Radiografia crizei politice: „Florin Cîțu a acționat ca un gambler”. Cine pierde și cine câștigă ? Interviu

Radiografia crizei politice: „Florin Cîțu a acționat ca un <i>gambler</i>”. Cine pierde și cine câștigă ? <span style="color:#990000;font-size:100%;">Interviu</span>

Avantajul PNL este că nu prea se poate forma în momentul ăsta o majoritate fără el, oricât ar fi el de vulnerabil și ”în corzi”. PNRR a jucat un rol important în schimbarea deciziei PSD de a intra la guvernare, iar USR a ieșit oarecum onorabil din toată povestea, după ce, enervat, Klaus Iohannis le-a pus în brațe ”cartoful fierbinte” al guvernării, comentează George Jiglău, unul dintre experții Centrului pentru Studiul Democratiei.

Nu cred că PSD-PNL, dacă ajung să guverneze împreună, ar avea de ce să ia voturi de la USR, poate invers. Eu cred că, mai degrabă, dezamăgirea va fi mai ales în zona PNL, care niciodată nu a avut un electorat stabil. PSD îl cam are, USR începe să îl aibă”, mai spune George Jiglău, doctor în științe politice și lector la Facultatea de Științe Politice a Universității Babeș-Bolyai, din Cluj-Napoca, într-un interviu acordat pentru cititorii Spotmedia.ro pe care vi-l prezentăm în continuare sub forma idei principale plus argumente și detalii suplimentare în format audio:

george-jiglau
Foto: Facebook / George Jiglău

Guvern PSD-PNL (stânga-dreapta), o soluție democratică?

  • Nu cred că este o problemă așa de mare din punct de vedere al democrației, în general.
  • Partidele politice se află tot timpul în competiție unele cu celelalte, fiecare partid își dorește, mai ales în contexte electorale, să își maximizeze numărul de alegători, e firesc să fie așa.
  • Nici alianțele între partide nu ar trebui să ne surprindă foarte tare. De multe ori, ele sunt conjuncturale, pot să apară în anumite momente mai complicate. Uneori, pot să aibă o bază ideologică mai pronunțată, alteori e o chestiune pur și simplu de numere (cum e și acum – trebuie să iasă o majoritate de undeva) sau de minimizare a unor posibile pierderi.
  • PNL, dacă nu intră într-o alianță care să îi asigure rămânerea la guvernare, s-ar putea să aibă foarte mult de pierdut – tot ceea ce înseamnă acces la resurse, privilegiile care vin odată cu asta etc. Avantajul PNL este că nu prea se poate forma în momentul ăsta o majoritate fără el, oricât ar fi el de vulnerabil și ”în corzi”.
  • Am mai avut USL (PNL-PSD) și atunci a fost tot o conjunctură – era personajul Traian Băsescu pe scena politică.
  • Așa cum sunt conjuncturi în care iau naștere alianțele, sunt și conjuncturi în care ele dispar. Dacă se merge până capăt și se formează guvernarea PSD-PNL, mă aștept să nu reziste foarte mult.
ADVERTISING

De ce nu se reface coaliția de dreapta PNL-USR-UDMR?

