Nisipuri mișcătoare pe platforma de programare: Sunt locuri libere pe hartă care dispar în centrele de vaccinare

Din cauza informațiilor care se bat cap în cap, mai multe persoane care doreau să se vaccineze și-au pierdut locurile de pe listele de așteptare, încercând să se programeze.
Nisipuri mișcătoare pe platforma de programare: Sunt locuri libere pe hartă care dispar în centrele de vaccinare
  • Timp de două zile, pe harta centrelor de programare au fost afișate locuri libere în București, dar care nu au putut fi accesate;
  • Platforma de programare a funcționat cu o zi înainte de data anunțată oficial, multe persoane furând startul;
  • Deși s-a anunțat activarea centrelor MApN încă de luni, 15 martie, niciunul nu a fost listat pe platformă. Au apărut a doua zi;
  • Listele de așteptare au mii de persoane înscrise și niciuna nu are nici cea mai vagă idee când va fi programată;
  • Cu mici excepții, dozele de vaccin s-au epuizat în toată țara, inclusiv cele de AstraZeneca; 

La trei zile de la momentul lansării listei de așteptare, peste 500.000 de persoane s-au înscris cu speranța că vor prinde un loc pentru vaccinare. 

În platforma digitală de programare nu există încă posibilitatea unei estimări a timpului rămas până la momentul programării, deși oficialii au promis contrariul.

2021 vine cu discounturi de până la 50% la principalele categorii de produse și servicii de care afacerea ta are nevoie. Obține oferta AICI!

Silviu Ilcuș este un programator care mai are o lună până la împlinirea vârstei de 65 de ani și dorește să se vaccineze. Face parte din categoria “populație generală”, etapa a 3-a.

“Luni dimineața (15 martie, declanșarea înscrierilor și programărilor pentru etapa a 3-a – n.red.) am apelat cu încredere la sistemul de înscriere online din cel puțin două motive. 

În primul rând, având încredere în autorități că sistemul va permite înscrierea persoanelor din grupa a 3-a începând cu data de 15 martie și, fiind o persoană matinală, am crezut că mă voi putea plasa pe un loc bun pe una din listele de așteptare. 

În al doilea rând, am sperat ca platforma digitală, activă din data de 15 martie, este deja testată și va funcționa corect”, a descris domnul Ilcuș începutul aventurii sale cu platforma de programare.

“Încrederea am pierdut-o din primele clipe când am aflat că s-au făcut programări încă din data de 14 martie, când platforma a funcționat, deși nu trebuia…”, a povestit domnul Ilcuș, care se întreabă cum se poate întâmpla așa ceva la un site administrat de STS.

Citeşte mai multe informaţii despre criza vaccinului AstraZeneca:

Cum se pierde un loc bun de pe lista de așteptare

Domnul Ilcuș consideră că “anumiți inițiați” au știut de faptul că platforma se va deschide pentru câteva ore, cu o zi înainte, pentru a se putea programa pe locurile rămase libere. 

“Nu am auzit nicio explicație și nu am auzit de anularea programărilor făcute în data de 14 martie, nu am auzit de nicio anchetă”, a declarat el.

Explicația oficială primită de SpotMedia.ro cu privire la faptul că platforma de programare a funcționat câteva ore, duminică, 14 martie, a fost că “s-a lucrat în timp real, iar echipa de dezvoltare a fost nevoită să implementeze funcționalitățile și să facă o testare înainte de a permite accesul tuturor categoriilor de populație”.

Luni, la ora 13:00, când au fost “activate” centrele din ultimele județe din țară, în ordine alfabetică, și municipiul București, Silviu Ilcuș accesează platforma de programare și se înscrie pe lista de așteptare a Spitalului Județean Ilfov, la poziția 434. 

“Menționez că la acel moment pe lista centrelor de vaccinare nu apărea niciunul din centrele MApN, deși se anunțase încă de luni dimineața că acestea vor fi disponibile”, a subliniat el.

Miercuri, 17 martie, domnul Ilcuș accesează din nou platforma de programare și constată, analizând harta oficială, că în București apăreau locuri libere la centrele de vaccinare de la Circul Metropolitan, Liberty Mall, Casa Seniorilor din Calea Plevnei și alte câteva.

“M-am felicitat pentru inițiativa avută de a deschide aplicația și, considerând informațiile afișate ca fiind reale…, m-am grăbit să-mi anulez înscrierea de pe lista de așteptare pentru a mă programa pentru vaccinare la un centru care afișa pe hartă că are locuri libere. 

Precizez că eram obligat de sistem să anulez înscrierea de pe lista de așteptare.

Numai că același sistem care îmi semnala pe hartă ca sunt locuri disponibile la centrul din Șoseaua Cotroceni numărul 20, când încercam să mă programez, refuza, anunțând că nu exista locuri pentru programare, iar lista de așteptare era deja de câteva mii de persoane.

