Nicușor Dan face referendum care să decidă dacă CSM rămâne sau „pleacă de urgență”. Luni, la Cotroceni, doar discuții publice cu magistrații. Cei care nu vor să se expună, reprogramați (Video)

Nicușor Dan face referendum care să decidă dacă CSM rămâne sau „pleacă de urgență”. Luni, la Cotroceni, doar discuții publice cu magistrații. Cei care nu vor să se expună, reprogramați (Video)
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Circa 2.000 de pagini cu sesizări au fost primite de la magistrați la Palatul Cotroceni, dar cei care au vrut să vină la discuții cu președintele Nicușor Dan au fost foarte puțini, nu mai mult de 40. Mai mult, unii dintre ei se tem să se întâlnească public, existând și unele indicii că ar fi primit mesaje de influențare și intimidare.

În ce privește subiectul sesizărilor primite, sunt propuneri foarte despre cum să se flexibilizeze anumite procese din justiție, dar și acuzații la adresa CSM, a ICCJ și a Inspecției Judiciare, privind modul discreționar în care aceste instituții iau deciziile de promovare, delegare etc a magistraților. O sinteză a acestor sesizări va fi furnizată duminică de Administrația Prezidențială.

„În esență, concluzia acestor sesizări este că există o categorie de magistrați - membri ai CSM, conduceri ale instanțelor - care nu acționează în interes public, ci în interesul unui grup pe care îl constituie și că activitatea profesională a magistratului este dependentă de acțiunea de multe ori discreționară a acestui grup de persoane”, a spus președintele Nicușor Dan, duminică, într-o conferință de presă.

În urma sesizărilor primite, Nicușor Dan a anunțat că a decis ca luni, de la ora 10:00, să aibă loc o discuție publică, cu cei care își asumă să transmită public un mesaj, iar toate discuțiile private, în regim de confidențialitate, vor fi reprogramate.

Mai mult, Nicușor Dan a stabilit un set de măsuri care ar trebui luate pe termen scurt - de exemplu, cum se fac promovările, să fie un criteriu obiectiv, cine ar trebui să facă parte din colegiile de conducere ale instanțelor, modul în care se fac delegări, astfel încât posibilitatea de atitudine discreționară să fie mult redusă.

În plus, deoarece consideră că situația este una gravă, președintele va iniția în ianuarie, imediat după sărbători, un referendum în cadrul corpului magistraților, cu o singură întrebare: CSM acționează în interes public sau acționează în interesul unui grup din sistemul judiciar?

Dacă răspunsul majoritar este că CSM nu acționează în interes public, „atunci CSM va pleca de urgență”, și-a încheiat președintele Nicușor Dan declarația de presă.

🟢 LIVE Declarație de presă pe tema problemelor reclamate de magistrați în sistemul juridic

Declarațiile făcute de Nicușor Dan

- în primul rând, e 21 decembrie astăzi și vreau să transmit recunoștința pentru cei care au ieșit să protesteze la Revoluția din 1989 și în special pentru cei care și-au dat viața pentru asta.

-Trei chestiuni despre justiție. Prima: au fost extrem de puțini magistrați care și-au exprimat intenția să vină la discuții - cam 20 de magistrați individuali și cam 20 de magistrați în numele unor asociații - față de circa 1.000 de persoane care au semnat scrisoarea pe care o cunoașteți.

- Și s-au întâmplat fel de fel de lucruri în aceste zile, pe care colegii mei care au fost în contact cu acești magistrați le-au perceput. În mod neobișnuit, în anumite instituții s-au organizat ședințe, luni, 22 decembrie. Au existat mesaje de influențare, intimidare.

-Apoi, multă lume din cei care ne-au scris au solicitat să ne întâlnim, dar nu în 22 decembrie, pentru că există o teamă ca participarea la o astfel de întâlnire să aibă repercusiuni. Am ajuns chiar la propuneri nepotrivite cu importanța - să vină pe rând, să stea în diferite săli pe aici ca să nu se intersecteze sau colegi de ai mei să îi preia din benzinării din București ca să nu se vadă că intră în Palatul Cotroceni.

-Totuși, e o chestiune serioasă, nu vorbim de rețele de trafic de persoane sau știu eu ce, ci vorbim de a treia putere în statul ăsta.

-Prin urmare, am decis că mâine, la ora 10:00, vom face o discuție publică, cu cei care își asumă să transmită public un mesaj, iar toate discuțiile private, în regim de confidențialitate, vor fi reprogramate. Toți cei care solicită o întâlnire în regim de confidențialitate cu noi o vor avea, dar nu mâine.

-Dacă mâine se vor face orice fel de acuze care să vizeze pe cineva din sistem, va exista o altă întâlnire publică, în care persoanele vizate să poată să își exprime opinia, apărarea, față de acuzele care sunt aduse.

-De asemenea, există opinia că actuala situație din sistemul de justiție este un răspuns la abuzuri care s-au petrecut în urmă cu 10-15 ani. Oricine vrea să spună aici, în mod public, lucruri despre respectivele abuzuri este binevenit s-o facă.

