În România se moare în vreme de pace ca și cum țara ar fi în război. Tragedii șocante pentru opinia publică se petrec o dată la câteva zile.
De la gravide care nasc pe trotuar, la drogați care intră cu mașinile în trecători și până la explozii ale unor stații de carburanți, astfel de evenimente au ajuns să facă parte din viața de zi cu zi a românilor.
„O nouă tragedie a zguduit în această seară România și sunt profund îndurerat că exploziile de la Crevedia s-au soldat cu victime. Transmit condoleanțe familiilor îndurerate și le urez însănătoșire grabnică celor răniți”, a anunțat Klaus Iohannis, președintele României, într-o postare pe Facebook.
Mesajul e singura reacție a șefului statului din ultimele două săptămâni. Președintele e criticat, frecvent în ultima perioadă, că s-a detașat de problemele țării, izolându-se în Palatul Cotroceni.
„În acest moment, prioritatea zero este să le oferim celor afectați tot sprijinul necesar și să le facilităm accesul la tratament în regim de urgență. De îndată ce situația din zona de risc va fi stabilizată, trebuie demarată rapid o anchetă pentru a afla dacă legea și regulile au fost încălcate. Solicit autorităților luarea de măsuri urgente pentru cei răniți astfel încât tragediile din trecut să nu se mai repete”, a mai anunțat Klaus Iohannis.
VIDEO. Pompierii și forțele de ordine au fost surprinse de o a doua mare explozie în timp ce încercau să stingă incendiul, sâmbătă seara, la ora 22.00 - Sursa: Twitter-X
Funcționa deși nu trebuia
Mesajul președintelui are rolul de a detensiona situația și de a estompa reacția cetățenilor, debusolați de frecvența accidentelor grave din ultima perioadă.
România e o țară pașnică. Oamenii nu sunt înarmați. Încă se poate circula pe stradă, în siguranță, chiar și la ore târzii.
Cu toate acestea, accidente de tot felul, lipsa de reacție și profesionalism a autorităților, plus prăbușirea sistemului de sănătate și justiție, au creat o stare de permanent asediu.
Sâmbătă, 26 august, la ora 18:50, a avut loc o explozie la stația GPL deținută de compania Flagas din comuna Crevedia.
În jur de zece persoane au fost rănite în prima fază, dar o a doua explozie, care a avut loc în jurul orei 22:00, a provocat un dezastru printre pompierii și polițiștii care interveneau pentru stingerea incendiului și protejarea populației.
Până acum, sunt 58 de persoane rănite, iar două au decedat. În marea lor majoritate, răniții fac parte din echipele de intervenție rapidă.
Stația GPL se afla la ieșirea din Crevedia, la 30 de kilometri de București, pe partea stângă a șoselei DN 1A, în sensul de circulație dinspre Capitală.
Conform declarației primarului, stația nu mai avea de câțiva ani autorizație de funcționare ISU (Inspectoratul pentru Situații de Urgență), dar cu toate acestea în curtea firmei veneau cisterne pline cu combustibil, iar oamenii își umpleau rezervoarele automobilelor și buteliile cu gaz de acolo.
„Când am venit eu la primărie, această locație avea suspendată activitatea de cei de la ISU, nu mai avea voie să vândă carburanți… Dar venea cisterna, încărcau, știu ei ce făceau. Cei de la ISU au fost de 2-3 ori în control, dar mai multe informații nu am. Nu mai aveau voie să vândă la butelii, dar cisternele aduceau combustibil acolo”, a declarat Petre Florin (PSD), primarul comunei Crevedia din 2020.
Firul roșu
Exploziile de sâmbătă, la fel ca incendiul de la Club Colectiv, petrecut în urmă cu opt ani, au fost provocate în spații care nu aveau autorizații, dar funcționau în urma complicității dintre proprietari și reprezentanții statului.
Corupția este firul roșu care leagă întreaga serie de accidente, decese, explozii și incendii care au transformat România într-o țară ce pare a se afla în mijlocul unui război.
„Într-adevăr, această stație care a luat foc este a fiului meu, Ionuț. El este acolo cu procuratura. Stația nu mai funcționa. Nu știu ca băiatul meu să fi făcut ilegalități! Înțeleg că sunt și doi pakistanezi muncitori, dați dispăruți”, a declarat Ion Doldurea (PSD), primarul orașului Caracal.
Într-o singură frază, Doldurea recunoaște că firma nu trebuia să funcționeze, dar o făcea.
Corupția din sistemul public e atât de mare încât a blocat acțiunile de prevenire a accidentelor a instituțiilor și agențiilor abilitate.
E greu de înțeles de ce românii plătesc impozite dacă spitalele, secțiile de poliție și pompieri nu funcționează, fiind blocate în urma intervențiilor politice.
Un DNA paralizat
Am avut două situații dramatice cu femei însărcinate lipsite de asistență, pe parcursul unei singure luni, în două spitale diferite din țară, din cauza unor medici care au refuzat să le îngrijească. Din nefericire, una dintre ele a murit.
Un șofer drogat a ucis doi tineri, rănindu-i grav pe alții, intrând cu mașina în ei, deși polițiștii îl opriseră de două ori în acea seară din cauza comportamentului suspect, eliberându-l în ambele cazuri.
Sunt doar câteva exemple din seria nesfârșită de nenorociri care se succed cu o viteză uluitoare în care corupția ucide și rănește români pe bandă rulantă.
„Dacă dumneavoastră credeți că eu, președintele partidului, știu cu ce se ocupă copiii primarilor sau copiii membrilor (de partid) sau cine sunt cei care au GPL, vă înșelați. Vorbim să salvăm vieți…”, a declarat Marcel Ciolacu, liderul PSD și premierul României, la scurt timp după explozie.
Marcel Ciolacu se află la conducerea executivă a țării de aproape doi ani, iar în ce privește corupția, lucrurile au mers din rău în mai rău.
Cu un DNA paralizat de Klaus Iohannis în asociere cu coaliția PSD-PNL, s-a ajuns în situația în care instituțiile chemate să protejeze viața cetățenilor nu mai funcționează.
Într-adevăr, Marcel Ciolacu nu trebuie să știe ce membru de partid are stație GPL, dar după niciuna din tragediile șocante petrecute în ultima vreme, premierul n-a luat decizii radicale de reformare a instituțiilor care nu-și îndeplinesc menirea.
Uitarea ca strategie de supraviețuire politică
La nivelul societății se observă o nervozitate tot mai mare, iar liderii politici dau semne că sunt rupți de realitate. Unii dintre ei încearcă să ascundă criza, ocupându-se de probleme minore pentru a arăta că fac și ei ceva, alții se mișcă încet sau mimează acțiunea într-o situație critică, mizând pe faptul că oamenii vor uita.
Dar niciuna din strategii nu funcționează când haosul s-a instalat deja, iar o catastrofă i se succede alteia, lăsându-i dezarmați în fața unei opinii publice tot mai furioase.
Dezastrul de la Crevedia putea fi evitat dacă o firmă fără autorizație, care activa într-un domeniu sensibil și periculos, cum e cel al manevrării și transportului de combustibil, era cu adevărat oprită de autorități.
E straniu cât de mult seamănă, din perspectiva inacțiunii statului, cazul de la Crevedia cu cel al accidentului din 2 Mai. În ambele, angajații Ministerului de Interne au închis ochii, producându-se o catastrofă.