”Educația este cea mai puternică armă pe care o poți folosi pentru a schimba lumea”
Nelson Mandela
Alexandru Ghiță este un antreprenor care și-a făcut un crez din vorbele lui Nelson Mandela și un țel din a schimba educația din România.
Și, pentru că nimeni nu a pregătit soluții pentru tinerii care ar vrea să studieze în străinătate, el a creat o întreagă infrastructură, de la consiliere până la programe prin care ei să-și poată susține financiar o astfel de experiență.
El le oferă tinerilor între 18.000 de euro (pentru programe de masterat) și 25.000 de euro (pentru programe de licență), bani care acoperă și taxele de școlarizare și cazarea, mesele, materialele educaționale, echipamentele IT, asigurările medicale, transportul, urgențele și orice alte cheltuieli neprevăzute. Banii pot fi returnați la finalul studiilor, după ce tânărul își găsește un job.
”Mi-ar plăcea ca tot mai mulți antreprenori și oameni de afaceri din România să conștientizeze acest lucru și să susțină, sub o formă sau alta, cât mai mult transformarea educației autohtone și să ajute tinerii să-și descopere și să-și maximizeze potențialul personal, pentru că modul în care ei se formează este definitoriu pentru societatea în care vom trăi”, spune Alexandru Ghiță fondator FINS și al grupului EDUCATIVA, într-un interviu acordat SpotMedia.ro
Grupul Educativa a ajutat zeci de mii de tineri sa plece la studii din 2005 incoace, iar din 2017 incoace, FINS a consiliat sute de tineri pentru plecarea la studii peste granite. Potrivit estimarilor, FINS va ajunge la cateva mii de finantari acordate in anii urmatori.
Pentru început aș vrea să ne vorbiți puțin despre dumneavoastră și experiența dumneavoastră profesională.
Sunt antreprenor de 20 de ani, absolvent al unui program de MBA la INSEAD și al unui program de licență la Academia de Studii Economice din București. De peste 15 ani dezvolt proiecte educaționale în România. Consider că aceasta este cea mai bună investiție pe care o poate face un om, o familie și o țară.
Am fondat și conduc EDUCATIVA – un grup de întreprinderi sociale în domeniul educațional, unde coordonez dezvoltarea proiectelor noi. În urmă cu trei ani am demarat, împreună cu partenera mea, Laura Gavrilă, o instituție financiară non-bancară - FINS IFN - prin intermediul căreia oferim tinerilor din Europa de Est finanțare pentru studii (taxe de școlarizare și alte cheltuieli necesare).
În paralel cu aceste proiecte, în ultimii ani m-am implicat în rol de co-fondator în mai multe proiecte educaționale din România, printre care:
- Entrepreneurship Academy – prima facultate de antreprenoriat din Romania, construită de oameni de afaceri, pentru a antrena viitoarele generații de antreprenori;
- Asociația pentru Valori în Educație, dezvoltatoare a Academiei de Leadership și Management Școlar - primul program de dezvoltare și creștere a abilităților de leadership și management dedicat directorilor de școli și grădinițe și co-fondatoare a EduNetworks - o alianță de parteneri din educație și business prin care susținem profesorii, directorii și părinții să transforme școlile din comunitățile lor.
- SuperTeach, un program educațional de voluntariat, dezvoltat în cadrul unui parteneriat între Romanian Business Leaders, Institutul Dezvoltării Personale și Grupul EDUCATIVA, care inspiră profesorii să educe noile generații în spiritul unei mentalități deschise, ajutând elevii să-și descopere pasiunile, să-și maximizeze potențialul și să-și dezvolte competențele cheie pentru a reuși să-și atingă țelurile în viață.
- Academia Europena pentru Asistenti Medicali – o facultate privată, construită în parteneriat între COVENTRY University din Marea Britanie, Grupul EDUCATIVA și Rețeaua de Sănătate REGINA MARIA, dedicată educării unei elite în domeniul asistenței medicale, competitivă la nivel european.
Când și cum s-a născut proiectul EDUCATIVA?
EDUCATIVA s-a lansat în 2005 și astăzi reunește un grup de întreprinderi sociale care dezvoltă proiecte educaționale ce oferă tinerilor români oportunități de dezvoltare personală și profesională.
Printre cele mai cunoscute proiecte ale grupului se numără RIUF – Romanian International University Fair – cel mai mare eveniment de studii internaționale din Europa Centrală și de Est, EDMUNDO – serviciu de consiliere gratuită pentru studii internaționale în top 3 în Europa, UNIVERSALIO și EDMERICA – servicii de consultanță educațională, ambele dedicate pentru admiterea la universități de top din Europa și SUA.
De-a lungul anilor, echipa EDUCATIVA a ajutat peste 20.000 de tineri să plece la studii în străinătate.
