Școala care susține arta, de la pictură la vlogging: Sprijin financiar și îndrumare pentru tinerii care vor să facă o carieră din pasiunea lor

Școala care susține arta, de la pictură la vlogging: Sprijin financiar și îndrumare pentru tinerii care vor să facă o carieră din pasiunea lor

Identificarea tinerilor valoroși nu este tocmai punctul forte al școlii românești, tocmai de aceea Silvia Bogdan și echipa ei de la Școala de Valori și-au propus încă din 2009 să fie sprijin pentru copii.

Ultimul lor proiect poartă numele Bursele stART și reprezintă o serie de burse pentru tinerii talentați cărora le sunt oferite, timp de un an, sprijinul financiar și consilierea necesară pentru a-și duce talentul la următorul nivel și pentru a-și îndeplini visurile.

Bursele sunt dedicate liceenilor talentaţi la desen, pictură, muzică, vlogging, scriere creativă sau fotografie.

Și pentru că timpul rămas este scurt până la ultima zi de înscriere pentru aceste burse, am stat de vorbă cu Silvia Bogdan, directoarea Școlii de Valori și Dragos Belduganu, Account Manager în cadrul aceleiași instituții, să aflăm mai multe despre inițiativa lor.

Foto: Dragos Belduganu

Mii de lei pentru pasiunile artistice

”Prin acest program urmărim să acompaniem tinerii care vor să facă o carieră din pasiunea lor.

Astfel, acordăm 30 de burse artistice în valoare de 4.600 lei, respectiv 6.000 de lei, bani pe care liceenii îi pot cheltui ca să își dezvolte pasiunea”, explică Dragos Belduganu.

”Pentru 2020-2021 am redeschis programul de burse și elevii se pot înscrie online.

Procedura de înscriere este simplă, au de completat un formular online cu câteva întrebări și de transmis un mic portofoliu pe baza căruia comisia de evaluare să poate face selecția”, mai spune el.

Cum sunt ”tinerii din ziua de azi”?

”Tinerii din ziua de azi au cam aceleași provocări ca și generațiile trecute, însă contextul în care ei cresc este mult mai dinamic și mai complex, presiunea este de multe ori mult mai mare și diferențele sociale sunt mult mai mari și mai vizibile.

Au aceelași porniri ca orice tânar din toate timpurile, își doresc să experimenteze să fie liberi, să învețe lucrurile pe care ei le consideră importante, își doresc să fie autentici și cred că asta este o provocare mare, pentru că, uneori, este greu să faci asta și ca adult, darămite ca tânar, când ești mult mai susceptibil la judecătile și presiunile societății.

Din perspectiva mea, o nevoie foarte mare ramasă neîmplinită la final de liceu și de cele mai multe ori și la final de facultate este răspunsul la întrebarea ”Cine sunt eu și ce vreau să fac mai departe?”.

Aici, răspunsul ar trebui să poată să vină de la elev, nu de la societate, nu de la părinți, nu de la școala, nici de la prieteni, să fie un răspuns asumat și formulat în cunoștință de cauză, nu într-un mod hedonistic sau total irealist”, spune Dragos Belduganu.

Pandemia, punct de cotitură și adaptare

Paradoxal, din perspectivă educațională, pandemia i-a ”afectat” pe cei de la Școala de Valori în mod pozitiv, spun ei, pentru că ei de mai bine de 5 ani propovăduiesc idea de „blended learning„ ca soluție educațională mult mai bine adaptată vremurilor în care trăim, iar până în acest moment receptivitatea nu era așa de mare pentru această idee.

Desigur, nu toate lucrurile sunt roz nici pentru ei. ”Desi noi am reușit să ne trecem toate experiențele educaționale în online, nu credem că educația 100% online este soluția pentru viitor, ci modelul în care offline-ul și online-ul se îmbină și se susțin reciproc într-un mod planificat, care să potențeze experiența educațională, nu forțat de împrejurări ca în acest moment”, explică Dragoș pentru SpotMedia.

Mai ales pentru zona de artă, adaptarea la online a fost putin mai greoaie, spune Dragoș Belduganu: ”S-au anulat multe concursuri, multe cursuri de pregătire, tabere de creație și, din ce am povestit cu bursierii generației 2019-2020, ei ca artiști au simțit mult mai puternic momentul”.

