STB SA a anunțat că a semnat contracte în valoare de circa 11 milioane de lei cu 3 firme care vor face curățenie în autobuze, troleibuze și tramvaie, în următoarea jumătate de an.
Directorul general al STB SA, Adrian Criț, a declarat încă din luna martie – într-un interviu acordat spotmedia.ro – că ia în calcul externalizarea serviciilor de curățenie a autobuzelor, troleibuzelor și tramvaielor.
Motivul: cei circa 150 de angajați care se ocupau de curățenie nu s-au lăsat convinși să lucreze performant, așa cum o fac salariații din mediul privat.
Ulterior, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) a oprit 80 de autobuze și tramvaie murdare să iasă pe traseu.
Iar pe 10 mai, Adrian Criț a precizat pentru publicația Club Feroviar că va externaliza toate operațiunile de curățenie în mijloacele de transport în comun. Și că în două săptămâni de la acea dată urmau să se finalizeze și licitațiile pentru selectarea firmelor care să se ocupe de curățenie.
Cum n-am găsit nicio licitație în Sicap, l-am întrebat pe Adrian Criț despre ce tip de proceduri este vorba.
La jumătatea lunii mai, acesta a precizat că este vorba despre proceduri de tip „negociere fără publicare” și că toate datele procedurilor vor fi publicate ulterior încheierii acestora.
În cele din urmă, în dimineața zilei de 20 iunie, pe pagina pe Facebook a STB SA a apărut o postare prin care societatea de transport anunța că a externalizat deja serviciile de curățenie.
„Aceștia (operatorii privați – n.red.) își vor desfășura activitatea în cadrul tuturor unităților de exploatare, respectiv în cele 11 depouri (Victoria, Bucureștii Noi, Dudești, Alexandria, Colentina, Giurgiu, Titan, Militari, Vatra Luminoasă, Berceni, Bujoreni) și 8 autobaze (Alexandria, Ferentari, Militari, Nordului, Floreasca, Titan, Obregia, Giurgiului).
Mijloacele de transport ale STB S.A. vor beneficia de un program complex de salubrizare, ce presupune efectuarea a trei tipuri de operații de întreținere după cum urmează:
- Tip 1: Igienizare zilnică la retragerea vehiculelor în autobază/depou;
- Tip 2: Spălare/igienizare la 10 zile sau la comanda unității beneficiare
- Tip 3: Spălare/igienizare la comanda unității, înainte de a intra în hala de întreținere pentru executarea reviziilor tehnice sau ori de câte ori este necesar”, se arată în postarea de pe pagina de Facebook a STB SA.
Societatea n-a menționat nimic în respectiva postare nici despre costurile externalizării serviciilor de curățenie, și nici despre firmele cărora le-a încredințat aceste contracte, în urma negocierii fără publicare.
4 firme cu contracte de peste 11 milioane de lei
La solicitarea Spotmedia.ro, STB SA a transmis că a încheiat contracte cu 3 firme. Iată care sunt și care este valoarea fiecărui contract:
- Libro Events SRL - Leo Business Consulting SRL are cel mai mare contract, în valoare de 5.685.318 lei, plus TVA
- Romprest Servicii Integrate SRL a încheiat cu STB SA un contact în baza căruia va încasa cel mult 4.542.534 lei, plus TVA
- BMF Total Serv SRL are un contract de 824.931 lei plus TVA
Contactat de spotmedia.ro, directorul general al STB SA Adrian Criț a precizat:
„Este vorba de servicii pe care le-am achiziționat pentru jumătate de an. Este un proiect pilot. În funcție de cum vor funcționa lucrurile acum, am putea lua decizia de a extinde perioada de externalizare a curățeniei pentru încă 4 ani.
Cei circa 150 de angajați ai STB SA care se ocupau de curățenie vor fi mutați la curățenie la capete de linie și – în cazul celor care vor avea capacitatea – la activitate de control.
Vor lucra doar angajații privați. Vor folosi stațiile noastre de spălare, pe care la final de contract trebuie să ni le predea în starea în care le-au primit. În rest, vor veni cu propriile substanțe de curățat și cu utilajele proprii. Printre ele, aspiratoare.
Pentru că prin ceea ce am solicitat, vrem să schimbăm fluxul de operațiuni. Adică modul în care se face curățenie. Spre exemplu, așa-numitului 'măturat umed' va fi înlocuit de aspirare”, a precizat Adrian Criț.
