Au trecut aproape 2 luni de la momentul în care STB SA a anunțat că va fi mai curat în autobuzele, troleibuzele și tramvaiele din București pentru că de salubrizarea lor se vor ocupa, în premieră, firme specializate.
Din păcate – deși firmele s-au apucat de treabă – în multe mijloace de transport e încă mizerie. De fapt – cel puțin pe traseul ales de spotmedia.ro – am întâlnit puține autobuze, troleibuze și tramvaie în care era curat.
E semn clar că STB mai are încă foarte multe de pus la punct până le va putea oferi bucureștenilor curățenia promisă.
Am plecat luni dimineață, înainte de ora 7:00, din Sectorul 1 și am circulat, cu autobuze, troleibuze și tramvaie prin aproape toate celelalte sectoarele ale Capitalei.
N-am ales nici cele mai aglomerate, nici cele mai puțin frecventate rute. Am vrut doar să vedem în ce condiții circulă un bucureștean nevoit să se tot ducă de colo-dincolo, cu transportul în comun de suprafață din București.
Ne-am uitat – în fiecare mijloc de transport cu care am călătorit - la cât de curate sunt: scaunele, mânerele de susținere pentru călători, geamurile, ramele geamurilor (pe care le putem atinge cu cotul sau antebrațul – n.red.), dar și podelele și alte elemente de la interior.
Iată ce am constatat, în cele câteva ore de călătorie, la început să săptămână.
Cu un troleibuz vechi de 20 de ani, din Pajura până la Gara de Nord
Toate troleibuzele din București sunt vechi.
Luni dimineață, am circulat – de la capătul situat în Cartierul Pajura al Traseului 86 până la Gara de Nord - cu un troleibuz model Astra Ikarus 145. Acest tip de troleibuz a fost adus la București între anii 1997 – 2002, adică în urmă cu cel puțin două decenii.
Dar faptul că troleibuzul e vechi nu înseamnă că el trebuie să fie murdar.
Luni, înainte de ora 7:00, scaunele din plastic par curățate recent. Se mai văd urme de graffiti, dar vagi, semn că, totuși, cineva a încercat să șteargă măzgăleala.
Văzut de aproape, sistemul de susținere al scaunului, pe care oricine în poate atinge, e unsuros și nu pare igienizat de curând. În jurul scaunului de vede ceea ce probabil a fost gumă de mestecat aruncată pe care nimeni n-a mai curățat-o.
Barele de susținere par murdare în câteva locuri. Totuși, barele de sus, pe care de regulă le folosesc pasagerii ca sprijin, sunt destul de curate și încă nu s-au exfoliat (după ce sare vopseaua, e aproape imposibil să îți mai dai seama dacă bara e curată sau nu - n.red.)
Pe ramele de jos ale geamurilor se văd zgârieturi de la instrumentele cu care s-a făcut curățenie.
Din păcate, n-a fost suficient. Cel mai probabil de la praf și condens s-a creat pe rama geamului un fel de noroi. E suficient să atingi cu cotul din neatenție ramele ca să îți pătezi hainele și să te duci acasă murdar.
Pe podea se văd câteva pete negre, lipicioase. Tot gumă de mestecat, probabil.
Ușile troleibuzului sunt murdare, cu rame pe care s-a întins ceva. Poate noroi, poate ulei, poate orice altceva.
Pe geamurile laterale ale mașinii au rămas dâre.
Se vede că tavanul a fost spălat. Din păcate, n-a ieșit curat. Poate că de la graffiti sau din cine știe ce altă cauză, panourile arată ca și cum ar fi fost mai degrabă mânjite cu ceva.
Și există mai multe spații din troleibuz, chiar lângă scaune, despre care nici nu prea îți pasă dacă au fost sau nu curățate, pentru că oricum nu îți vine să le atingi.
Am coborât din troleibuz la Stația Polizu și am făcut câțiva pași până în vecinătatea Gării de Nord. Acolo ne-am urcat într-un autobuz Mercedes Citaro.
În autobuzul Mercedes Citaro Hibrid, până în Piața Unirii
Autobuzele Citaro sunt cele mai noi din București, cumpărate de Firea și scoase pe traseu în 2020 – 2021.
Am circulat cu unul dintre ele pe Traseul 123 de lângă Gara de Nord până la Piața Unirii.
E un autobuz curat. Scaunele sunt acoperite cu un soi de catifea verde care arată bine.
Există mânere din plastic pentru 30 de pasageri care stau în picioare. Toate sunt curate.
Din tot autobuzul, am descoperit vreo două porțiuni de lângă scaune pe are pare că s-a scurs ceva ce n-a fost încă spălat.
Dar restul podelei din autobuz e curată. Ramele geamurilor - dar și geamurile - au fost, de asemenea, șterse. Plafonul este și el curat, nu mânjit, ca la troleibuz.
Tramvaiul 32, care duce spre Ferentari, e cel mai murdar în care m-am urcat
De la Piața Unirii, am luat tramvaiul pe Traseul 32, spre Ferentari. E un model vechi, fabricat în urmă cu zeci de ani.