Ateliere online de educaţie financiară, gestionarea emoţiilor, încredere în sine sau antreprenoriat

În plus, tinerii beneficiază de ateliere online de educaţie financiară, gestionarea emoţiilor, încredere în sine sau antreprenoriat, la Școala de Valori.

Și, dacă subiectele sunt delicate prin natura lor, noile reguli impuse de pandemie aduc o provocare în plus pentru dascălii care îndrumă acești tineri valoroși.

”Aceste subiecte sunt dificil de abordat și în offline și în online, captarea atenției și implicarea activă a participanților în atelier reprezintă o provocare în orice mediu, dezvoltarea unui dialog de la egal la egal și a unor discuții productive sunt greu de impulsionat în orice set-up.

Nu există o rețetă pentru contextul actual, pentru că nu ne-am mai întâlnit cu un context similar.

Ce cred că este important în acest moment este sa fim orientați către soluții în planul online și să găsim un stil adaptat pentru mediul digital, care să creeze spații de exprimare pentru elevi, spații de implicare și să oferim conținut educațional adaptat la nevoia fiecărui participant în parte.

Aceeași rețetă o aplicam și pentru atelierele offline, astfel că acum ne-am schimbat canalul prin care facem asta, dar nu și scopul”, spune Daniel Belduganu.

Pandemia, o pierdere pentru spirite sau un avans pentru creiere?

În orice putem vedea ceva pozitiv, crede Daniel.

”În contextul actual, partea pozitivă o reprezintă creșterea accelerată a digitalizării actului educational în adevăratul sens al cuvântului.

Din păcate, orice lucru care este forțat sau impus aduce cu sine și pierderi, mai ales pentru preșcolari.

Nu suntem pregătiți nici ca mindset, nici tehnic și nici legislativ pentru o trecere accelerată la online și asta prelungește mult momentele de incertitudine și, inevitabil, are un impact negativ asupra generațiilor curente”, spune acesta.

Pe termen scurt, ne va fi greu să realizăm care este efectiv impactul negativ, spune Daniel, iar pe termen lung este în responsabilitatea actorilor din educație să ia in calcul cum să arate experiențele educaționale care să compenseze orice urmare pe care o poate lăsa această pandemie.

”Fără dubii, va fi nevoie să punem și mai mult accent pe dezvoltare personală, relaționare și conectare inter-umană, deconectarea socială din prezent va lasă urme și va fi important să ne adaptăm la modul în care au evoluat lucrurile mult mai repede decât eram obișnuiți să o facem până acum”, mai spune el.

Foto: Silvia Bogdan

Povestea Școlii de Valori

Pentru a afla mai multe despre instituția care face multe dintre cele pe care ar trebui să le facă școala românească, am stat de vorbă mai aprofundat cu Silvia Bogdan, directoarea Școlii de Valori.

Aș vrea sa ne spuneți mai multe despre Școala de Valori. Cui vă adresați? Cine sunt tinerii care se pot înscrie la cursurile Școlii de Valori?  

Școala de Valori îi îndrumă pe tineri să-și descopere valorile și să-și antreneze potențialul, astfel încât să își dezvolte atitudini și comportamente prosociale și să fie pregătiți pentru viitorul mereu în schimbare.

Programele noastre abordează educația centrată pe valori. Filosofia noastră educațională presupune abordarea holistică a actului educațional.

Aceasta înseamnă că începem învățarea printr-un proces de curățenie, o dezvățare a convingerilor și comportamentelor disfuncționale, ca apoi să pornim de la o bază nouă și curată și să facem o reînvățare, prin care tinerii și profesorii descoperă noțiuni care să îi ajute să se dezvolte individual, dar și să lucreze în echipă. 

Misiunea noastră la scară mare vede o Românie transformată într-o societate centrată pe valori sănătoase.

Beneficiarii noștri principali sunt tineri cu vârste cuprinse între 13 și 18 ani, din mediul urban și rural, din pre-universitar, învățământ teorectic și profesional.

Lucrăm și cu copii mai mici, 7-12 ani, dar pe proiecte punctuale.

Totodată, ne adresăm tinerilor 18+ cu programe specifice care vizează auto-descoperirea, dar și pregătirea pentru etapa academică sau de carieră. 

Nu în ultimul rând, ne adresăm profesorilor din învățământul pre-universitar, pentru că suntem de părere că aceștia sunt oamenii care au impact intelectual și esențial asupra produsului intern brut al țării noastre. 