Cine deține firmele care vor face curățenie în autobuze, troleibuze și tramvaie
Libro Events SRL este o societate înființată în 2009. Potrivit portalului cu informații de business listăfirme.ro, acționar, administrator și beneficiar real al acestei firme este Neagu Mihaela Elena.
Firma se ocupă cu operațiuni de curățenie. A raportat, în cursul anului trecut, un număr mediu de 435 de salariați, o cifră de afaceri de 34.138.178 lei și un profit de 716.965 lei.
Potrivit mențiunilor din Monitorul Oficial, în 2016 Neagu Mihaela Elena a fost acționar la Akyle Security SRL. Potrivit unei investigații Rise Project, 3 dintre cei 4 asociați de la acest moment ai acestei firme au avut de-a face cu achiziții de materiale sanitare la suprapreț, în timpul pandemiei.
Firma a încercat să obțină și un contract de pază pentru marile parcuri ale Capitalei, la o licitație lansată de ALPAB ce ulterior a fost însă anulată.
Până în septembrie 2020, Neagu Mihaela Elena a fost administrator la compania Best Achiziții SRL, o firmă de la care Administrația Spitalelor și Serviciilor Medicale din București (ASSMB), dar și Poliția Locală a Sectorului 1 au făcut achiziții importante, în timpul pandemiei.
În august 2020, când primar general al Capitalei încă era Gabriela Firea, Ludovic Orban - pe atunci premier, președinte al PNL și susținător al lui Nicușor Dan - numea Best Achiziții SRL „firma abonată la rețeaua primăriei (Capitalei -n.red.)” și o acuza că blochează statul să cumpere măști pentru persoane defavorizate.
Cealaltă firmă din această asociere este Leo Business Consulting SRL. A fost înființată în 2004 și este deținută și administrată de Cornelia Daniela Popescu. Are ca principal obiect de activitate închirierea de mașini pentru transport în regim de taxi și a raportat în 2021, la Finanțe, un număr mediu de 5 angajați, o cifră de afaceri de 843.906 lei și profit de 180.011 lei.
Romprest Servicii Integrate SRL este deținută de Romprest Service SA (firma care are delegat serviciul de salubrizare din Sectorul 1). Beneficiarii reali sunt - potrivit listăfirme.ro - Mihai Andrei Drăcea și Alina Maria Antonescu. Iar administrator este Theodor Constatin Grecu.
Firma a fost înființată în 2009. Iar pentru 2021 a raportat un număr mediu de 517 angajați, cifră de afaceri de 29.481.901 lei și profit de 1.050.929 lei.
Reamintim că firma Romprest se ocupă cu salubrizarea Sectorului 1, în baza unui contract de delegare de gestiune. Încă de la începutul mandatului, Clotilde Armand a acuzat firma că „umflă” prețurile pentru salubrizare și a refuzat să plătească parte dintre facturi. Armand a acuzat Romprest de „șantaj în stil mafiot”.
Au urmat mai multe procese - unele, încă pe rol - iar salubrizarea în Sectorul 1 se face în baza unor protocoale încheiate între Primăria Sectorului 1 și Romprest. Primăria condusă de Clotilde Armand îi solicită companiei să facă mai rar curățenie, ca să încaseze mai puțini bani.
În cele din urmă, BMF Total Serv SRL - care a primit cel mai mic contract pentru curățenie în autobuze și tramvaie - a fost înființată în 2009. Este deținută de Constantin și Cătălina Tomescu, potrivit portalului de business listăfirme.ro.
Firma a raportat în 2021 un număr mediu de 18 angajați, o cifră de afaceri de 86.352.864 lei și profit de 7.175.212 lei.
Directorul adjunct al Romprest: O să fie la fel de curat ca la metrou!
Directorul adjunct al Romprest, Bogdan Adimi, a confirmat pentru spotmedia.ro că societatea a câștigat un contract pentru curățenie în parte dintre mijloacele de transport în comun.
„Nu știu să vă spun la acest moment traseele pe care vom lucra. Ceea ce vă pot spune este că, în mijloacele de transport în comun în care vom face noi curățenie va fi ca în metrou.
Și o spun, repet, fără să știu acum pe ce trasee circulă mijloacele de transport în care vom face curățenie. Dacă într-un autobuz faci curat cum trebuie, curat rămâne, indiferent ce se întâmplă în cursul zilei, la interior.
Vom prelua și parte din personalul care a făcut curat până acum”, a precizat directorul adjunct al Romprest pentru spotmedia.ro.