  • Ar trebui să ne uităm la motivele pentru care s-a spart coaliția PNL-USR. Eu cred că s-a spart nu atât din motive ideologice sau din chestiuni principiale (pe care toate partidele le invocă), ci din chestiuni de natură personală.
  • Florin Cîțu era într-o ofensivă totală la vremea respectivă și cred că a acționat ca un gambler - și-a asumat niște riscuri oarecum nu foarte raționale pentru noi, cei din exterior.
  • Cei din jurul lui, inclusiv președintele Iohannis (care încep încet, încet să își dea seama ce au făcut) au fost prinși într-o oarecare capcană – apucaseră să își declare susținerea pentru el.
  • De ce nu se reface alianța cu USR? Florin Cîțu ar pica într-o lumină foarte proastă. Dacă, prin absurd, acceptă să nu mai fie premier și se reface alianța, atunci se pune întrebarea legitimă ”De ce a fost nevoie de 2-3 luni cu tot ce am văzut în perioada asta, ca să revenim la chestiuni care se puteau rezolva a doua zi după o eventuală demisie a lui Florin Cîțu?” Ar fi un cost de imagine foarte mare. Și vedem că el în continuare joacă un meci propriu, de asta nu cred că are cum să se revină la varianta de dinainte.
  • Tot în logica asta foarte personalizată văd și acțiunile președintelui, care cred că s-a enervat, pur și simplu, pe USR pentru ruperea coaliției. A fost toată șarada cu nominalizarea lui Dacian Cioloș ca prim-ministru cumva așa: ”Ia cartoful fierbinte și arde-te, frige-te, ca să vezi și tu cum e”, după care câteva zile am fost tot în logica unui guvern minoritar.
  • Cred că sunt niște chestiuni pur personale, cum se vede și din discuția legată de cine să fie prim-ministru. Era clar că aici se va împotmoli totul la un moment dat. În programul de guvernare pot să fie multe lucruri, dar la poziția de prim ministru e cu bai destul de mare. Nu știm dacă reușesc să ia o decizie.
ADVERTISING
FĂRĂ SCURTĂTURI. Ajungem departe

Banii PNRR, liantul între PNL și PSD?

  • E și asta o parte din discuție, dar nu cred că e principalul element, pentru că banii europeni, într-o formă sau alta, au fost și vor fi tot timpul, câtă vreme suntem în UE.
  • PNRR cred că a jucat un rol important în schimbarea deciziei PSD. Ei au plecat pe ideea de anticipate, după care mergeau spre zona de guvern minoritar la un moment dat (cred că undeva la vârful partidului și-ar fi dorit foarte tare să NU intre la guvernare, pentru că PSD în Opoziție la o guvernare atât de șubredă cum era PNL-USR în perspectiva lui 2024 era extrem de bine poziționat, putea să ia tot). Intrarea la guvernare le strică un pic planul, pentru că inevitabil te mai erodezi la guvernare. Pe de altă parte, întrebarea s-a pus firesc, mai ales din teritoriu: ”Cum adică să susținem un guvern în care noi nu suntem și care trebuie să dea acces la resurse? Trebuie să fim și noi acolo, dacă se împart bani acum”.
  • Dar miza pentru acces la resurse va exista tot timpul.

Dacă Alianța PSD-PNL s-ar face pe 7 ani, de ce să mai mergem la vot în 2024?

  • Așa ceva nu se va întâmpla prea curând în România, nu văd cum s-ar putea întâmpla. Noi nu am avut niciodată în România vreo alianță/coaliție care să funcționeze nici măcar 4 ani, d’apoi 7 ani, de la FSN începând.
  • Cred că a fost doar un fel de scenariu, un fel de wishful thinking, dar nu văd să se întâmple vreodată așa ceva la noi.

Ascultă comentariul complet despre CDR, Alianța DA sau USL și competiția din 2024:

S-au reformat PSD și PNL în ultimii ani, după plecarea lui Dragnea?

  • Depinde la ce ne gândim când vorbim despre reformă, la ce ne-am putea aștepta de la partide.
  • În ultimii ani, ambele partide, de bine de rău, nu ne-au dat semnale ambigue cu privire la parcursul european al țării, mai ales după Dragnea încoace. Fiecare și-a văzut de treabă: PNL în PPE, iar PSD la socialiștii europeni.
    Ambele au devenit parteneri reali de discuție la nivel european și de aici derivă și faptul că nu au pus niciodată la îndoială faptul că ar trebui să fim acolo, nu am văzut discursuri complicate, care să ne pună pe gânduri sau să ne sperie în cazul în care ajung pe la guvernare.
  • Mi se pare un câștig, mai ales în contextul apariției AUR și dacă ne uităm ce se întâmplă în alte țări din jurul nostru și în democrații mai mature decât a noastră (vin alegeri în Franța, cu dna Le Pen, în Italia l-am avut pe Salvini).
  • Tot o chestiune pozitivă este și faptul că acum, in perioada pandemiei, trebuie să ne bucurăm că nu prea am avut mesaje ambigue legate de ce anume trebuie să facem, nu am auzit pe nimeni la vârf să ne spună că nu e bine să ne vaccinăm sau să purtăm mască. A fost o coerență de mesaj din partea celor care se află la vârf, remarcabilă. Asta nu înseamnă că a fost și eficientă.
  • De ce nu prea a prins la public? Există falia de încredere între partide și public, care face ca chiar și atunci când sunt date mesajele corecte, coerent, ele să nu aibă impactul pe care ar trebui să îl aibă într-o democrație matură.
ADVERTISING