Încă de la urcare, în spatele cabinei vatmanului, totul arată mizer. Tramvaiul e murdar la interior, cu nenumărate gume de mestecat consumate și lipite pe podea. Și e plin de praf, cu toate că mulți pasageri nu sunt. Până și luminatorul din plafon e murdar.
Prin vagon, pe unele porțiuni de podea, sunt mai multe straturi de gumă de mestecat. În timp, s-a înnegrit, iar acum arată dezgustător, ca o crustă care crapă.
Scaunele par spălate. N-au reușit cei de la curățenie să le scoată față, dar măcar se vede că s-au străduit. Din păcate, tot nu-ți prea vine să te așezi.
Dacă, totuși, te încumeți și iei loc, îți dai seama că doar unele dintre grilele radiatoarelor (sau ce alte dispozitive or fi) sunt curățate. Altele sunt pline de rugină și, pe alocuri, acoperite de un strat de slin.
Iar pe ramele geamurilor – unde călătorii riscă să ajungă cu mâna – s-a depus un strat lipicios de praf.
De pe unele dintre geamurile tramvaiului s-au dezlipit afișe, probabil. Cert este că acum au rămas doar niște dâre lipicioase de adeziv.
Cale întoarsă, cu tramvaiul 23. Aceeași mizerie
N-am mers cu tramvaiul tocmai până în Ferentari, ci ne-am oprit lângă Liberty Mall. Ca să facem cale întoarsă spre centru, am călătorit cu un alt tramvai, pe Linia 23. Mizerabil, ca și cel de pe Linia 32.
Nu știm dacă sau când a fost curățată podeaua, ultima oară. Nu pare curată.
Se vede că cineva a încercat să curețe scaunele. Cu toate astea, nu arată curate, ci mânjite.
Ușile de urcare și coborâre, cu tot cu mecanismele lor, arată mizerabil.
În spatele tramvaiului, lângă un geam de pe care graffiti-ul nu s-a luat de tot, cineva a lăsat o sticlă goală de vodcă lângă 3 muște care și-au pierdut viața la bord.
N-o să vorbim prea mult despre starea avansată de degradare a vagoanelor, din cauză că momentan ne referim doar la curățenie. Cu toate astea, în unele cazuri, degradarea creează și probleme de salubrizare.
Spre exemplu, un colț de tramvai pe care-l mănâncă rugina e, cu siguranță, mai greu de curățat.
Cu un autobuz mai vechi, apoi iar cu tramvaiul. Încheiem călătoria cu un Otokar
De la Piața Unirii, am mers pe Linia 104 cu un autobuz Mercedes de generație mai veche. Au fost vremuri când aceste autobuze erau mult mai murdare decât sunt astăzi. Dar nici acum nu strălucesc de curățenie.
Pe mânerele de susținere a început să de depună un strat de jeg maroniu.
Iar podeaua e pătată cu ceva maroniu pe care se adună praful. Nu pare spălată chiar de curând.
Pe Șoseaua Mihai Bravu, am luat un tramvai pe Traseul 1, ca să vedem în ce condiții se circulă circulă pe unul dintre cele mai aglomerate trasee din Capitală.
Am urcat în primul tramvai care a venit în stație, un tramvai Bucur LF, fabricat la București, la URAC (unitate care aparține STB).
E aglomerat, dar curat. Scaunele, mânerele de susținere și geamurile au fost curățerte recent, cu simț de răspundere.
Podeaua începea să se umple de praf. Dar asta e, probabil, normal, la mijlocul zilei, mai ales că e aglomerație.
Pe ramele geamurilor, însă, nici urmă de praf sau de noroi.
În cele din urmă, am coborât lângă Piața Obor și, din preajmă, am urcat într-un Otokar de pe traseul 335, care ne-a adus înapoi în nordul Capitalei.
Și în acest autobuz era aglomerație, iar podeaua începea să se umple de praf. Dar nu erau pete care să indice că podeaua n-ar fi fost spălată suficient.
Mânerele de susținere sunt curate, iar scaunele, la fel. Nici în diverse alte spații care pot fi folosite pentru depozitare nu e praf.
Geamurile și ramele sunt, de asemenea, curate. Spre deosebire de troleibuze, de autobuzele mai vechi și de tramvaiele care duc în sudul Capitalei, aici se vede că se face curățenie.
Problema este că, deși STB a contractat de aproape 2 luni prin încredințare directă 4 firme pentru curățenie, mulți bucureșteni sunt, în continuare, nevoiți să circule în condiții mizere.
La solicitarea Spotmedia.ro, STB a anunțat că a dat amenzi firmelor care nu și-au îndeplinit sarcinile din contract și că va monitoriza și plățile, astfel încât să nu fie achitate serviciile neconforme.
Între timp, noi vom continua să monitorizăm situația curățeniei în autobuzele, troleibuzele și tramvaiele din București.
Dacă vă urcați într-un mijloc de transport în comun din București care este murdar, nu ezitați să faceți fotografii și să le trimiteți pe adresa redacția@spotmedia.ro. Vom încerca să stabilim cauza fiecărei probleme și vom reveni cu detalii până când vom avea, în sfârșit, un transport în comun curat, în Capitală.