După un scandal cât casa, în care IPS Teodosie al Tomisului s-a judecat cu statul pe tema respectării măsurilor antiCOVID și a pierdut procesul definitiv, înaltul prelat joacă din nou cartea sfidării, încercând să ridice și mai sus ștacheta scandalului.
Ca și cum n-ar ști de restricții, înaltul prelat s-a apucat să invite mai toate autoritățile statului la manifestarea religioasă programată luni, 30 noiembrie, la mănăstirea „Peștera Sfântului Apostol Andrei” din localitatea constănțeană Ioan Corvin.
Problema este că, în conformitate cu reglementările recente, la manifestare pot participa doar locuitorii respectivei localități, pe când IPS Teodosie încalcă orice protocoale, invitând de-a valma „președintele statului, prim ministrul, membri ai Guvernului, parlamentari, prefect, președinte al Consiliului Județean, primari, consilieri județeni și locali etc”.
Înainte de toate, ceea ce face IPS Teodosie este o instigare și chiar una gravă: cheamă înalți demnitari ai statului să încalce legea, în cazul când s-ar prezenta la procesiunea ce va avea loc acolo unde dânșii nu-și au domiciliul.
În al doilea rând, ceea ce face domnia sa este un atentat la sănătatea și poate chiar la viața înalților demnitari, care pot prelua cumplitul virus prin participarea la o asemenea procesiune.
În al treilea rând, înaltul prelat ar trebui să cunoască regulile de protocol, pe care le respectă demnitarii statului nu numai între ei, dar și în relațiile cu reprezentanții altor țări. Nu se cade ca președintele țării, premierul, miniștrii să fie invitați printr-o scrisoare circulară, comunicată prin Internet. Asemenea invitații se prezintă cu mult timp înainte la Palatul Cotroceni, Palatul Victoria sau ministere, prin persoane acreditate.
În al patrulea rând, municipiul Constanța se află în carantină, rata celor afectați de boală fiind printre cele mai ridicate din țară. Mă întreb, ca simplu cetățean ce sunt, este oare întâmplător faptul că această rată foarte ridicată apare tocmai acolo unde arhiepiscopul îndeamnă credincioșii la nesupunere și nonconformism?
În al cincilea rând, nu mă sfiesc să observ că apelul IPS Teodosie sună ca un fel de chemare la răzvrătire. Răzvrătire împotriva măsurilor stabilite de Guvern tocmai în ajunul unor alegeri, când alegătorul ar putea interpreta politic gestul ierarhului de a sfida măsurile dispuse de guvernul liberal. Este firesc să-mi pun strămoșeasca întrebare: cui prodest?
Nu mă sfiesc să recunosc o bănuială care mă face să-mi închipui o mână nevăzută, care-l împinge pe Înalt Prea Sfinția Sa spre exact ce are de făcut, ca să-i servească pe unii sau pe alții.
În al șaselea rând, m-aș întreba cât de pregătit este ÎPS Teodosie să gestioneze mulțimea, în cazul când, Doamne ferește, aceasta ar acționa necontrolat la îndemnul său.
În al șaptelea rând, observ că arhiepiscopul își sfidează propriul superior ierarhic, pe PF Patriarh Daniel - și mă întreb de ce. Căci președintele statului și premierul nu-i sunt omologi arhiepiscopului.
Acesta nu poate face invitații de asemenea nivel decât numai prin Patriarhie. Iar dacă aceasta ar cupla cu dorința episcopului, propunându-și să-l invite pe șeful statului la o procesiune, atunci negreșit ar trebui să participe și patriarhul personal. L-a ocolit oare în mod deliberat arhiepiscopul pe patriarh? Mă abțin de la alte comentarii.
În al optulea rând, fiind întrebat înaltul prelat cine va fi răspunzător dacă se vor îmbolnavi oameni în urma pelerinajului la Peștera Sf. Andrei, acesta a răspuns sigur pe dânsul: "Eu cred că se vor însănătoși oamenii”.
Este o declarație demnă de atenție. Dacă IPS Teodosie crede cu adevărat ceea ce spune, atunci ar trebui oprite toate cercetările din întreaga lume pentru obținerea noului vaccin anti-virus, iar credincioșii ar trebui îndemnați să se însănătoșească numai pe calea pelerinajului. La asemenea pelerinaj, ar merita să vină chiar și premierul, președintele și – neapărat – PF patriarh Daniel.
Nu mai adaug că arhiepiscopul Tomisului ar merita să fie imediat propus pentru premiul Nobel. Asta, în afară de cazul când nici măcar IPS Teodosie nu crede ceea ce el însuși spune.