Prin intermediul programului „Adoptă un Liceu”, îndrumăm tinerii din învățământul profesional, filiera tehnologică, să țintească spre împlinire personală și profesională. Inspirăm tinerii să își descopere valorile și să își antreneze potențialul astfel încât să fie pregătiți pentru viitorul incert, aflat în continuă schimbare. 

Susţinem tinerii talentaţi, pasionaţi de ceea ce fac, și care își doresc să transforme realitatea ce îi înconjoară cu responsabilitate, determinare și dăruire. Pentru aceștia am creat programul „Excepţionalii”, care inspiră prin oameni-model, facilitează interacțiunea cu mediul de afaceri, promovează inovația socială, oferă sprijin pentru incluziune socială şi pune bazele comunităţii liderilor de mâine, preocupați de bunăstarea lor și a celorlalți. 

Creștem premizele angajabilității tinerilor prin crearea de oportunități ca urmare a participării în „Laboratorul de Cariere”, un program atractiv, care dezvoltă abilități și promite experiențe de învățare relevante, precum și „contactul cu viața reală profesională” din industriile partenerilor. 

Arcademia” este programul prin care îi spijinim pe dascăli în activitatea lor educațională prin expunerea la metode și tehnici de predare creativă, astfel încât aceștia să-și valorifice potențialul pedagogic. 

Ne dorim ca până în 2035 să avem o generație de profesori mai implicați în activitățile educaționale pentru viață, mai conștienți de calitățile pe care le au și mai pregătiți să lucreze vocațional cu toți elevii pe care-i au la clasă, pentru ca aceștia să obțină succesul în ariile potrivite abilităților, pasiunilor și dorințelor lor. 

În plus, la începutul anului viitor vom pune la dispoziția beneficiarilor noștri o platformă de e-learning (escoaladevalori.ro) prin intermediul căreia vom expune un portofoliu complet și actualizat la cerințele de educație modernă, personalizat pentru fiecare tip de beneficiar în parte. 

Pe scurt, programele noastre se adresează mai multor categorii de oameni, fiind susținute financiar, de obicei, de companii dornice să-și direcționeze resursele pentru a sprijini educația complementară. Totodată, căutăm să atragem finanțări din donații individuale, granturi naționale și europene care să ne permită să adresăm probleme educaționale concrete pentru a contribui la incluziunea școlară și socială. 

În același timp, căutăm să dezvoltăm programe personalizate pe care le punem, contra cost, la dispoziția tinerilor și adulților interesați să investească în propria educație. Cu alte cuvinte, programele noastre sunt auto-finanțate, iar efortul atragerii de resurse financiare este prima direcție strategică a organizației, mai ales în aceste vremuri dificile, care par să ofere și oportunități, nu doar bătăi de cap. 

Cum s-a născut acest proiect? 

Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală apărută în 2009, în urma unei idei îndrăznețe a mai multor tineri întreprinzători.

În 2010 organizația a fost înregistrată legal, când a început coagularea echipei în jurul proiectului pentru liceeni, denumit GROW.

Scopul acestui proiect era deschiderea orizonturilor personale ale adolescenților și echiparea lor cu abilități necesare într-o lume globalizată, multiculturală și deschisă la inovație, prin contactul cu traineri internaționali veniți aici de pe tot mapamondul. 

Cu acest proiect ne-am propus să instigăm la rebeliune intelectuală adolescenții români care învățau binișor, aveau planuri de viitor și erau conștienți că trebuie să decidă curând care le este traseul academic sau alegerea de carieră pe care urmează să o facă.

Am considerat că un program de dezvoltare poate face diferența în viața unor adolescenți aflați la cea mai contestată etapă de vârstă din viața unui om.

Astfel, ne-am direcționat programul către copiii buni, dar ascultați insuficient acasă și la școală, neimplicați activ în programe educaționale și proiecte extracuriculare, prin care să scoatem la iveală abilitățile practice pe care le au, să le suscităm dorința de implicare socială și să-i motivăm să se poziționeze mental față de reușita personală. 

Partea extraordinară cu acest proiect este faptul că, fiind un program de dezvoltare a abilităților pentru viață, care a favorizat creșterea competențelor de voluntariat și implicare comunitară (având o componentă de step up, în care tinerii din program implementau proiecte în comunitățile lor), GROW a fost inclus pe lista Universităților din UK ca fiind o activitate de referință pentru experiența de voluntariat a tinerilor din România care aplicau la studii academice acolo. Aceste Universități au considerat că Grow reprezintă un reper de educație alternativă care trebuie capitalizat. 