Ascultă comentariul complet despre felul în care Ludovic Orban a apăsat ”pedala conservatoare” și maximizarea voturilor în perspectiva alegerilor :

Anticorupția mai aduce voturi, mai e o temă de dezbatere publică?

  • Nu cred că în aceeași măsură, dar asta o să vedem, va fi interesant.
  • 2024 pentru mine e un moment important, e anul în care vor fi toate alegerile. Va fi un soi de moment de bilanț pe toată linia, care o să aibă impact pe termen lung. Mă aștept la dezbateri nu neapărat mai profunde, cât mai cuprinzătoare.
  • O să vedem în ce măsură anticorupția mai aduce voturi, dar eu cred că nu va aduce la fel de mult. Nu neapărat pentru că ar fi mai puțină corupție, ci pentru că oarecum s-a transformat.

Ascultă în ce s-a transformat și dacă Justiția mai rămâne un subiect electoral:

USR rămâne pe scena politică sau dispare din cauza mega-alianței PSD-PNL?

  • Eu cred că USR are șanse rezonabile în continuare. Nu cred că USR a pierdut în perioada asta, cred că a ieșit oarecum onorabil din toată povestea.

Ascultă în următorul fișier audio cum a reușit asta.

  • Nu mi se pare că în raport cu propriul electorat ar avea de ce să piardă. Cei care au votat cu USR și cred în continuare în el nu ar avea de ce să își schimbe poziția.
  • Nu cred că PSD-PNL, dacă ajung să guverneze împreună, ar avea de ce să ia voturi de la USR, poate invers. Eu cred că, mai degrabă, dezamăgirea va fi mai ales în zona PNL, care niciodată nu a avut un electorat stabil. PSD îl cam are, USR începe să îl aibă.
  • Dezamăgiții ar putea să fie din zona PNL, care pot face 3 lucruri:
    - Fie s-ar putea duce la USR (cei care au un mindset mai reformist)
    - Fie s-ar putea duce la PSD, poate chiar AUR (cei care votează cu PNL pentru latura mai conservatoare a partidului)
    - Fie nu mai merg la vot (mă tem că s-ar putea să fie principala armă la care se recurge, cam așa se manifestă de obicei frustrarea)

Vor conta mandatele lui Klaus Iohannis la alegerile din 2024?

  • Am văzut scenariul că Iohannis își pregătește poziția de prim ministru, eu m-aș mira să fie așa, mai degrabă țintește undeva prin zona de instituții europene.
  • Ca prim ministru trebuie să fie și mai prezent, și mai vizibil decât ca președinte. Ne-am cam convins că nu e cel mai potrivit, cred că mai degrabă nu îi place, îi place asocierea cu funcția, dar nu neapărat ce presupune ea.
  • Nemaiavând o miză, nu va fi un om atât de important în alegeri. Probabil va avea un preferat, poate al PNL sau cine știe, pe care să îl susțină. Dar dacă își termină mandatul sub auspiciile sub care se află acum (adică nu cu prea multă simpatie), nu știu câți candidați își vor dori să își asocieze imaginea cu a lui.

Revizuirea Constituției și alegerea lui Iohannis de către Parlament, pentru al treilea mandat,  e un scenariu viabil?

  • Nu cred. Iohannis, de bine de rău, și-a creat un soi de profil de politician european, care nu prea se joacă cu lucrurile astea. Nu îl văd făcând o asemenea gafă, să se creeze pe seama lui aceleași discuții pe care le aveam pe seama lui Iliescu. El are destule variante ca să își continue activitatea într-o poziție onorabilă în 2024.

În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