-A doua chestiune, am adus aici în mod integral toate mesajele pe care le-am primit de la magistrați - sunt cam 2.000 de pagini, eu am apucat să citesc cam două treimi, colegii mei au citit tot și au făcut și un material de sinteză pe care o să vi-l comunicăm.

-Mulțumesc tuturor celor care ne-au scris, pentru că este un gest de responsabilitate față de situația din justiție. Sunt mai multe tipuri de chestiuni: propuneri foarte interesante despre cum să se flexibilizeze anumite procese din justiție. De exemplu, scrie un procuror, că pentru infracțiuni cu pedeapsă redusă, în care cel inculpat mărturisește și regretă faptele, în loc ca procedura să dureze trei zile, ea nu poate să dureze mai puțin de șase luni și asta încarcă activitatea și a parchetelor, și a instanțelor. Sunt foarte multe astfel de propuneri.

-După aceea sunt sesizate chestiuni - nu sunt fapte, ci sesizări, a căror veridicitate trebuie constatată pe bază de probe și a unui proces care poate să dureze. Dar sunt semnalate chestiuni foarte grave cu privire la sistemul de justiție. O să găsiți în acest material de sinteză cele mai importante acuze la adresa sistemului.

-În primul rând faptul că în cadrul conducerii instanțelor, rolul președintelui este decisiv și în felul acesta, puterea șefilor instanțelor este foarte mare. Prin această putere este influențat modul de promovare la instanțele superioare, inclusiv ni se sesizează cazuri în care sunt oameni în sistem care nu promovează fiindcă au avut opinii critice fie la adresa CSM, fie față de conducerea instanței.

-Aceeași chestiune cu privire la delegare și detașare, în care se semnalează că este o măsură arbitrară, inclusiv cazuri în care se deleagă încrucișat de la un tribunal la alt tribunal în raza aceleiași curți de apel.

-Ni se semnalează și o atitudine discreționară a Inspecției Judiciare.

-În esență, concluzia acestor sesizări este că există o categorie de magistrați - membri ai CSM, conduceri ale instanțelor - care nu acționează în interes public, ci în interesul unui grup pe care îl constituie și că activitatea profesională a magistratului este dependentă de acțiunea de multe ori discreționară a acestui grup de persoane.

-Asta spune cu subiect și predicat că inclusiv promovările la ICCJ s-au făcut pe criterii de obediență față de acest grup care conduce sistemul de justiție și nu pe criterii de profesionalism. Cu atât mai mult cu cât legea din 2022 a scos proba scrisă la promovări, inclusiv la Înalta Curte.

-Și aici sunt două tipuri de probleme - care vin din lege și în opinia mea, dacă vrem să discutăm pe legile Justiției, va fi o discuție lungă, dar pe termen scurt trebuie să ne concentrăm pe acele chestiuni care sunt recurente - cum se fac promovările, dacă trebuie să fie un criteriu obiectiv, eu aș zice că da, cine ar trebui să facă parte din colegiile de conducere ale instanțelor - toată lumea spune în seiszări că trebuie aleși de colegii lor, nu impuși. Și modul în care se fac delegări, detașări să fie cât mai precis formulat, astfel încât posibilitatea de atitudine discreționară să fie mult redusă. Eu cred că acestea, poate în plus una, două, sunt chestiunile legislative pe care trebuie să ne concentrăm în perioada imediat următoare.

-Și ultimul lucru - sunt acuzații, sesizări și ca să facem verificări pentru cele sesizate, o să ia mult timp. Dar cred că situația în care suntem este gravă, pentru că există această suspiciune față de integritatea din sistemul judiciar. De aceea, voi iniția în ianuarie, imediat după sărbători, un referendum în cadrul corpului magistraților, cu o singură întrebare: CSM acționează în interes public sau acționează în interesul unui grup din sistemul judiciar?

-Și dacă, magistrații - în ansamblul lor - vor spune că CSM acționează în interes public, vom continua discuțiile legislativ și tot ce am spus mai devreme. Dar dacă magistrații, în majoritatea lor, vor spune că CSM nu reprezintă interesul public și interesul breslei, atunci CSM va pleca de urgență.

Context

Declarațiile președintelui vin în contextul intensificării dezbaterii publice privind funcționarea Justiției, declanșată după apariția documentarului realizat de Recorder, care a generat reacții ample în interiorul sistemului judiciar. Ulterior, un document semnat de sute de magistrați, care semnala nereguli și disfuncționalități din sistem, a devenit public.

Demersul președintelui are loc și pe fondul unor inițiative instituționale recente. Consiliul Superior al Magistraturii a anunțat consultări în rândul magistraților privind dificultățile cu care se confruntă sistemul, iar în Monitorul Oficial a fost publicată vineri decizia de înființare a Comitetului guvernamental pentru revizuirea legislației din justiție.

Potrivit documentului, Comitetul va fi alcătuit din reprezentanți ai Cancelariei prim-ministrului și ai Ministerului Justiției, va fi condus de un reprezentant al Cancelariei prim-ministrului și va avea ca atribuții analiza efectelor legilor Justiției adoptate în 2022, precum și evaluarea opiniilor formulate de asociațiile magistraților și de organizațiile neguvernamentale. Comunicarea publică în numele Comitetului va fi realizată exclusiv de premier sau de persoane desemnate de acesta.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