În cei 8 ani, până în 2018, am organizat 23 de ediții Grow. Anul acesta ne-am propus să relansăm programul într-o variantă mult îmbunătățită, conținutul educațional fiind centrat pe creșterea competenței de Leadership în context European.

Totodată, ne-am propus ca participanții atrași să fie nu doar adolescenți români, ci și dintre cei europeni.

Căci credem în puterea tinerilor de a-și transpune în realitate visurile mărețe, ideile despre umanitate și drumul în atingerea misiunii personale, prin schimb de valoare și lucrând colaborativ, multidisciplinar și multicultural.

Prima tabără GrowEdu (Grow 2.0) va fi organizată în primăvara anului 2021. 

Nu doar că așteptăm mai mulți adolescenți care să ne calce pracul virtual al programului, dar ne dorim ca tot mai mulți foști participanți GrowZavi, Alumni și traineri din edițiile anterioare să fie părtași la dezvoltarea unui program demn de Secolul 21, ancorat în realitatea hiper-digitalizată în care am pășit. 

Cum s-a dezvoltat proiectul de-a lungul anilor? 

Începând cu 2012, organizația și-a extins activitatea educațională, pe lângă proiectele sociale Grow și EuroEdu (actualul Excepționalii), dezvoltând și proiecte personalizate pentru companii aflate în căutare de tinere talente.

Astfel, scopul principal al multor proiecte ale organizației au vizat cercetarea caracteristicilor generaționale ale tinerilor, creșterea angajabilității liceenilor și studenților, precum și pregătirea lor pentru integrare organizațională și poziționare pe piața muncii. 

În 2018, organizația a trecut printr-o schimbare de leadership, când echipa respectivă a decis să se retragă.

Astfel, cu noua echipă am început un proces de regândire profundă a strategiei și restructurare a portofoliului educațional al organizației.

Poveștile tuturor oamenilor care au obținut succesul fac referire la creșterea mentală, dezvoltarea emoțională și îmbunătățirea stimei de sine a copilului care devine adolescent și apoi adult.

Această filosofie ne-a ajutat să decidem că cele mai importante schimbări pe care suntem datori să le punem în practică se leagă de învățarea continuă, pe tot parcursul vieții, pe trecerea de la o educație non-formală la educația centrată pe valori și nu în ultimul rând, pe efortul colaborativ cu alte ONG-uri și entități preocupate de educație. 

NU doar că am introdus, dar ne străduim să dezvoltăm un limbaj al valorilor care poate acționa ca o platformă pe care tinerii și profesorii noștri își dezvoltă și aprofundează înțelegerea problemelor legate de etică și moralitate.

Punem accentul pe dezvoltarea caracterului, personalității și spiritului, precum și pe civismul activ, creând astfel un limbaj al valorilor care dezvoltă inteligența emoțională, consolidează relațiile inter-umane, induce noțiunea de coeziune și incluziune socială și favorizează crearea unei culturi centrate pe principii sănătoase. 

Altfel spus, toate acestea contribuie pozitiv la lumea interioară a gândurilor, sentimentelor, senzațiilor și emoțiilor indivizilor care au parte de acest tip de educație, iar comunitatea pe care o facilitează devine mai reflexivă, agilă și armonioasă. 

Acum, călăuzim tinerii să învețe să devină creatorii propriilor lor vieți. Credem că în toate ”viitorurile” posibile, vor avea succes oamenii care își explorează potențialul și învață să se auto-depășească, colaborează cu celelalte generații și caută activ oportunități pentru a contribui la transformarea umanității în spiritul bunăstării generațiilor prezente și viitoare. 

Câți copii ați îndrumat de-a lungul timpului? Ați păstrat legătura cu ei? Ce cariere au ales la terminarea școlii?

Ne-au trecut pragul 65.422 tineri (elevi, studenți, adulți tineri) și 1.732 profesori din pre-universitar.

Am lucrat cu 832 unități de învățământ, din 60 de localități. Medici, ingineri, profesioniști în IT, serviciul public și juridic, economiști, psihoterapeuți, asistenți sociali, artiști, comunicatori etc.

Citește și: