfel de campanii au mai multe roluri. Cu ajutorul lor, oamenii conștientizează că există multe probleme la nivelul comunităților și al societății ale căror rezolvare necesită implicarea lor. Ei devin mai conștienți și de faptul că sunt foarte mulți oameni în jurul lor care sunt puși în fața unor provocări peste care nu pot trece singuri. Cu multe din aceste provocări ne putem confrunta fiecare dintre noi la un moment dat al vieții noastre, având nevoie de sprijin la rândul nostru. 

Pe de altă parte, astfel de campanii au un rol important și în a oferi oamenilor inspirația necesară pentru a face un prim pas către implicarea socială. Poveștile altor oameni, care se implică prin generozitate în mod consecvent, experiența și trăirile lor pot fi acea inspirație, acel imbold care să-i facă pe oameni să se implice. 

Ajută-i pe copiii din centrele de plasament să ajungă mari! „Pentru un copil singur e foarte important să vadă că există cineva căruia îi pasă”

Ce putem face fiecare, individual și în grup, pentru ca să-i ajutăm pe cei care au nevoie de sprijin pe tot parcursul anului? Și, într-un final, să eradicăm sărăcia din țara noastră, cei bolnavi să aibă parte de îngrijirea corespunzătoare etc.?

Modalitățile de implicare sunt foarte multe și diverse. Important este să găsim o cauză în care credem și să fim alături de cauza respectivă de-a lungul anului. Putem face o donație lunară, cu o sumă oricât de mică, putem să facem voluntariat dacă timpul ne permite, putem să vorbim despre cauza respectivă prietenilor astfel încât să-i inspirăm și pe ei să se implice. Un alt exemplu de implicare este donarea de sânge care necesită un efort nu foarte mare din partea noastră, iar impactul este imens: fiecare donare poate salva până la trei vieți. 

Pentru un impact major, care să aibă ca rezultat rezolvarea problemelor care există la nivelul societății, cum este sărăcia sau sistemul slab de sănătate, este nevoie însă de o implicare din partea tuturor actorilor din societate și o colaborare eficientă între stat, instituții, organizații neguvernamentale, companii și cetățeni. Organizațiile neguvernamentale au un rol extrem de important, însă nu pot rezolva singure toate problemele care există.  

Ce este generozitatea, din punctul tău de vedere?

Generozitatea este o calitate umană profundă, poate cea mai frumoasă calitate pe care o putem avea ca oameni. Înseamnă empatie, solidaritate, bunăvoință. Înseamnă să fim mai atenți la cei din jurul nostru și să nu întoarcem privirea atunci când vedem că cineva are nevoie de ajutor. Să oferim cât mai des o încurajare, un zâmbet, timpul nostru sau alte resurse care ne sunt la îndemână celor care au nevoie de sprijin. 

Care este gestul de generozitate care te-a impresionat cel mai recent?

M-a impresionat foarte mult gestul unei tinere care de ziua tatălui ei care a încetat din viață recent, într-un mod neașteptat, a strâns fonduri pe Galantom pentru Inima Copiilor. Pentru ea, tatăl a însemnat un prieten, un aliat, un om care găsea mereu soluții la probleme, care o încuraja mereu, omul care a ajutat-o să devină ceea ce este azi. Ea și-a îndemnat prietenii ca în amintirea tatălui ei să facă o donație către copiii născuți cu probleme cardiace pe care Asociația Inima Copiilor îi sprijină în lupta lor pentru viață. M-au impresionat atât gestul ei cât și modul foarte frumos în care a vorbit despre tatăl ei.

Cum stăm noi, românii, la capitolul implicare socială și cum am evoluat în ultimii trei ani? Ce putem face pentru ca facerea de bine să devină o cutumă pentru societatea noastră?

Implicarea socială a românilor crește de la un an la altul. Ne arată clar datele privind diferitele metode de donație (debit direct, SMS etc.). Dacă luăm ca exemplu platforma Galantom, atât numărul de donații cât și valoarea totală a donațiilor au crescut cu peste 50% în 2019 față de 2018 și estimăm o creștere de aproximativ 30% și în acest an.

Noi suntem optimiști și credem cu tărie că există resurse considerabile la nivelul comunităților și al societății care pot fi îndreptate către diferite cauze și suntem convinși că românii se vor implica din ce în ce mai mult. Este nevoie însă de efort susținut din partea organizațiilor neguvernamentale pentru ca ele să ajungă cu mesajul lor la cât mai mulți români, iar mesajul transmis să fie unul care să-i inspire pe oameni să se implice.

Cum ne putem face loc în program pentru generozitate, întrajutorare și facere de bine?

Cred că este important să alegem o cauză în care credem cu adevărat, care este aproape de inima noastră. Acest prim pas făcut ne va ajuta să alocăm acel timp care la prima vedere nu există și ne va motiva să ne implicăm mai responsabil pentru că ne implicăm în ceva de care ne pasă.

Important este să fim un pic mai atenți la oamenii din jurul nostru, la problemele din comunitate, să fim mai empatici și vom identifica astfel suficiente motive să ajutăm, să fim mai buni, mai generoși.  

Vând brățări ca să îmbogățească pădurile României cu un milion de copaci: Dacă ei taie, hai să plantăm! Interviu Muma Pădurii

Cum a schimbat pandemia mersul lucrurilor? Și cum îi putem ajuta pe alții acum, în aceste vremuri de restriște?

Mobilizarea oamenilor, companiilor și a sectorului neguvernamental a fost exemplară în perioada de lockdown și după. Campaniile de urgență au mobilizat sume considerabile și ONG-urile au fost primele care au trimis materiale și aparate către spitale, salvând vieți și dovedindu-și încă o data uilitatea și rolul extrem de important pe care o au în societate. 

Există oameni care în această perioadă nu se vor putea implica, cel puțin financiar, pentru că veniturile lor au fost afectate și traversează o perioadă dificilă. Însă majoritatea oamenilor se pot implica în continuare fie financiar fie cu alte resurse.

2020 este un an fără precedent, în care contextul creat de pandemie face ca implicarea și generozitatea oamenilor să capete o importanță și mai mare. Este nevoie mai mult ca oricând de empatie, de solidaritate, de a da o mână de ajutor acolo unde este nevoie pentru a ieși din această situație cu bine, împreună.

De la Cotroceni, paramedic pe ambulanțe SMURD, doctorand ”pe bune” și voluntar: ”Eu cred în puterea comunității” - Interviu


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