Informațiile se băteau cap în cap”, a povestit domnul Ilcuș cum a pierdut un loc bun pe lista de așteptare, bazându-se pe indicațiile eronate ale platformei de programare.

În timp ce pe harta centrelor de pe platforma de programare se anunță că la Circul Metropolitan sunt 1049 de locuri disponibile, în aceeași zi și la aceeași oră, pe lista de așteptare erau peste 7.000 de persoane înscrise și niciun loc disponibil pentru programare – Sursa: vaccinare-covid.gov.ro

Pentru a înțelege ce s-a întâmplat, Silviu Ilcuș sună în call center. După o serie de încercări nereușite, a dat peste un operator politicos care avea informații diferite față de cele pe care le afișa sistemul. Operatorul “nu vedea” niciun loc liber în București.

“În ciuda amabilității, nu avea nicio posibilitate să mă ajute să înțeleg ce se întâmplă. Nu avea niciun superior pe care să-l informeze și nici alt număr de telefon la care să mă îndrume. El putea doar sa facă programări, atât”, a povestit domnul Ilcuș pentru SpotMedia.

Deși autorul articolului a cerut un punct de vedere comitetului de coordonare a activităților de vaccinare (CNCAV) referitor la această problemă, până la publicarea articolului nu a primit niciun răspuns.

O astfel de experiență individuală ne ajută să înțelegem cât de dificil e pentru cineva să se programeze sau să se înscrie pe o listă de așteptare.

Tot mai multe persoane evită să folosească modalitatea online de înscriere sau de programare, încărcând tot mai mult call center-ul cu solicitări telefonice.

“Activitatea serviciului de call center, în momentul acesta 1.379 de persoane deservesc serviciul de call center, sunt 625 de linii active, au fost preluate până în acest moment, de la debutul campaniei de vaccinare, peste 1.760.000 de apeluri telefonice. Pot să vă spun că în medie, în ultimele șapte zile, au fost 44.760 de apeluri, iar în ultimele 24 de ore au fost 86.747 de apeluri telefonice”, a declarat Valeriu Gheorghiță în conferința de presă de după lansarea listei de așteptare.

Listele de așteptare sunt de mii de persoane

Odată cu declanșarea etapei a 3-a de programare, pentru populația generală, s-au epuizat toate dozele de vaccin existente pe întreg teritoriul țării, cu câteva mici excepții.

Joi, 18 martie, cele mai multe locuri libere pentru programare la vaccinare se găseau în județele Suceava, 2.928 de locuri, și Neamț, 1.553, toate fiind Oxford-AstraZeneca.

Pe listele de așteptare, cel puțin în orașele mari, sunt de mii de persoane înscrise la majoritatea centrelor de vaccinare.

În acest moment, oricine se poate programa pentru vaccinare într-un centru în care mai sunt locuri libere sau se poate înscrie pe lista de așteptare la un centru de vaccinare.

Pe această listă, persoanele din etapa a 2-a vor fi vaccinate cu prioritate față de cele din etapa a 3-a. Acestea din urmă vor avea mai mult de așteptat.

Conform medicului militar Valeriu Gheorghiță, coordonatorul campaniei de vaccinare, cel mai probabil, primele persoane din etapa a 3-a înscrise pe listele de așteptare vor fi anunțate că se pot programa după data de 1 aprilie.

Criza de vaccin afectează puternic și țara noastră. În luna martie, România va primi cu 400.000 de doze de vaccin mai puțin decât așteptările autorităților.

Centre de vaccinare din platforma de programare care nu arată câte persoane sunt înscrise pe listele de așteptare – Sursa: vaccinare-covid.gov.ro

Caracterizarea platformei de programare online făcută de Silviu Ilcuș, programator la rândul său, după experiența personală cu aceasta:

  • Oferă un volum mare de informații inutile care inundă ecranul și distrag atenția utilizatorului;
  • Pe harta cu centrele de vaccinare afișată pe site e foarte greu de navigat. La cea mai mică deplasare a mouse-ului, ești scos din hartă și e foarte greu să regăsești teritoriul României;
  • Platforma de programare nu ține cont de obișnuințele, nevoile și deprinderile utilizatorului. O persoană, pentru a fi eficientă în ce privește înscrierea sau programarea, trebuie să cunoască informații cu care programatorul lucrează atât de frecvent, încât acestuia i se par banale și nu consideră necesar să le mai afișeze;
  • O preocupare redusă cu privire la acuratețea datelor afișate și la modul de prezentare a acestora. Nu e posibil ca pe aceeași pagină sa ai centre de vaccinare cu lista de așteptare afișată și altele fără listă;