Exclusiv Politizarea Portului Constanța. Printr-un amendament, PSD și PNL pun în pericol aderarea României la Schengen

Social democrații au modificat o lege pentru a putea împinge în consiliul de administrație oameni fără pregătire, dar credincioși partidului.
<span style="color:#990000;font-size:100%;">Exclusiv</span> Politizarea Portului Constanța. Printr-un amendament, PSD și PNL pun în pericol aderarea României la Schengen

În timp ce pe ultima sută de metri diplomația românească și unii reprezentanți ai Guvernului fac eforturi pentru a convinge Olanda să voteze pentru aderarea României și Bulgariei la spațiul Schengen, majoritatea parlamentară PSD-PNL a decis să politizeze conducerea Portului Constanța.

Printr-o modificare a Legii Porturilor, un amendament, introdus de PSD și susținut și de PNL în Comisia Transporturi din Camera Deputaților, prevede că membrii Consiliului de Administrație al Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța SA nu mai trebuie să aibă niciun fel de experiență economică sau în activități portuare.

ADVERTISING

Până acum, cei 7 membri ai consiliului nu puteau să fie decât profesioniști din domeniul naval:

  • „competențe profesionale dovedite prin minimum 5 ani de experiență în administrarea sau managementul unor entități, persoane juridice ce desfășoară activități specifice sectorului transport naval, logistic, operare portuară, administrarea infrastructurii de transport naval; sau
  • competențe profesionale dovedite prin minimum 5 ani de experiență în cadrul autorităților administrației publice centrale sau locale ori instituțiilor publice, îndeplinind atribuții de conducere, reglementare sau control în domeniul naval”, cere Legea nr. 235/2017.

Doar un membru din șapte trebuie să știe ceva economie

Modificarea propusă de PSD și care a trecut de comisia de specialitate spune că niciun membru al CA al companiei publice Portul Constanța nu mai are nevoie de vreo pregătire de specialitate în domeniul naval sau portuar și doar unul din cei șapte membri ai consiliului trebuie să aibă pregătire economică.

„Pentru procedura de selecție prevăzută la aliniatul 3 trebuie ca cel puțin unul dintre membrii consiliului de administrație să îndeplinească următoarele criterii obligatorii: să aibă studii economice, tehnice sau juridice și experiență în domeniul economic, tehnic, juridic, de cel puțin 5 ani”, se arată în propunerea legislativă înaintată de PSD.

Document. Textul de lege care prevede că nu mai e necesară niciun fel de experiență profesională pentru a administra Portul Constanța

Mizele acestor modificări legislative sunt politice. Social-democrații vizează, în primul rând, să creeze noi poziții privilegiate pentru oameni din partid și pentru apropiații lor.

Un membru al Consiliului de Administrație are un salariu brut de 10.636 de lei, peste 2.000 de euro.

În al doilea rând, urmăresc un control al portului, în condițiile în care, din cauza războiului, activitățile acestei companii publice au crescut exponențial, existând perspective de dezvoltare și finanțare europeană.

PSD se plânge că Olanda ne blochează aderarea la Schengen din cauza portului

Pe de altă parte, Portul Constanța a fost folosit în mesajele publice ale PSD și PNL ca un motiv pentru care Olanda nu acceptă să aderăm la spațiul Schengen.

„România a acționat solidar cu interesele Uniunii Europene, în privința gestionării situației din Ucraina. E timpul ca și Europa să fie acum solidară cu România! Atacurile și opoziția unor europarlamentari extremiști sau chiar a unor guverne excentrice (puține) trebuie să înceteze! Se știu interesele economice și frustrările, unele legate chiar de portul Constanța, ale unora. Să sperăm că voința majorității și bunul simț vor prevala în decembrie!”, a declarat senatorul Felix Stroe, președintele Organizației PSD Constanța, citat de publicația „Constanța 100%”. 

Conform unor surse politice, modificarea legislativă are legătură cu algoritmul de ocupare a funcțiilor și controlul unor companii publice în cadrul coaliției de guvernare.

Cei din PSD au dorit „o simplificare” a legii pentru a putea să-și promoveze oamenii în conducerea firmei cu capital de stat din Constanța.

Legea va intra la vot săptămâna viitoare, în plenul Camerei Deputaților, aceasta fiind și decizională. Dacă e validată de majoritatea deputaților, merge la Klaus Iohannis, la promulgare.

Distrugerea unei companii publice și deprofesionalizarea ei sunt alte forme de corupție politică.

Dacă azi nu suntem siguri că vom fi acceptați în Schengen are legătură și cu acest mod de a legifera în interes propriu și nu în cel al alegătorilor.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