Statisticile arată că aproximativ 40% dintre studenții români aflați acum la studii în Marea Britanie au beneficiiat de sprijinul EDUCATIVA.
În 2017 ați creat FINS, o instituție non-bancară prin care îi ajutați pe tineri să obțină finanțare pentru studiile în străinătate. Spuneți-ne câte ceva despre aceasta inițiativă și ce v-a inspirat în acest nou proiect?
FINS a luat naștere în 2017, odată cu dorința de a ajuta tinerii să poată pleca la studii în străinătate, fără să fie blocați de principala problemă – cea a lipsei posibilităților financiare.
Studiile în străinătate sunt o opțiune extraordinară de dezvoltare personală și profesională pentru foarte mulți tineri din România.
Aproape 8.000 de absolvenți de liceu și de licență din România aleg, în fiecare an, calea studiului în străinătate. În același timp, sunt alte mii de tineri care nu pot fructifica această oportunitate din cauza lipsei resurselor financiare: anual, între 40-50% dintre cei ce sunt eligibili sau chiar acceptați pentru a studia în străinătate renunță la acest vis, pentru că nu au suficienți bani ca să-și acopere cheltuielile în perioada studiilor.
Acoperirea taxelor de școlarizare, care variază în funcție de țară, de programul de studiu, de universitate (privată sau de stat) și, mai ales, acoperirea costurilor aferente nivelului de trai (cazare, mese, materiale educaționale, echipamente IT, asigurări medicale, transport, urgențe, alte cheltuieli neprevăzute) – reprezintă suficiente motive din cauza cărora mulți aplicanți se gândesc de două ori înainte de a lua decizia dacă să plece sau nu.
În același timp, sectorul bancar nu înțelege specificul nevoilor și profilelor acestor tineri, astfel încât până la lansarea FINS nu existau în Romania produse care să răspundă cu adevărat cerințelor și particularităților acestor tineri.
Această situație ne-a determinat să lansăm o organizație care să vină în sprijinul tinerilor români cu soluții adecvate pentru natura provocarilor financiare și ale contextelor de viață specifice studenților.
În ultimul an, FINS a primit peste 2.000 de cereri de informații despre programele de finanțare pentru studii de licență și de masterat.
Care sunt condițiile pe care trebuie să le îndeplinească tinerii pentru a primi acest credit?
Noi oferim soluții de creditare de până la 25.000 de euro în cazul programelor de licență, respectiv 18.000 de euro în cazul programelor de masterat.
Procesul de aplicare este unul facil: presupune furnizarea de informații si încărcarea unor documente în formularul de aplicație online, etapa urmata de susținerea unui interviu.
În evaluarea aplicațiilor luăm în calcul profilul universității și al programului de studii la care vor merge aplicanții, rezultatele academice și profesionale pe care aceștia le-au avut până la momentul aplicației, recomandări, diverse verificări etc.
Cele mai importante avantaje ale soluțiilor oferite de FINS:
- Studenții primesc consultanță financiară personalizată pentru o planificare bugetară corectă;
- Aplicanții nu trebuie să aibă un istoric de venituri și nu au nevoie de niciun fel de garanții imobiliare;
- Evaluarea de risc și decizia de finanțare se bazează pe analiza profilului academic și profesional al aplicantului;
- Soluțiile de finanțare permit utilizarea banilor, atât pentru acoperirea taxelor de școlarizare, cât mai ales pentru cheltuielile necesare traiului în țara respectivă: cazare, mese, cărți, echipamente IT, asigurări medicale, transport, urgențe și alte cheltuieli neprevăzute;
- Rambursarea sumelor împrumutateîncepe după o perioadă de grație de 6-12 luni, după finalizarea studiilor (timp în care absolvenții au timp să-și găsească joburi) și este structurată pe o perioadă între 5-10 ani, astfel încât să impacteze cât mai puțin veniturile tinerilor in primii ani de muncă dupa absolvire.
De altfel, singura condiție pe care trebuie să o îndeplinească aplicantul este aceea de a nu figura ca restanțier la plata unor împrumuturi către alte instituții financiare.
Studenții nu sunt obligați să se întoarcă neapărat în țară, după terminarea studiilor. Firește că ne-ar bucura să știm că aceștia revin în România cu know-how și experiența acumulată în universitățile peste hotare, dar aceasta nu reprezintă o condiție de acordare a finanțării.
Însă pe aceia care decid să se întoarcă în România ii vom ajuta cu consiliere și asistență pentru identificarea celor mai bune oportunități profesionale în domeniul în care s-au specializat.
V-ați dedicat ani întregi pentru a le oferi tinerilor români acces la o mai bună educație. Ce v-a determinat să alegeți acest drum?
Traiectul meu personal a fost influențat în special de experiențele educaționale din diverse forme, amintind doar cateva: programul de dezbateri din liceu, programul de MBA de la INSEAD, programul Young Leaders al Institutului Aspen România.
