Câți bani au băgat partidele în Facebook și Google, în primele trei luni din 2024: Cheltuielile AUR au crescut de 20 de ori. PNL nu plătește pentru Ciucă (Infografice)

Câți bani au băgat partidele în Facebook și Google, în primele trei luni din 2024: Cheltuielile AUR au crescut de 20 de ori. PNL nu plătește pentru Ciucă (Infografice)
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Expert Forum (EFOR) a analizat cheltuielile realizate de partidele politice și politicieni în social media, prin intermediul Facebook și Google, în primele trei luni ale anului electoral 2024.

Un comunicat EFOR remis SpotMedia.ro prezintă principalele concluzii, ale analizei referitoare la cheltuielile partidelor pentru social media.

Facebook

  • Peste 3 milioane de lei au fost daţi pentru promovare prin pagini oficiale sau ale membrilor/candidaților/aleșilor de la nivel local sau central.
  • S-au promovat de aproape încă 600.000 de lei prin publicații online, organizații neguvernamentale sau alte entități, prin reclame marcate ca politice/electorale/sociale.
  • Peste 75% din bani (2,4 milioane de lei) au fost cheltuiți de către USR, PNL (câte 700.000), PSD (650.000) și AUR (325.000).
  • Cheltuielile totale însumate ale celor patru partide nu au crescut față de aceeași perioadă a anului trecut. Punctual, cheltuielile PNL au crescut, iar cele ale paginilor asociate USR au scăzut.
  • Cheltuielile paginilor asociate AUR au crescut de aproape 20 de ori.
  • La USR, PSD și AUR paginile liderilor au fost printre cele care au înregistrat cele mai mari cheltuieli.
  • La PNL pagina președintelui partidului se află mai jos în listă ca valoare a cheltuielilor.
  • Pe lângă paginile politicienilor am identificat pagini care par a fi publicații, dar care sunt asociate unor partide. Cele mai multe și vizibile se regăsesc în legătură cu AUR, acestea având un număr mare de reclame, chiar dacă nu investesc foarte mult.
  • Sunt 42 de pagini care au promovat 127 de reclame în valoare de 20.000 de lei în județul Neamț. Deși suma nu e mare, este interesant modul în care se transmit informații în formate foarte similare în mai multe localități din județul Neamț, promovând candidați PNL și denigrând aleși locali PSD. Acest tip de campanie concertată arată de fapt că alianțele PSD-PNL nu sunt atât de puternice la nivel local, pe cât le prezintă liderii partidelor la centru.
  • Nu se ştie dacă reclamele sunt sau nu sunt plătite din subvenția primită de partide de la stat.
  • Promovarea în mediul online ocupă un procentaj foarte mic din investițiile totale făcute de partide din subvenții.
facebook1
facebook2

Google

  • Partidele politice au cheltuit pe Google aproximativ 600.000 de lei.
  • Jumătate din bani au fost cheltuiți de PSD, iar aproape 40% de USR.
  • Cea mai mare parte din cheltuieli au fost legate de advertiseri care au promovat partidul în sine; cazurile în care advertiser e o persoană sunt mai puține.
  • Cheltuielile au scăzut comparativ cu perioada similară din 2023, când s-au înregistrat plăți de aproape 700.000 de lei.
  • Advertiserii asociați PNL și USR au cheltuit semnificativ mai puțin, iar cei legați de PSD de șase ori mai mult.
google2
google1

Mai multe detalii despre metodologie se pot găsi în raportul EFOR precedent și pe https://www.banipartide.ro.

ADVERTISING

În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