Cred foarte mult în rolul transformator al educației, la nivel individual fiind cel mai important mecanism de mobilitate socio-economică și la nivel de comunitate fiind cel mai important generator de civilizație, prosperitate, bună vecinatate, bună guvernare, calitate a vieții etc.
După cum spunea Nelson Mandela, educația este cea mai puternică armă pe care o poți folosi pentru a schimba lumea.
Acesta este crezul care stă la baza tuturor proiectelor în care investesc energie și resurse financiare.
Mi-ar plăcea ca tot mai mulți antreprenori și oameni de afaceri din România să conștientizeze acest lucru și să susțină, sub o formă sau alta, cât mai mult transformarea educației autohtone și să ajute tinerii să-și descopere și să-și maximizeze potențialul personal, pentru ca modul în care ei se formează este definitoriu pentru societatea în care vom trăi.
Ați observat o tendință de orientare a tinerilor spre studiile în străinătate? Cum s-au schimbat lucrurile în ultimii ani?
Interesul tinerilor români pentru studii în străinătate a fost în continuă creștere în ultimii 10 ani, fie că vorbim despre programe de licență ori de masterat.
Ca atare, potrivit datelor UNESCO, România ocupă un loc fruntaș în clasamentul ţărilor UE cu cei mai mulţi studenţi internaționali – suntem pe locul cinci in Europa.
Dacă în urmă cu 10 ani erau 28.000 de români la studii în străinătate, în 2020 numărul lor a ajuns la aproximativ 37.000 de studenți (pentru programe de licență, masterat și doctorat).
De ce credeți că pleacă tinerii români să studieze la universitățile din Europa? Care sunt cele mai căutate universități?
Programele de educație axate pe student, posibilitățile crescute de angajare după terminarea studiilor, dar și experiența profesională căpătată încă de pe băncile facultăților sunt principalele avantaje care ajung să-i convingă pe tineri să-și dorească să trăiască experiența studiilor în străinătate.
Dincolo de acestea, în procesul de maturizare contează enorm experiența individuală de gestionare/gospodărire pe cont propriu, într-o cultură nouă, străină, alături de provocările aferente imersiei și relaționării cu grupuri foarte diverse de tineri talentați din toate colțurile lumii.
Cei mai mulți tineri aplică, în general, pentru universități din Marea Britanie, Italia, Franța, Danemarca sau Olanda, pentru programe cu profil economic, tehnic sau umanist.
Ne aflăm, însă, într-o perioadă de incertitudine. Vor mai putea pleca tinerii să studieze în Europa în următorul an? Cum v-ați propus să gestionați noua situație?
Contextul pandemic dificil, restricțiile sanitare și evenimentele politice influențează atât condițiile de studiu, cât și condițiile de finanțare.
Spre exemplu, din cauza Brexit-ului, Marea Britanie – cea mai căutată destinație de studiu în rândul tinerilor români – nu va mai oferi, începând cu anul viitor, sistemul de împrumuturi guvernamentale pentru studiile studenților europeni, iar numărul celor care își vor mai permite să plece la studii în UK se va diminua considerabil, din motive financiare.
Dincolo de asta, noi menținem constant legătura cu universitățile europene, iar acestea au diverse planuri pentru redeschiderea campusurilor începând din toamnă și desfășurarea cvasi-normală a cursurilor – cu rezerva alternării cu moduri hibrid de organizare sau 100% online, în cazul în care situația medicală se înrăutățeste.
În ciuda provocărilor create de actualul context, tinerii români continuă să fie interesați să plece la studii în străinătate. O parte dintre studenții care erau interesați de Marea Britanie se vor orienta spre alte destinații din Europa.
În plus, vedem că este în creștere interesul universităților din străinatate pentru a dezvolta programe localizate în România, care pe termen mediu și lung vor oferi o paletă mai largă de opțiuni tinerilor.
Ținând cont de toate aceste evoluții, FINS va dezvolta și mai mult gama de soluții financiare dedicate susținerii accesului tinerilor români la cele mai bune programe educaționale.
Ce planuri mai aveți pentru tinerii din România?
În ceea ce privește dezvoltarea programului FINS, ne propunem să finanțăm, anual, cât mai mulți studenți, contribuind în acest mod la educația și formarea acestora, la îndeplinirea visurilor lor profesionale.
Planurile noastre pe termen mediu și lung includ:
- diversificarea tipului de soluții financiare prin lansarea unor programe pilot de tip ISA (Income Sharing Agreement);
- reducerea costului aferent soluțiilor financiare oferite de FINS prin accesarea unor finanțări cu condiții tot mai bune;
- extinderea eligibilității instituțiilor educaționale prin includerea mai multor universități/ facultăți pentru care este o prioritate clară succesul profesional al absolvenților lor.
Citește și: